Vilken information ska du få när du köper något?
Det finns omfattande krav på vilken information en operatör ska ge dig vid försäljning. Kraven skiljer sig åt beroende vilken tjänst det gäller och även vilken försäljningskanal som används.
Summering av sidan
När du köper en tjänst, till exempel mobiltelefoni, bredband eller tv, finns det regler för vilken information du ska få av operatören innan du binder ett avtal. Informationskraven varierar beroende på vilken tjänst du köper och hur du gör köpet, till exempel via telefon, internet, hemförsäljning, tillfälliga försäljningsplatser eller i butik. Du har ofta rätt till ångerrätt och tydlig information innan du ingår avtal, men det finns undantag, till exempel vid köp i butik där ingen lagstadgad ångerrätt gäller. Om operatören inte ger dig fullständig information kan det påverka dina rättigheter, som till exempel förlängd ångerrätt eller att avtalet inte gäller som det ska. Dessutom finns det särskilda uppföranderegler som operatörer och företag måste följa för att skydda dig som konsument.
Vilken information ska säljaren lämna?
Det finns omfattande krav på vilken information en försäljare ska ge en konsument vid försäljning. Kraven kan skilja sig åt beroende på vilken tjänst det gäller och även vilken försäljningskanal som används.
I vissa situationer finns även så kallade formkrav för att avtalet ska vara giltigt, och då finns ytterligare krav på information som kopplas samman med det.
Om du inte fått tillräcklig information innebär det att du har vissa rättigheter, till exempel en förlängd ångerfrist om operatören inte gett korrekt information om din ångerrätt eller att avtalet kan vara ogiltigt på grund av felaktig eller bristfällig information.
Till stor del är informationskraven av offentligrättslig karaktär. Det innebär att om en myndighet anser att ett bolag bryter mot reglerna så kan myndigheten besluta att granska bolaget.
Skulle bolaget anses ha gjort fel så påverkar det dock inte utgången i ditt enskilda ärende.
Uppföranderegler och etiska regler som också gäller vid försäljning
Det finns även uppförandregler som gäller vid försäljning av abonnemang där operatörerna åtagit sig att följa vissa regler som går utöver gällande lagstiftning. Till exempel ställs ytterligare krav på information vid byte av operatör enligt Telekområdgivarnas uppföranderegler. Enligt dessa gäller även ångerrätt för enskilda firmor. Organisationen Kontakta har också tagit fram etiska regler som gäller vid telefonförsäljning.
Det finns olika krav på information beroende på vilket försäljningssätt som används.
Telefonförsäljning
När du ingår via telefon, finns särskilda informationskrav enligt distansavtalslagen. Speciellt för distansavtal är bland annat att du har ångerrätt, och du ska få information om detta innan du ingår avtal.
Köp på internet
Vid internetköp finns särskilda informationskrav enligt till exempel distansavtalslagen och e-handelslagen. Speciellt för distansavtal är bland annat att du har ångerrätt, och du ska få information om detta innan du ingår avtal.
Hemförsäljning
Hemförsäljning har särskilda krav på information enligt distansavtalslagen. Speciellt för hemförsäljning är bland annat att du har ångerrätt, till skillnad från köp i en butik, och du ska få information om detta innan du ingår avtal.
Tillfällig försäljningsplats
En tillfällig affärslokal är till exempel en monter som är på plats en kort tid, som vid en marknad. Speciellt för denna typ av avtal är bland annat att du har ångerrätt, till skillnad från köp i en butik.
Butik
När du ingår avtal i en butik ska du få information enligt 22a § i Marknadsföringslagen. I butik har du ingen lagstadgad ångerrätt och det finns heller inget krav på att försäljaren måste informera dig om detta.
Avtalssammanfattning
Operatören ska ge dig en kortfattad, lättläst avtalssammanfattning innan du ingår avtalet. Om det inte är tekniskt möjligt att ge sammanfattningen innan avtalet ingås ska den lämnas så snart som möjligt därefter. Operatören ska använda avtalsvillkor som innebär att avtalet är giltigt först när du tagit emot sammanfattningen och bekräftat att du vill ingå avtalet.