Teckna ett nytt avtal för fast bredband
Vanliga frågor och svar
Hur går det till att acceptera skriftligt?
Om ett avtal ska ingås till följd av att operatören har kontaktat dig, ska denne skicka en bekräftelse på sitt anbud till dig. Avtalet ingås sedan när du skriftligen accepterar detta anbud. Om du avböjer erbjudandet redan under telefonsamtalet bör operatören inte skicka någon bekräftelse till dig. Operatörens anbud behöver inte skickas på papper, du...
Har jag rätt att få ett abonnemang?
Nej. Operatörer har ingen skyldighet att ingå avtal om tv-, bredband eller telefonabonnemang med dig. Du och operatören får själva avgöra om ni vill ingå avtal och huvudregeln är att ni får bestämma vilka villkor som ska gälla.
Vad är viktigt att veta när jag byter internetleverantör?
Din nuvarande operatör ska se till att du kan byta till en ny bredbandsoperatör utan avbrott i tjänsten förutsatt att det är tekniskt möjligt. Operatören ska använda avtalsvillkor som innebär att ditt bredbandsabonnemang sägs upp när bytet har genomförts, såvida du inte har sagt upp avtalet vid ett tidigare tillfälle under operatörsbytet. Din nuvarande operatör...
Vilken information ska jag få vid byte av bredbandsoperatör?
Din nuvarande operatör är, i samband med att du byter bredbandsoperatör, skyldig att skriftligen informera dig om: När avtalet sägs upp och när det upphör att gälla genom bytet, såvida du inte redan sagt upp avtalet vid en tidigare tidpunkt Eventuell kvarvarande bindningstid, fakturering och andra krav enligt avtalet Hantering av eventuell utrustning som du...
När gäller skriftlighetskravet?
Om en operatör på eget initiativ kontaktar dig via telefon för att ingå ett avtal, måste du skriftligen acceptera anbudet för att det ska bli ett giltigt avtal. Observera att det bara gäller om du tecknar avtalet som konsument, för företagsavtal finns inget krav på skriftlighet. Om det är du som kontaktar operatören, eller om...
Vilka avtalsvillkor har tidigare ansetts oskäliga?
Exempel från Marknadsdomstolen (numera Patent- och marknadsdomstolen, PMD) Avtalsvillkor som är oskäliga mot konsumenter får förbjudas av Patent- och marknadsdomstolen. PMD har bland annat bedömt följande villkor som oskäliga: Krav på skriftlig uppsägning av avtal Begränsning av konsumentens rätt till skadestånd Krav från företaget att muntliga löften skrivs in i avtalet för att vara giltiga...
Inga frågor hittades.
Teckna ett nytt avtal för fast bredband
- Att teckna ett avtal för ett abonnemang
- Vad innebär bindningstid?
- Vilken information ska du få när du köper något?