Våra frågor och svar samlade i ett arkiv

De allra flesta frågor som konsumenter ställer om telekom har vi redan svaret på. Här kan du sortera alla vanliga frågor i olika områden för att hitta det du söker!

Under vilka omständigheter har jag rätt att häva ett avtal?
En förutsättning för att du ska ha rätt att häva avtalet på grund av fel på tjänsten är att “syftet med tjänsten i huvudsak är förfelat och att operatören insett eller borde ha insett detta”. Att syftet med tjänsten är förfelat innebär exempelvis att felet är sådant att tjänsten praktiskt taget är oanvändbar eller att...
Vad säger konsumenttjänstlagen om avbeställning?
Konsumenttjänstlagen gäller inte för abonnemang men kan ändå tillämpas vid en rättslig prövning, så kallad analogi. Lagen säger i korthet att du har rätt att avbeställa en tjänst innan leveransen har slutförts. Du kan dock bli ersättningsskyldig i vissa fall och företaget kan förbehålla sig rätten att ta ut en på förhand bestämd ersättning vid...
Hur ser möjligheterna ut att avbeställa ett abonnemang?
Dina möjligheter att avsluta ett abonnemang styrs till stor del av dina avtalsvillkor. Läs därför vad som står i ditt avtal om att avsluta avtalet i förtid. Även om du inte har rätt att avbeställa abonnemanget enligt avtalsvillkoren, kan du eventuellt ha rätt till det i alla fall. Det finns en avbeställningsrätt i bland annat...
Vad är det för skillnad på ångerrätt och öppet köp?
Det är endast när du tecknat avtal på distans (via internet eller telefon), via hemförsäljning eller vid ett annat tillfälligt försäljningsställe som du har ångerrätt enligt lag. Du har alltså inte ångerrätt om du ingått avtalet i en butik. Men om du och säljaren kommit överens om öppet köp kan du hänvisa till det om...
Vad ska operatören betala tillbaka om jag ångrar mig?
Om du betalat något för tjänsten och/eller varan ska operatören betala tillbaka detta senast inom 14 dagar från den dag operatören tog emot ditt meddelande om ånger.
Vad kan jag få betala om jag ångrar mig?
Om du ångrar dig kan du bli ersättningsskyldig gentemot operatören för nedanstående kostnader. Startad tjänst Till exempel, om du uttryckligen begärt att tjänsten ska påbörjas under ångerfristen kan du få betala en proportionell andel av priset för den tjänst som delvis utförts. Om du till exempel börjar använda tjänsten under ångerfristen kan du bli skyldig...
Hur ska operatören informera mig om ångerrätten?
Informationen om ångerrätt ska ges på ett klart och begripligt sätt som är anpassat efter hur avtalet ingås och kan se olika ut beroende på hur du ingått avtalet, via telefon, internet eller tillfällig affärslokal. Viktigt! Om du inte får korrekt information börjar inte ångerfristen att löpa och förlängs tills du fått informationen. Den kan...
Hur räknas ångerfristen?
Ångerfristen är på 14 dagar och räknas från olika tidpunkter beroende på om du ingått ett avtal om en tjänst, eller ett avtal om en vara. Ett abonnemang kan du normalt ångra inom 14 dagar räknat från dagen efter du ingick avtalet. En vara (till exempel telefon, dator, surfplatta) kan du ångra inom 14 dagar...
Har du mer än en tv-apparat?
Då kan du behöva ett tvillingabonnemang eller syskonabonnemang. Det är extrakort för fler apparater och dessa kostar extra. Hör med operatören för pris och lösningar.
Vilka avtalsvillkor har tidigare ansetts oskäliga?
Exempel från Marknadsdomstolen (numera Patent- och marknadsdomstolen, PMD) Avtalsvillkor som är oskäliga mot konsumenter får förbjudas av Patent- och marknadsdomstolen. PMD har bland annat bedömt följande villkor som oskäliga: Krav på skriftlig uppsägning av avtal Begränsning av konsumentens rätt till skadestånd Krav från företaget att muntliga löften skrivs in i avtalet för att vara giltiga...
Vad gäller om ett avtalsvillkor tolkas på olika sätt?
Om ett avtalsvillkor som operatören utformat är otydligt och du och operatören har olika uppfattningar om hur villkoret ska tolkas kan din tolkning ha företräde enligt den så kallade ”oklarhetsregeln”. Denna innebär att oklarheter i ett avtalsvillkor tolkas på ett sätt som är förmånligast för den av parterna som inte har utformat villkoret, i regel...
Är jag bunden av ett oskäligt avtalsvillkor?
Enligt 36 § i avtalslagen kan avtalsvillkor jämkas eller lämnas utan avseende om villkoret är oskäligt med hänsyn till avtalets innehåll, omständigheterna vid avtalets tillkomst, senare inträffade förhållanden och omständigheterna i övrigt. Vid en oskälighetsbedömning görs en samlad bedömning av omständigheterna och bland annat tas hänsyn till konsumenters särskilda skyddsintresse. ARN har i ett beslut...
AI-genererad bild av två kvinnliga företagare

Är du företagare?

Telekområdgivarna erbjuder rådgivning till konsumenter. Frågor om företagsabonnemang faller utanför Telekområdgivarnas uppdrag. Undantaget är klagomål som rör Telekområdgivarnas uppföranderegler vid försäljning till enskilda firmor.