Att teckna avtal om fiberdragning

Avtalstiden (leveranstiden) för indragning av fiber kan vara lång, ibland flera år. När du får ett erbjudande om fiberanslutning är det bra att noga kontrollera vem du skriver avtal med, priset, leveranstid och eventuella tjänster som ingår eller tillkommer. 

Summering av sidan

Fiberdragning kan ta lång tid, ibland flera år, och det är viktigt att granska avtalsvillkoren noggrant innan du skriver på. Konsumentverket anser att leveranstidpunkten bör infalla senast 24 månader från att avtalet ingåtts.

Ett avtal blir bindande först när både du och leverantören uttryckligen har accepterat det. I vissa fall kan en intresseanmälan vara bindande, beroende på villkoren, och detta ska framgå tydligt i avtalet.

Leverantören har generellt sett endast rätt att ändra villkor och priser under särskilda omständigheter. Du kan ha rätt att avbeställa anslutningen. Om leverantören är försenad med leveransen kan du även ha rätt att häva avtalet och ha rätt till ersättning.

Leveranstiden bör vara maximalt 24 månader

Det finns ingen lag som uttryckligen reglerar hur lång tid du som konsument kan vara bunden av en beställning av leverans av fiberanslutning. Enligt Konsumentverket bör dock leveranstidpunkten infalla senast 24 månader från att avtalet ingåtts.

Även en intresseanmälan kan vara bindande

Det är inte ovanligt att leverantörer, vid en första kontakt med dig, presenterar en intresseanmälan eller liknande innan det är aktuellt med ett konkret avtal. Om du skrivit under en sådan intresseanmälan så kan den i vissa fall vara bindande beroende på vad som står i denna, det vill säga vad du förbundit dig till. Det ska tydligt framgå om en intresseanmälan är bindande eller inte, samt vad den i övrigt innebär för både dig och leverantören.

Checklista

Avtalstiden (leveranstiden) kan vara lång, ibland flera år. När du får ett erbjudande (vare sig det är en intresseanmälan eller ett konkret avtal) om fiberanslutning till din villa är det bra att noga kontrollera nedanstående lista innan du skriver på. Du kan själv bocka av i listan allt eftersom:

Vad kostar det att installera fibern?
Hur lång är leveranstiden/bindningstiden?
Vad kostar det att efteransluta en fastighet?
Vem är ansvarig för grävning och återställning?
Finns det servitut på fastigheten som du behöver ta hänsyn till?

Vad händer om jag säljer fastigheten under pågående leverans?

Tänk också på att avtalet är knutet till en viss fastighet och att du sannolikt är bunden till detta vid en eventuell flytt. Om du säljer din fastighet under pågående anslutning är det viktigt att du meddelar köparen att det finns ett avtal om indragning om fiber och att ni behöver göra en överenskommelse om vem som ska stå för kostnaderna.

Vanliga frågor och svar

Hur lång får leveranstiden vara?
Det finns ingen lag som uttryckligen reglerar hur lång tid du som konsument kan vara bunden av en beställning av leverans av fiberanslutning utan det är avtalet som styr detta. Enligt Konsumentverket bör dock leveranstiden som längst vara 24 månader från avtalets ingående. Kontrollera därför vad det står i avtalet om leveranstid och kom ihåg att du...
Hur länge är jag bunden av en beställning?
Det finns ingen lag som uttryckligen reglerar hur lång tid du som konsument kan vara bunden av en beställning av leverans av fiberanslutning. Enligt Konsumentverket bör dock en leveranstid vara längst 24 månader.
Vilka avtalsvillkor har tidigare ansetts oskäliga?
Exempel från Marknadsdomstolen (numera Patent- och marknadsdomstolen, PMD) Avtalsvillkor som är oskäliga mot konsumenter får förbjudas av Patent- och marknadsdomstolen. PMD har bland annat bedömt följande villkor som oskäliga: Krav på skriftlig uppsägning av avtal Begränsning av konsumentens rätt till skadestånd Krav från företaget att muntliga löften skrivs in i avtalet för att vara giltiga...
Vad gäller om ett avtalsvillkor tolkas på olika sätt?
Om ett avtalsvillkor som operatören utformat är otydligt och du och operatören har olika uppfattningar om hur villkoret ska tolkas kan din tolkning ha företräde enligt den så kallade ”oklarhetsregeln”. Denna innebär att oklarheter i ett avtalsvillkor tolkas på ett sätt som är förmånligast för den av parterna som inte har utformat villkoret, i regel...
Är jag bunden av ett oskäligt avtalsvillkor?
Enligt 36 § i avtalslagen kan avtalsvillkor jämkas eller lämnas utan avseende om villkoret är oskäligt med hänsyn till avtalets innehåll, omständigheterna vid avtalets tillkomst, senare inträffade förhållanden och omständigheterna i övrigt. Vid en oskälighetsbedömning görs en samlad bedömning av omständigheterna och bland annat tas hänsyn till konsumenters särskilda skyddsintresse. ARN har i ett beslut...
Kan jag bli bunden utan att ha beställt någonting?
En säljare får vid marknadsföringen av en tjänst aldrig leverera tjänsten och kräva betalning för den om du inte uttryckligen beställt den. Säljaren får inte heller skicka fakturor, betalningsavier eller liknande för tjänster du inte beställt och därmed vilseleda dig om din betalningsskyldighet. För betalningsansvar krävs alltså att ett bindande avtal verkligen har ingåtts med...
Vad menas med skriftligt avtal?
Med skriftliga avtal menas både avtal du skriver under för hand och sådana som du signerar digitalt via e-post, sms eller liknande. Vid telefonförsäljning finns det ett skriftlighetskrav. Operatören ansvarar för att informationen vid försäljningstillfället och i avtalet är tydlig och att den följer lag och god sed. Viktigt! Om du ingår ett skriftligt avtal ansvarar du...
Kan jag vänta med att ansluta min fastighet?
Om du funderar på att vänta med att ansluta din fastighet till ett senare tillfälle, så kallad efteranslutning, bör du kontrollera med din leverantör vilka förutsättningar som gäller och vad det kan komma att kosta. Fråga exempelvis om fiberleverantören lämnar en anslutningspunkt vid din fastighet eller inte, om de inte gör det kan kostnaden bli avsevärt...
Jag kan inte få fiberanslutning där jag bor, vad kan jag göra?
Det finns ingen skyldighet för någon operatör att erbjuda en fiberanslutning. Det finns inte heller någon reglering av priset om du erbjuds en sådan anslutning. Du kan därmed fråga olika fiberleverantörer om de vill erbjuda dig en fiberanslutning och hur mycket det kan komma att kosta. Du kan också undersöka om det finns alternativa tekniker för...
Ökar värdet på fastigheten om jag drar in fiber?
Det går inte att ge ett rakt svar på detta men mycket talar för att en framtida köpare kan komma att förvänta sig att fiber är indragen i fastigheten. Det är därför inte osannolikt att priset på en fastighet kan påverkas av att det finns en fiberanslutning.

