Olika sätt att titta på tv

Tv är idag ett brett begrepp och det finns olika sätt att få tillgång till tv-sändningar. Vi ger också tips på vad som är bra att tänka på innan du väljer ett tv-abonnemang. 

Summering av sidan

Tv är ett brett begrepp som inkluderar flera olika tekniker för att få tv-sändningar. Marksänd tv når de flesta områden via antenner, medan kabel-tv distribueras direkt till hushåll via kablar. Satellit-tv kräver en parabolantenn och digitalbox, medan iptv/bredbands-tv använder avskilda bredbandsnät och specifik utrustning. Streaming, som sker via internet, kräver tillräcklig bredbandskapacitet och ibland en streamingenhet. För ytterligare information kan du läsa hos Teracom, Skatteverket, Mediemyndigheten och Konsumentverket.

Det finns många olika sätt och olika tekniker att få tv på

Marksänd tv

Marksänd tv innebär att tv-signalerna sänds ut från master runt om i Sverige och når de flesta områden i landet. Tv-signalerna tas emot via en inomhusantenn, egen takantenn, eller via en centralantenn. Du hittar information om hur du får tillgång till de fria kanalerna i marknätet hos Teracom. Teracom har också störningsinformation och tips om tv-antenner och du kan kontakta dem vid frågor om marksänd tv.  Detta är kostnadsfritt, alltså utan abonnemang hos en operatör utöver public service-avgiften som alla betalar.

Kabel-tv

Kabel-tv innebär att tv-signaler överförs från en sändare till hushållen via kabel som finns indragen till bostaden. Du kan vara ansluten via en koaxialkabel via fiberkabel eller TP-kabel. I de flesta fall krävs en separat tv-box eller mediaomvandlare beroende på vilka kanaler du har tillgång till.

Satellit-tv

Satellit-tv innebär att tv-signalen skickas via en satellit och tas emot med en parabolantenn. Parabolantennen kan användas av ett hushåll eller delas av flera hushåll. För att kunna titta på satellit-tv behöver du en parabolantenn och en digitalbox som tar emot och omvandlar signalerna från satelliten till din tv. Parabolantennen måste vara riktad i rätt vinkel för att kunna nås av satellitens signaler.

Iptv/bredbands-tv

Ip-tv är tv-sändningar som sker i särskilt avskilda bredbandsnät. För att kunna titta på iptv krävs särskild utrustning (exempelvis en tv-box) för att kunna ta emot sändningarna.

Streaming

Streaming är tv som distribueras via internet och är oberoende av vilken bredbandsoperatör du har. Att streama tv ställer vissa krav på bredbandskapaciteten. Du kan behöva koppla en streamingenhet (exempelvis en mediaspelare/tv-hubb) till din tv.

Telekområdgivarnas checklista innan du ingår avtal om tv-abonnemang

Tänk på detta innan du bestämmer dig

Relaterade beslut

ARN 2024-04877 – Urkopplad mast gav rätt till prisavdrag
En konsument tecknade ett familjeabonnemang för mobiltelefoni med 24 mån bindningstid i november 2023. Enligt avtalssammanfattningen var månadskostnaden 1 235 kronor. Det visade sig att tjänsten inte fungerade i området där konsumenten bodde. Utanför området kunde tjänsten dock användas. I februari 2024 meddelade konsumenten att hon ville slippa ifrån avtalet och begärde återbetalning av 2...
ARN 2022-17372 – Rätt att debitera konsument för två olika bredbandstjänster
I februari 2021 var konsumenten i kontakt med sin operatör. Hon hade vid det tillfället ett tv-paket och fast bredband via kopparnätet. Konsumenten beställde en bredbandstjänst via mobilnätet. Operatören debiterade sedan konsumenten för båda bredbandstjänsterna samt två tv-paket vilket konsumenten märkte först i september 2022. Parterna var inte överens om vad som sagts under samtalet....
ARN 2022-07552 – Överbelastad mast och kapacitetsbrist var inte fel på tjänsten
Konsumenten kontaktade operatören eftersom mobiltäckningen fungerade dåligt i den nya bostaden. Enligt konsumenten lovade operatören att det skulle vara god täckning i bostaden och att det bara var ett tillfälligt fel. Givet operatörens löfte tecknade konsumenten ett nytt mobilabonnemang hos operatören med två års bindningstid. Felet kvarstod dock och täckningen var dålig även i närområdet....
ARN 2018-05453 – Ångerrätt för abonnemang om streamingtjänst
En konsument ingick avtal om abonnemang på streamingtjänster via hemförsäljning. Avtalet hade en bindningstid på 24 månader. Efter besöket kontaktade konsumenten säljaren för att fråga om ångerrätt. Konsumenten fick då fick svaret att ångerrätt gällde för avtalet. Konsumenten ångrade avtalet tolv dagar efter att det ingåtts.  Företaget menade att det inte gick att ångra avtalet...
ARN 2016-11790 – Operatör fick neka avtal trots beställningsbekräftelse
En konsument gick in på operatörens hemsida och beställde en internettjänst. Konsumenten fick ett bekräftelsemejl och en faktura. Senare meddelade operatören att konsumenten inte kunde få det avtal som beställts. Operatören menade att konsumenten valt en tjänst i ett felaktigt stadsnät och att detta upptäcktes när beställningen kom in. I de allmänna villkoren framgick att...
ARN 2015-07796 – Rätt till hävning av avtal när telefonjack saknas
En konsument blev uppringd av en operatör och ingick ett avtal om att flytta sitt fasta telefonabonnemang. Det visade sig dock att konsumenten saknade telefonjack och därför kunde tjänsten aldrig levereras. Operatören gick med på att bryta avtalet men konsumenten ville även ha återbetalning av de abonnemangsavgifter som hon hunnit betala, vilket operatören inte gick...
ARN 2015-04303 – Operatören inte skyldig att installera teleledning
En konsument tecknade avtal för fast telefoni, bredband och tv. Eftersom det saknades teleledning fram till fastigheten kunde tjänsterna inte levereras och operatören makulerade därför beställningen. Konsumenten ansåg att operatören skulle bekosta dragningen av teleledningar fram till fastigheten. Operatören anförde att alla permanentbostäder och alla företag i Sverige har rätt till fast telefoni, men att...

Senast uppdaterad: