Fasta tjänster
Här hittar du vanliga frågor om fasta tjänster, fast telefoni och fast bredband. Du kan också läsa mer under olika områden beroende på vad du vill veta mer om. Handlar det om din fiberanslutning, d v s själva nätet, välj istället Fiberanslutningar.
Vanliga frågor och svar
Är det fel på mitt fasta bredband om min hastighet är låg?
Det kan det vara. Om du har en låg bredbandshastighet kan det bero på ett fel på operatörens sida. Ibland kan det dock vara så att den låga hastigheten inte utgör ett fel enligt avtalet. Det räcker normalt att hastigheten når upp till avtalad minimihastighet när du har datorn ansluten med nätverkssladd för att det...
Hur ska jag klaga?
Kontakta den operatör som du anser är ansvarig. Om operatören uppmanar dig att klaga till en återförsäljare men det klagomålet inte ger resultat, kan du återigen kontakta den operatör som du har abonnemanget hos. Operatören är ansvarig för de tjänster de fakturerar dig för, även om de sålts av återförsäljare. Om operatören inte kan lösa...
Räcker det att jag gör en uppsägning på telefon?
Om du gör uppsägningen via telefon bör du be om en skriftlig bekräftelse på denna. Annars kan det bli svårt för dig att visa att du sagt upp avtalet om det uppstår en tvist om detta. Även om du kan visa att du ringt operatören så är det inte säkert att det räcker eftersom du...
Hur ska jag göra om jag vill ångra avtalet?
Du kan ångra dig via e-post, brev eller telefon. Om du och operatören inte är överens om du har ångrat dig eller inte, är det du som måste kunna bevisa att du skickat ett meddelande om ånger på ett ändamålsenligt sätt och när det skickades. Det är därför fördelaktigt ur bevissynpunkt att ångra sig skriftligt...
Hur går det till att acceptera skriftligt?
Om ett avtal ska ingås till följd av att operatören har kontaktat dig, ska denne skicka en bekräftelse på sitt anbud till dig. Avtalet ingås sedan när du skriftligen accepterar detta anbud. Om du avböjer erbjudandet redan under telefonsamtalet bör operatören inte skicka någon bekräftelse till dig. Operatörens anbud behöver inte skickas på papper, du...
Får operatören ändra villkor om jag har bindningstid?
Avtal med bindningstid innebär att avtalet gäller under en överenskommen period. En villkorsändring av ett avtal med bindningstid är endast tillåten om operatören har uppgett ett giltigt skäl som står angivet i avtalet. Om operatören däremot ändrar villkoren under bindningstiden, utan att hänvisa till ett giltigt skäl som finns angivet i avtalet, kan det anses...
Inga frågor hittades.
Fast telefoni
Allmänt om fast telefoni
Teckna nytt avtal för fast telefoni
- Att teckna ett avtal för ett abonnemang
- Vad innebär bindningstid?
- Vilken information ska du få när du köper något?
Betalning av en fast tjänst
- Olika sätt att betala för ett abonnemang
- Betalsamtal eller nummer utan kostnad?
- Är det ett fel på din faktura?
Fel eller avbrott på en fast tjänst
Fast bredband
Allmänt om fast bredband
Teckna ett nytt avtal för fast bredband
- Att teckna ett avtal för ett abonnemang
- Vad innebär bindningstid?
- Vilken information ska du få när du köper något?
Betalning av en fast tjänst
- Olika sätt att betala för ett abonnemang
- Är det ett fel på din faktura?
- Har du fått en räkning på en klumpsumma i efterskott?
Fel eller avbrott på en fast tjänst
- Vilka fel kan jag klaga på?
- Hur vet jag vad som är ett fel på min tjänst?
- Vilken hastighet kan du ha med fast bredband?
Avsluta eller ändra ett avtal
- Olika sätt att avsluta ett abonnemang
- Om en operatör eller leverantör gör ändringar i avtalet
- Ska du flytta till ny adress?