Våra frågor och svar samlade i ett arkiv

De allra flesta frågor som konsumenter ställer om telekom har vi redan svaret på. Här kan du sortera alla vanliga frågor i olika områden för att hitta det du söker!

Vilka konton kan anslutas till autogiro?
Du kan höra med din bank vilket konto som är lämpligast att ansluta. Om du tecknar autogiromedgivande via din internetbank får du en lista över de konton du kan använda dig av. Banken godkänner vanligtvis även att delade konton, det vill säga konton som disponeras av flera kontohavare, ansluts till autogirot. För att kunna koppla...
Hur gör jag om jag inte kan betala i tid?
Det finns olika anledningar till att inte betala en räkning. Du kan av olika anledningar missa att betala den eller ha svårt att betala en räkning. Om du har svårt att betala en räkning kan du kontakta operatören och förklara din situation. Det kan finnas möjlighet att komma överens om en annan betalningsplan, abonnemangsform eller...
Vad händer om jag inte betalar en faktura?
Om du inte betalar en faktura så kan det innebära att du får en betalningspåminnelse eller att fakturan går till inkasso. Enligt lag om ersättning för inkassokostnader har ett bolag rätt att lägga på 60 kronor för en betalningspåminnelse och 180 kronor för inkassokostnader. Om man fortsatt inte betalar så kan ärendet hamna hos Kronofogden...
Måste jag vänta med att säga upp avtalet till en månad innan bindningstiden går ut?
Nej. För att undvika uppsägningstid efter att bindningstiden gått ut kan du säga upp avtalet i god tid. Om du har en uppsägningstid på en månad kan du säga upp avtalet minst en månad innan bindningstiden går ut. Kontrollera dock alltid vad som står i ditt specifika avtal vad som gäller men om inget anges...
Har jag rätt till lägre pris om operatören erbjuder nya kunder ett lägre pris för tjänsten?
Huvudregeln är att avtalat pris gäller. Du kan därför inte kräva att få del av en prissänkning under bindningstiden om inte annat framgår av avtalet. Om din operatör erbjuder ett lägre pris till nya kunder än det som du betalar, har operatören ingen skyldighet att sänka ditt pris såvida det inte finns en ”lägsta pris-garanti”...
Vad betyder det att min telefon, tv-box eller router är operatörslåst?
Om du vill byta operatör och upptäcker att din telefon, tv-box eller router inte fungerar med den nya operatören kan det bero på att den är operatörslåst till din tidigare operatör. Denne ska låsa upp eventuellt operatörslås utan kostnad direkt efter bindningstidens slut om du begär det (om avtalet är tecknat efter den 1 maj...
När har jag inte rätt till skadestånd?
Förutom att operatören kan begränsa din rätt till skadestånd i sina allmänna villkor har du inte heller rätt till skadestånd: Om du inte kan visa att du gjort någon reklamation av felet eller förseningen Om du inte kan visa att du drabbats av en ekonomisk skada, exempelvis med hjälp av kvitton eller intyg Om din...
AI-genererad bild av två kvinnliga företagare

Är du företagare?

Telekområdgivarna erbjuder rådgivning till konsumenter. Frågor om företagsabonnemang faller utanför Telekområdgivarnas uppdrag. Undantaget är klagomål som rör Telekområdgivarnas uppföranderegler vid försäljning till enskilda firmor.