Vad ska du tänka på när det gäller hastighet för mobilt bredband?
Vilken hastighet du behöver beror på hur du vill använda internet. Om du kan välja olika hastigheter räcker det ofta med en lägre hastighet om du bara ska surfa och skicka e-post. Om du ska använda tjänster som kräver mycket kapacitet, exempelvis ladda ner musik och film, streama tv och radio och spela online-spel, kräver detta att du väljer en högre hastighet på ditt bredband. Om du har flera datorer i hushållet som samtidigt kommer att vara uppkopplade rekommenderas också en högre hastighet.
Summering av sidan
Hastigheten på mobilt bredband beror på hur du använder det. För enkel surf och e-post räcker en lägre hastighet, medan streaming, nedladdning och spel kräver högre hastighet. Om flera enheter används samtidigt i hushållet behövs också högre kapacitet.
Avtalet för mobilt bredband ska innehålla tydliga uppgifter om nedladdnings- och uppladdningshastigheter. Hastigheten kan påverkas av faktorer som täckning, routerplacering, utrustningens kapacitet och hur många som använder nätet samtidigt. För mätning av hastigheten kan verktyget Bredbandskollen användas. Om resultaten inte motsvarar avtalet kan utrustningen och inställningarna behöva ses över.
Vad ska stå med i ditt avtal om en mobil bredbandstjänst?
För mobilt bredband ska avtalet innehålla en tydlig och begriplig förklaring av den uppskattade maximala och den annonserade nedladdnings- och uppladdningshastigheten.
Faktorer som påverkar hastigheten på ett mobilt bredband
Din hastighet kan påverkas av många olika faktorer, nedan listar vi några exempel:
- Täckning – du behöver ha bra täckning med den operatör du väljer. Du kan kontrollera täckningen på operatörernas täckningskartor
- Den fysiska miljön såsom väggars tjocklek och material kan påverka den trådlösa överföringen
- Placeringen av din router, ju mer centralt placerad den är i bostaden desto bättre
- Hur många som surfar samtidigt hemma eller i området (därför kan du ha olika hastighet vid olika tider på dygnet vid samma plats). Eftersom mobilt bredband är beroende på kapaciteten på den mobilmast du är uppkopplad mot kan belastningen på masten variera
- Kapaciteten på din utrustning, exempelvis din router, dator, surfplatta eller mobil samt var du befinner dig i förhållande till routern
- Installerad mjukvara (exempelvis brandvägg)
- Annan utrustning som stör (exempelvis trasig kabel från modem till datorn eller andra datorer kopplade till samma nätverk)
- Virus på din dator
- Hur hårt belastad av trafik den webbplats som du besöker är.
Checklista för att vad du kan göra om du upplever att ditt mobila bredband är långsamt:
Om du vill mäta kapaciteten på din bredbandsanslutning kan du använda testverktyget Bredbandskollen. Testet drivs av IIS (tidigare .SE), Stiftelsen för Internetinfrastruktur.
Ditt avtal bör innehålla information om vilka rättigheter du har vid kontinuerliga eller regelbundet återkommande skillnader mellan avtalad och faktiskt prestanda avseende bredbandshastigheten. Om du anser att det mätresultat du får av din hastighet inte lever upp till den hastighet du borde ha utifrån ditt avtal eller löften inför avtalet, ska du i första hand se om det finns några åtgärder du kan vidta gällande din egen utrustning. Gå igenom den åtgärdsguide som finns på Bredbandskollen och mät sedan igen.
Om du efter detta fortfarande anser att mätresultatet är dåligt bör du spara mätresultat från tre olika mättillfällen vid olika tider på dygnet, gärna fördelat på helg och vardag. Du bör sedan skicka ett klagomål/felanmälan till operatören. Om din hastighet avviker från vad som är avtalat eller utlovat kan tjänsten vara felaktig och du kan då ha flera rättigheter som konsument.