Våra frågor och svar samlade i ett arkiv

De allra flesta frågor som konsumenter ställer om telekom har vi redan svaret på. Här kan du sortera alla vanliga frågor i olika områden för att hitta det du söker!

Vad ska jag göra vid misslyckad eller nekad nummerflytt, s k portering?
Om nummerflytten inte har fungerat ska du i första hand kontakta din nya operatör och fråga varför flytten inte har skett. Det kan bero på att den nya operatören inte har skickat in en begäran om nummerflytt till din tidigare operatör eller att problem har uppstått som försvårat nummerflytten. Om något problem uppstått bör din...
Vad är ett fysiskt sim-kort och ett e-sim?
Ett fysiskt sim-kort är en liten plastbricka med ett inbyggt chip som sätts in i din mobiltelefon. Det fungerar som en nyckel för att ansluta telefonen till mobilnätet och möjliggör samtal, sms och surfning. SIM står för “Subscriber Identity Module,” och kortet innehåller information som identifierar dig som användare och abonnent hos din operatör. Ett...
Hur aktiverar jag ett SIM-kort?
Ett SIM-kort är avgörande för att kunna ansluta din mobiltelefon till mobilnätet och använda tjänster som samtal, sms och surfning. Aktiveringen av ett SIM-kort är enkel och varierar något beroende på operatör. Aktivera ett fysiskt SIM-kort: Sätt in SIM-kortet: Börja med att sätta in kortet i den särskilda sloten i din mobiltelefon. Sloten finns vanligen...
Måste jag tacka ja till erbjudandet om ersättningslösning när kopparnätet tas bort hos mig?
Du måste inte tacka ja till erbjudanden om ersättningslösning för telefoni och bredband om inte annat framgår av ditt avtal. Du kan välja telefoni och bredband från vilket bolag du vill som kan erbjuda tjänster i området, men det är förstås viktigt att du innan du tecknar avtal kontrollerar att du kan använda telefonin/bredbandet i...
Jag kan inte ringa eller surfa inomhus, vad kan jag göra?
Täckningen inomhus kan variera mycket, exempelvis beroende på väggarnas tjocklek och var i huset du befinner dig. Prova därför att ringa eller surfa på olika platser för att hitta den bästa täckningen. Bäst brukar det ofta vara i närheten av fönster. Det finns flera sätt att själv skapa bättre inomhustäckning. Ett vanligt sätt är att...
Hur surfar jag med internetdelning?
Mobilsurf kan innebära olika saker. Du kan ansluta din mobiltelefon till en dator och använda mobilen som ett modem. Du behöver en mobiltelefon som klarar datatrafiköverföring och vanligen surfar man inom främst 4G- och 5G-näten. OBS! 2G och 3G stängs nu successivt ner och kommer att sluta fungera i slutet av 2025. Du kan behöva se över...
Jag får inte den avtalade hastigheten trådlöst, är det ett fel?
När du ingår avtal om fast bredband är det viktigt att känna till att den hastighet som avtalas normalt är den hastighet som du får om din dator är direkt ansluten med nätverkskabel. Om du väljer att använda en trådlös router och surfa via wi-fi kan din hastighet bli lägre än hastigheten enligt avtalet och...
Vad ska anges i mitt avtal om hastigheten?
Operatören bör informera om vilken hastighet som realistiskt kan levereras. Kraven på vilken information som ska finnas i avtalet ser olika ut beroende på om du har ett avtal om fast bredband eller mobilt bredband.
Ett företag som har debiterat mig för en betalteletjänst har erbjudit sig att betala tillbaka vad de debiterat. Hur ska återbetalningen gå till?
Viktigt! Det är utanför Telekområdgivarnas uppdrag att hantera frågor kring återbetalningar och vi har därför inte satt upp några regler för hur det ska gå till. Vi kan dock se att många företag som erbjuder betalteletjänster använder metoden att återbetala direkt till anmälarens bankkonto. Vi har hanterat många ärenden där anmälarna har fått återbetalning på...
Varför avvecklas 2G och 3G-näten och vad är det för skillnad på nya och gamla mobilnätet?
Mellan 2025 och 2027 kommer 2G- och 3G-näten i Sverige att fasas ut och allt som är kopplat till dessa nät slutar fungera. Det påverkar alla, både företag och privatpersoner, som använder utrustning uppkopplad till 2G och 3G. Det kan handla om allt ifrån larm, kortterminaler och noder i elnät till äldre mobiler och nödtelefoner...
Vad behöver jag tänka på när 2G och 3G avvecklas och vad innebär det?
2G-nätet kommer att stängas ner mellan 2025 – 2027 medan 3G-nätet redan börjat läggas ned och kommer att vara avvecklat i slutet av 2025. Även i utlandet sker detta teknikskifte vilket innebär att det inte är säkert att mobilen fungerar om man åker utomlands, i alla fall inte äldre modeller, som bara stödjer 2G och/eller...
Jag har fått en ”sms-faktura” från ett annat företag. Vart ska jag vända mig?
Utöver de tjänster som förmedlas via kortnummer finns även ett antal andra aktörer som tillhandahåller betaltjänster som kan beställas via mobilen men som faktureras separat av respektive företag eller dras från ett i förhand registrerat bankkort. Om du får problem med betaltjänster som du köpt via något annat företag får du vända dig direkt till...
AI-genererad bild av två kvinnliga företagare

Är du företagare?

Telekområdgivarna erbjuder rådgivning till konsumenter. Frågor om företagsabonnemang faller utanför Telekområdgivarnas uppdrag. Undantaget är klagomål som rör Telekområdgivarnas uppföranderegler vid försäljning till enskilda firmor.