Vilken information ska du få när du köper något?

Det finns omfattande krav på vilken information en operatör ska ge dig vid försäljning. Kraven skiljer sig åt beroende vilken tjänst det gäller och även vilken försäljningskanal som används.

Summering av sidan

När du köper en tjänst, till exempel mobiltelefoni, bredband eller tv, finns det regler för vilken information du ska få av operatören innan du binder ett avtal. Informationskraven varierar beroende på vilken tjänst du köper och hur du gör köpet, till exempel via telefon, internet, hemförsäljning, tillfälliga försäljningsplatser eller i butik. Du har ofta rätt till ångerrätt och tydlig information innan du ingår avtal, men det finns undantag, till exempel vid köp i butik där ingen lagstadgad ångerrätt gäller. Om operatören inte ger dig fullständig information kan det påverka dina rättigheter, som till exempel förlängd ångerrätt eller att avtalet inte gäller som det ska. Dessutom finns det särskilda uppföranderegler som operatörer och företag måste följa för att skydda dig som konsument.

Vilken information ska säljaren lämna?

Det finns omfattande krav på vilken information en försäljare ska ge en konsument vid försäljning Kraven kan skilja sig åt beroende på vilken tjänst det gäller och även vilken försäljningskanal som används. 

I vissa situationer finns även så kallade formkrav för att avtalet ska vara giltigt, och då finns ytterligare krav på information som kopplas samman med det.

Om du inte fått tillräcklig information innebär det att du har vissa rättigheter, till exempel en förlängd ångerfrist om operatören inte gett korrekt information om din ångerrätt eller att avtalet kan vara ogiltigt på grund av felaktig eller bristfällig information.

Till stor del är informationskraven av offentligrättslig karaktär. Det innebär att om en myndighet anser att ett bolag bryter mot reglerna så kan myndigheten besluta att granska bolaget.

Skulle bolaget anses ha gjort fel så påverkar det dock inte utgången i ditt enskilda ärende.

Uppföranderegler och etiska regler som också gäller vid försäljning

Det finns även uppförandregler som gäller vid försäljning av abonnemang där operatörerna åtagit sig att följa vissa regler som går utöver gällande lagstiftning. Till exempel ställs ytterligare krav på information vid byte av operatör enligt Telekområdgivarnas uppföranderegler. Enligt dessa gäller även ångerrätt för enskilda firmor. Organisationen Kontakta har också tagit fram etiska regler som gäller vid telefonförsäljning.

Det finns olika krav på information beroende på vilket försäljningssätt som används.

Telefonförsäljning

När du ingår via telefon, finns särskilda informationskrav enligt distansavtalslagen. Speciellt för distansavtal är bland annat att du har ångerrätt, och du ska få information om detta innan du ingår avtal.

Köp på internet

Vid internetköp finns särskilda informationskrav enligt till exempel distansavtalslagen och e-handelslagen. Speciellt för distansavtal är bland annat att du har ångerrätt, och du ska få information om detta innan du ingår avtal.

Hemförsäljning

Hemförsäljning har särskilda krav på information enligt distansavtalslagen. Speciellt för hemförsäljning är bland annat att du har ångerrätt, till skillnad från köp i en butik, och du ska få information om detta innan du ingår avtal.

Tillfällig försäljningsplats

En tillfällig affärslokal är till exempel en monter som är på plats en kort tid, som vid en marknad. Speciellt för denna typ av avtal är bland annat att du har ångerrätt, till skillnad från köp i en butik.

Butik

När du ingår avtal i en butik ska du få information enligt 22a § i Marknadsföringslagen. I butik har du ingen lagstadgad ångerrätt och det finns heller inget krav på att försäljaren måste informera dig om detta.

Avtalssammanfattning

Operatören ska ge dig en kortfattad, lättläst avtalssammanfattning innan du ingår avtalet. Om det inte är tekniskt möjligt att ge sammanfattningen innan avtalet ingås ska den lämnas så snart som möjligt därefter. Operatören ska använda avtalsvillkor som innebär att avtalet är giltigt först när du tagit emot sammanfattningen och bekräftat att du vill ingå avtalet.

 

Vanliga frågor och svar

Vad kan jag göra om jag fått ett företagsabonnemang fast jag är privatperson?
Om du anser att du fått ett avtal på ett företagsabonnemang trots att du anser dig vara konsument bör du skicka ett mejl eller ett brev till operatören så snart som möjligt och påtala detta. Spara en kopia. Om du blev uppringd och avtalet ingicks på telefon kan du i första hand invända att avtalet...
Hur går det till att acceptera skriftligt?
Om ett avtal ska ingås till följd av att operatören har kontaktat dig, ska denne skicka en bekräftelse på sitt anbud till dig. Avtalet ingås sedan när du skriftligen accepterar detta anbud. Om du avböjer erbjudandet redan under telefonsamtalet bör operatören inte skicka någon bekräftelse till dig. Operatörens anbud behöver inte skickas på papper, du...
Hur tar jag reda på vilka möjligheter jag har att få tv?
Du kan kontakta olika operatörer och fråga om de kan erbjuda dig en tv-tjänst. Ibland är operatörens möjlighet att erbjuda en tjänst beroende av var du bor. Om du har bredband har du sannolikt också möjlighet att beställa en tv-tjänst. Du kan också kontakta din hyresvärd, bostadsrättsförening eller motsvarande för information om möjligheterna i fastigheten....
Har jag rätt att få de fria kanalerna från min tv-operatör?
Det kan finnas en skyldighet att sända vidare de fria kanalerna i vissa kabel- och iptv-nät med flera anslutna hushåll.
Har jag rätt att få ett abonnemang?
Nej. Operatörer har ingen skyldighet att ingå avtal om tv-, bredband eller telefonabonnemang med dig. Du och operatören får själva avgöra om ni vill ingå avtal och huvudregeln är att ni får bestämma vilka villkor som ska gälla.
Får man ingå avtal om man är under 18 år?
Konsumentverket hänvisar till Föräldrabalkens regler om att minderåriga inte kan ingå avtal men det finns inget rättsfall som täcker deras påstående fullt ut. Med den tolkningen av föräldrabalken skulle en person under arton år aldrig kunna köpa någonting utan målsmans medgivande, med undantag för de egna pengar en person över sexton år tjänat genom eget...
Finns det mobilabonnemang för barn?
Om du vill skaffa mobilabonnemang åt en minderårig så finns det olika möjligheter. Mobiloperatörerna har olika erbjudanden om abonnemang anpassade för barn, och olika lösningar för familjer och extra användare. Det finns också smartklockor anpassade för barn som går att använda för att ringa och skicka meddelanden med mera. En sådan klocka kan vara bra...
Vad är viktigt att veta när jag byter internetleverantör?
Din nuvarande operatör ska se till att du kan byta till en ny bredbandsoperatör utan avbrott i tjänsten förutsatt att det är tekniskt möjligt. Operatören ska använda avtalsvillkor som innebär att ditt bredbandsabonnemang sägs upp när bytet har genomförts, såvida du inte har sagt upp avtalet vid ett tidigare tillfälle under operatörsbytet. Din nuvarande operatör...
Vilken information ska jag få vid byte av bredbandsoperatör?
Din nuvarande operatör är, i samband med att du byter bredbandsoperatör, skyldig att skriftligen informera dig om: När avtalet sägs upp och när det upphör att gälla genom bytet, såvida du inte redan sagt upp avtalet vid en tidigare tidpunkt Eventuell kvarvarande bindningstid, fakturering och andra krav enligt avtalet Hantering av eventuell utrustning som du...
När gäller skriftlighetskravet?
Om en operatör på eget initiativ kontaktar dig via telefon för att ingå ett avtal, måste du skriftligen acceptera anbudet för att det ska bli ett giltigt avtal. Observera att det bara gäller om du tecknar avtalet som konsument, för företagsavtal finns inget krav på skriftlighet. Om det är du som kontaktar operatören, eller om...