Relaterade beslut

ARN 2022-23336 – Rätt till skälig ersättning för skada som orsakats av försummelse
Konsumenten beställde installation av fiber och i samband med grävningen uppstod skador på fasaden på konsumentens fastighet. Konsumenten menade att en underleverantör som grävde på tomten körde in en kedjegrävare i fasaden på huset vilket medförde skador. På marken under skadan syntes spår från maskinen. I ARN uppgav konsumenten att det skulle kosta 13 300 kronor...
ARN 2022-00160 – Ingen rätt att häva när leverantören avhjälpt fel
En konsument beställde fiberanslutning i maj 2018 men installationen dröjde. I maj 2021 skickade leverantören ett tilläggsavtal med ett nytt erbjudande där installation garanterades inom sex månader. Konsumenten accepterade detta. Fiberanslutningen driftsattes i september 2021 men konsumentens internet fungerade inte. Konsumenten felanmälde till fiberleverantören vid flera tillfällen. I februari 2022 konstaterade en tekniker bland annat...
ARN 2020–16875 – Ingen avbrottsavgift när leverantören inte kunde bevisa att grävning hade gjorts
En konsument begärde betalningsbefrielse för en avbrottsfaktura om nästan 18 000 kronor när mer 24 månader hade passerat och fibern ännu inte var levererad. Leverantören ville ha betalt för de tjänster som utförts men konsumenten var säker på att någon grävning inte hade skett. Leverantören menade att majoriteten av projektet som adressen ingick i hade slutförts...
ARN 2020–16380 – Leverantören är skyldig att undersöka förutsättningarna för fiberdragning i förväg
En konsument beställde fiber i april 2017 med målsättning om installation i juni 2018. I maj 2020 fick konsumenten beskedet att leverantören inte kunde ansluta konsumentens fastighet på grund av höga kostnader, problem med tillstånd och markavtal. Konsumenten krävde dock att leverantören skulle fullfölja sin del av avtalet då inga omständigheter eller förutsättningar ändrats sedan avtalet...
ARN 2020–08641 – Leverantören hade inte rätt att häva avtalet på grund av oskälig kostnad
En konsument beställde fiber i juni 2017. I februari 2020 fick denne besked om att fiberdragning inte skulle ske på grund av för höga kostnader. Inga förutsättningar hade ändrats efter det att avtalet ingicks. Konsumentens fastighet ligger på en ö och förutsättningarna var att fibern skulle förläggas i vattnet. Leverantören hade varit på ön under...
ARN 2020-23551 – Leverantören kunde inte visa hinder utanför sin kontroll
Konsumenten beställde en fiberinstallation av leverantören. Drygt tre år senare fick konsumenten ett brev från leverantören som annullerade ordern. Konsumenten begärde då att leverantören skulle utföra arbetet enligt avtal. Leverantören menade att nödvändiga tillstånd och nyttjanderättsavtal med tredje part sökts men inte fåtts trots försök med alternativa framfartsvägar över andra fastigheter. Avtalet kunde därför inte...
ARN 2020-22816 – Leverantören måste kunna bevisa orimliga kostnader för rätt till hävning
Den 13 januari 2020 ingick konsumenten ett avtal med leverantören om fiberinstallation. Av orderbekräftelsen som leverantören skickade ut framgick att arbetet skulle komma i gång mellan den 2 mars och 30 juni. Arbetet genomfördes inte i enlighet med avtalet och konsumenten begärde att leverantören skulle slutföra installationen. Leverantören hänvisade till att installationen inte genomförts på...
ARN 2020-21466 – Skadestånd för skada på konsumenten tillhörig egendom
Konsumenten begärde installation av fiber och upptäckte att det uppstått ett brott någonstans på guidelinan till gräsklipparen. Konsumenten kontaktade leverantören som menade att detta inte var deras ansvar utan att de skulle kontakta entreprenören och sedan återkomma till konsumenten. Eftersom konsumenten inte fick någon återkoppling från entreprenören, ingen information om att hen inte fick låta...
ARN 2020-16023 – Leverantören hade inte bevisat omständigheter som gav rätt att häva
Konsumenten hade beställt fiber men fick några år senare veta att leverantören inte skulle fullfölja sitt åtagande och att ett annat företag skulle erbjuda sig att utföra kvarvarande arbete. Detta företag krävde dock ett högre pris för samma tjänst. Konsumenten begärde i första hand att leverantören skull fullfölja avtalet och i andra hand att få...

Senast uppdaterad: