Våra frågor och svar samlade i ett arkiv

De allra flesta frågor som konsumenter ställer om telekom har vi redan svaret på. Här kan du sortera alla vanliga frågor i olika områden för att hitta det du söker!

Måste jag klaga direkt?
Vårt råd är att du klagar till operatören så fort du märker felet. Då får operatören möjlighet att avhjälpa problemet så snart som möjligt. Enligt operatörens avtalsvillkor kan också tidpunkten för felanmälan påverka beräkningen av ett prisavdrag. För att ha rätt till exempelvis avhjälpning, prisavdrag, skadestånd eller hävning, måste du klaga (reklamera) inom skälig tid...
Vad gäller när operatören inte levererat en del av ett paket av tjänster i tid?
Om du har rätt att häva ett avtal på grund av leveransförsening, så kan du ha rätt att samtidigt avsluta andra delar av samma paket.
Hur kan jag klaga på att leveransen är försenad?
Kontakta operatören och meddela att tjänsten inte levererats. Om operatören inte kan lösa problemet, och du vet eller misstänker att förseningen inte beror på något förhållande hos dig, bör du skicka ett skriftligt klagomål till operatören Viktigt! En förutsättning för att få häva avtalet eller begära skadestånd på grund av leveransförseningen är att du klagar...
När ska tjänsten levereras?
Normalt står det i ditt avtal vilken leveranstid som gäller. Om tid för leverans inte har avtalats anses operatören vara försenad om tjänsten inte levereras inom den tid som är skälig med hänsyn till vad som är normalt för en tjänst av samma art och omfattning. Skälig tid kan alltså vara olika från fall till...
Har jag rätt till ersättning om jag fått fel information utan att ha ingått ett avtal?
Operatörerna kan vara skyldiga enligt lag att ge dig viss information innan du ingår ett avtal, exempelvis vid marknadsföringen av en tjänst. Om en operatör inte ger dig sådan information så kan du som konsument i vissa fall ha rätt till ersättning för de kostnader som du fått på grund av detta. Bland annat förutsätter...
Varför har jag fått en faktura trots att jag sagt upp avtalet?
Kontrollera med operatören varför du fått fakturan. Det kan exempelvis handla om uppsägningstid, fakturering av samtalskostnader i efterskott eller att det av någon anledning inte finns ett avslut registrerat på abonnemanget. Tänk på att om ni inte är överens om att du sagt upp abonnemanget, så bär du bevisbördan för det.
Jag har bindningstid och vill säga upp, vad kan jag få betala?
Om du har bindningstid behöver du normalt betala en klumpsumma för resterande tid i en slutfaktura.
Får jag säga upp ett avtal åt någon annan?
Huvudregeln är att du inte får säga upp någon annans abonnemang. Om abonnenten vill ha hjälp av dig att avsluta sitt abonnemang, kan abonnenten ge dig en fullmakt att göra det.
Hur säger jag upp en tjänst?
Du kan göra en uppsägning på flera olika sätt. Du kan fråga din operatör hur de önskar att uppsägningen sker men det finns inga lagliga krav för i vilken form uppsägning av avtal ska ske. Avtalsvillkor som exempelvis ställer krav på skriftlig uppsägning anses vara oskäliga och är därmed otillåtna. Om du har gjort en...
Hur meddelar jag operatören att jag häver avtalet?
Vi rekommenderar alltid att kommunicera skriftligt samt att spara kopior. Ett meddelande från dig till företaget anses ha nått mottagaren om du har skickat det på ett ändamålsenligt sätt. Vad som är ett ändamålsenligt sätt bedöms efter omständigheterna i det enskilda fallet. E-post eller telefon är normalt tillräckligt. Ett meddelande via brev anses alltid skickat...
När gäller skriftlighetskravet?
Om en operatör på eget initiativ kontaktar dig via telefon för att ingå ett avtal, måste du skriftligen acceptera anbudet för att det ska bli ett giltigt avtal. Observera att det bara gäller om du tecknar avtalet som konsument, för företagsavtal finns inget krav på skriftlighet. Om det är du som kontaktar operatören, eller om...
Vad händer om avtalet hävs?
Om avtalet hävs har operatören inte rätt till betalning för bindningstid, uppsägningstid eller annan kostnad för tjänsten. Operatören har däremot rätt att ta betalt för den del av tjänsten du har utnyttjat, så kallat nyttoavdrag. Om avtalet hävs på grund av leveransförsening har operatören inte rätt till betalning för bindningstid, uppsägningstid eller annan kostnad för...
AI-genererad bild av två kvinnliga företagare

Är du företagare?

Telekområdgivarna erbjuder rådgivning till konsumenter. Frågor om företagsabonnemang faller utanför Telekområdgivarnas uppdrag. Undantaget är klagomål som rör Telekområdgivarnas uppföranderegler vid försäljning till enskilda firmor.