Relaterade beslut

ARN 2024-11509 – Återbetalning av två års månadsavgifter när avtalet inte kunde bevisas 
Konsumenten ansåg att operatören debiterat honom för dubbla tv-abonnemang i 23 månader under 2022 till 2024. Enligt konsumenten syntes inte båda abonnemangen på Mina sidor. Konsumenten begärde återbetalning för det ena abonnemanget. Operatören motsatte sig konsumentens krav och menade att konsumenten hade två olika tv-abonnemang sedan många år tillbaka. Abonnemangen hade initialt legat hos två...
ARN 2024-06378 – Ingen rätt att ångra eller häva köp i butik
Konsumenten besökte en butik för att titta på dammsugare och blev övertalad av en säljare att teckna ett mobilabonnemang med 24 månaders bindningstid. Konsumenten återvände senare till butiken för att prata med någon ansvarig och meddela att hon ville ångra avtalet, men butiken gick inte med på det. I ARN krävde konsumenten att få häva...
ARN 2024-05067 – Orderbekräftelse är inte bevis på avtal
En konsument upptäckte att han fakturerats för ett abonnemang som han inte ansåg sig ha tecknat. I ARN krävde han därför i första hand att han inte skulle behöva betala för abonnemanget. Operatören invände att konsumenten beställt abonnemanget via sin tv-box samt att han därefter fått en orderbekräftelse. Operatören beskrev även stegen som kunder går...
ARN 2024-04782 – Operatören måste kunna bevisa att avtalet accepterades efter samtalet
En konsument blev uppringd av en telefonförsäljare om ett nytt mobilabonnemang den 18 januari 2024. Den 8 februari 2024 meddelade konsumenten att det påstådda avtalet skulle upphävas. Tjänsten levererades den 22 februari 2024. Konsumenten hävdade att avtalet var ogiltigt och krävde skadestånd på 3000 kronor. Operatören motsatte sig kravet och hänvisade till ett digitalt skriftligt...
ARN 2023-21736 – Förlängd ångerfrist – ingen information om rättsföljder
Operatören ringde konsumenten och i samband med samtalet ingicks ett avtal om mobilabonnemang. Konsumenten accepterade avtalet skriftligt via sms. Av sms:et framgick följande angående ångerrätten: ”Du har ångerrätt från och med dagen du accepterar erbjudandet. För att ångra dig kan du ringa till [operatörens] kundservice på [telefonnummer], eller fylla i konsumentverkets ångerblankett och maila denna...
ARN 2023-19824 – Abonnenten har en skyldighet att ta del av avtalsvillkoren vid beställning via sms
Konsumenten befann sig i ett land utanför EU och fick ett sms från sin operatör med ett erbjudande om en tjänst för utlandssamtal. I sms:et framgick bland annat att ”Med [tjänsten] ringer, sms:ar och mms:ar du utomlands under en vecka utan att behöva fundera på höga kostnader” samt en uppmaning att läsa mer på operatörens...
ARN 2023-12809 – Inget betalningsansvar för satellittrafik utan avtalsstöd
En konsument debiterades för satellittrafik när hon befann sig i en hamn under en utlandsvistelse. Innan hon reste läste hon på operatörens hemsida att samtal fungerar som vanligt som i Sverige. Konsumenten fick ingen information om att det kan ske en debitering för satellittrafik. I ARN begärde hon återbetalning av kostnaden för satellittrafiken. Operatören motsatte...
ARN 2022-21739 – Förlängd ångerfrist – otillräcklig information om ångerrätt
Konsumenten blev uppringd av en säljare som erbjöd ett billigare mobilabonnemang. Ungefär två månader senare, i samband med att konsumenten fick den första fakturan för mobilabonnemanget, ville konsumenten häva avtalet. Konsumenten var kritisk till hur aggressiv säljaren varit samt att operatören inte lämnat tillräcklig information om ångerrätten vid distansavtal. I ARN krävde konsumenten att få...
ARN 2021-15555 – Förlängd ångerfrist – ingen information om förutsättningar för utövande av ångerrätt
I april 2021 tecknade konsumenten ett film- och tv-abonnemang via sin tv-box med tolv månaders bindningstid. Efter en månad ville konsumenten häva köpet och menade att abonnemanget hade tecknats utan konsumentens vetskap. Den första frågan ARN prövade var om det rörde sig om ett bindande avtal. ARN fann att avtalet hade tecknats via konsumentens tv-box...

Senast uppdaterad: