Ska du flytta till ny adress?

Om du vill flytta med dig eller behålla dina telekomtjänster är det viktigt att kontrollera om du kan flytta tjänsterna eller att de fungerar på din nya adress.

Summering av sidan

När du flyttar är det viktigt att kontrollera om du kan ta med dig dina telekomtjänster till den nya adressen. Mobila tjänster (som mobiltelefoni och mobilt bredband) går oftast att flytta, men täckningen kan skilja sig. Fasta tjänster (som fast telefoni, bredband och tv) beror på om leverantören kan leverera till din nya adress, särskilt om det finns gruppavtal i fastigheten.

Ska du flytta från eller till en fastighet där fiberinstallationen inte är klar, tänk på att avtalet är knutet till fastigheten. Du och köparen behöver komma överens om vem som tar över avtalet och kostnaderna. Du kan bli betalningsskyldig för abonnemang som inte kan användas om bindningstid återstår, så det är viktigt att alltid kolla vad som gäller för just ditt avtal vid flytt.

Mobiltelefoni och mobilt bredband

Det är i de flesta fall inga problem att flytta med sig mobil telefoni eller bredband. Det som är viktigt att tänka på är att ingen operatör garanterar full täckning överallt, hela tiden. Du kan kontrollera täckningen på operatörernas täckningskartor.

Fast telefoni, bredband och tv

Kontrollera alltid om din bredbands- eller tv-leverantör kan leverera till din nya adress. Bredband kan du kontrollera via Bredbandskartan.

Det kan till exempel finnas gruppavtal som gör att fastigheten bara använder en enda operatör förs bredbands-, telefoni- och tv-tjänster. Då kan du inte flytta med dig ditt befintliga abonnemang och om du har bindningstid kvar måste du betala tiden ut trots att du inte kan använda abonnemanget.

Flytta till eller ifrån en fastighet där det finns en beställning av fiberdragning som inte slutförts

Avtalet är knutet till fastigheten, så tänk på att göra upp med en köpare om du säljer din fastighet under pågående fiberinstallation.

Om du ska flytta ifrån din fastighet under pågående men inte slutfört arbete med fiberdragning bör du tänka på att tjänsten är knuten till en viss fastighet och att du i regel är bunden till avtalet vid eventuell flytt.

Om du säljer fastigheten under pågående anslutning är det viktigt att du meddelar köparen att det finns ett avtal om indragning om fiber och att ni behöver göra en överenskommelse om vem som ska stå för kostnaderna.

Checklista

Om du ska flytta kan du kontrollera gärna listan och bocka själv av de steg du behöver:

Vad bör jag tänka på om jag vill flytta tjänster till min nya adress?

Rekommendation:Kontrollera med operatören om du kan göra något för att undvika avbrott i samband med flytten, eller ta reda på hur långt avbrottet kommer att bli om det inte går att undvika.

Vanliga frågor och svar

Räcker det att jag gör en uppsägning på telefon?
Om du gör uppsägningen via telefon bör du be om en skriftlig bekräftelse på denna. Annars kan det bli svårt för dig att visa att du sagt upp avtalet om det uppstår en tvist om detta. Även om du kan visa att du ringt operatören så är det inte säkert att det räcker eftersom du...
Vad kan jag få betala om jag avbeställer min fiberanslutning?
Om du avbeställer innan leveransen har slutförts har företaget rätt till ersättning för den del av tjänsten som redan har utförts och för arbete som måste utföras trots avbeställningen. Ersättningen får endast motsvara priset på det som faktiskt har utförts. Företaget har även rätt till ersättning för förluster i form av kostnader för den återstående...
Hur ska jag göra om jag vill ångra avtalet?
Du kan ångra dig via e-post, brev eller telefon. Om du och operatören inte är överens om du har ångrat dig eller inte, är det du som måste kunna bevisa att du skickat ett meddelande om ånger på ett ändamålsenligt sätt och när det skickades. Det är därför fördelaktigt ur bevissynpunkt att ångra sig skriftligt...
Får operatören ändra villkor om jag har bindningstid?
Avtal med bindningstid innebär att avtalet gäller under en överenskommen period. En villkorsändring av ett avtal med bindningstid är endast tillåten om operatören har uppgett ett giltigt skäl som står angivet i avtalet. Om operatören däremot ändrar villkoren under bindningstiden, utan att hänvisa till ett giltigt skäl som finns angivet i avtalet, kan det anses...
Jag ska flytta och kan inte använda tjänsten på min nya adress, kan jag säga upp avtalet fast jag har bindningstid kvar då?
Nej. Du är vanligtvis bunden av ditt tidigare avtal även om du flyttar tjänsten till en annan operatör eller om du flyttar till en adress där din operatör inte kan leverera tjänsten till dig. Det innebär att du måste betala under bindningstiden även om du inte kan använda tjänsten.
Måste jag betala för hårdvaran om jag får säga upp abonnemanget?
Om du enligt lag har rätt att säga upp eller häva ett avtal i förtid är du inte skyldig att betala någon annan kompensation till operatören än en slutfaktura för utrustning (exempelvis mobiltelefon, router eller tv-box) som du behåller. Bestämmelsen omfattar hela ditt paketköp, gäller avtal med bindningstid och innebär en gräns för hur mycket...
När avvecklas 2G- och 3G-näten och vem är ansvarig?
Post- och Telestyrelsen (PTS) har ett regeringsuppdrag att följa avvecklingen av 2G- och 3G-näten samt vilka informationsinsatser som genomförs med anledning av avvecklingen. Information om avvecklingen finns även på bytnät.nu som är en webbplats som drivs av branschorganisationen TechSverige. Det finns också information hos mobiloperatörerna. Avvecklingen av 3G-nätet pågår för närvarande och avvecklingen planeras vara...
Kan jag få tillbaka ett förlorat nummer?
Ett avstängt abonnemang har inte något telefonnummer som kan flyttas. Därför måste numret återaktiveras hos den operatör som för tillfället har numret för att därefter kunna flyttas. Fråga därför din operatör om detta är möjligt och om du kan få tillbaka numret. Det händer att numret läggs i så kallad karantän under en period. Detta...
Kan jag häva avtalet på grund av ändringar i kanalutbudet?
Om du har ett avtal med bindningstid bör du först kontrollera vad som står i ditt avtal. Leta efter en text som handlar om förändringar i kanal- och programutbud. Det finns framför allt tre saker som har betydelse för att få häva ett avtal: Operatören ska kunna visa att det finns ett giltigt skäl, som...
Är jag fortfarande bunden av avtalet, om jag inte flyttar med tjänsten till min nya adress?
Som huvudregel ansvarar du för att betala för ett abonnemang till dess att bindnings- och/eller uppsägningstid upphör enligt avtalet. Det gäller även om du flyttar till en bostad där operatören inte kan leverera tjänsten, såvida du inte har avtalat om något annat med operatören. Du kan fråga operatören om det går att förkorta bindningstiden eller minska kostnaden på...

Relaterade beslut

ARN 2021-00083 – Retroaktiv nätavgift
En konsument flyttade 2012 från sin bostad till en annan adress och därmed till ett annat nät. Konsumenten flyttade med sig sin bredbandstjänst och operatören fortsatte att debitera denne som vanligt för tjänsten. På sin tidigare adress betalade hen ingen nätavgift och eftersom konsumenten inte blev fakturerad för någon sådan till en början hade hen...
ARN 2019-13568 – Rimligt avtalsinnehåll prövat utifrån giltighetsregeln
Konsumenten ingick ett avtal om telefonabonnemang med operatören och begärde nummerflytt. I samband med att avtalet ingicks lovade operatören att konsumenten inte skulle drabbas av några kostnader till följd av detta samt att bytet skulle ske först efter att bindningstiden hos konsumentens tidigare operatör löpt ut. Trots detta tog den nya operatören över konsumentens nummer...
ARN 2018–10817 - Muntligt löfte om uppsägning vid flytt till ny adress kunde inte bevisas
Konsumenten beställde tv och bredband och ville försäkra sig om att tjänsten även skulle fungera på den adress dit senare konsumenten skulle flytta. Säljaren sade att det inte skulle vara några problem att säga upp tjänsten om denna inte kunde levereras till den nya adressen. När konsumenten senare ville säga upp tjänsten hänvisade operatören till...
ARN 2018-12310 –Tvist om bindningstid när ett företagsabonnemang överlåts till en privatperson
En konsument tog över sin pappas företagsabonnemang och då uppstod en fråga om bindningstidens längd. Operatören menade att den totala bindningstiden var 37 månader eftersom abonnemangets nya bindningstid på 24 månader skulle inledas först när avtalstiden från företagsabonnemanget hade löpt ut. ARN menade att parterna var överens om att konsumenten hade tagit över sin pappas företagsabonnemang...
ARN 2018-05543 – Rätt till ersättning för abonnemangskostnader för en tjänst som inte kunnat nyttjas när operatören varit försumlig i samband med flytt
En konsument flyttade från en villa till ett äldreboende i juli 2017. Konsumenten gjorde en flyttanmälan för abonnemanget men flytten genomfördes inte. Enligt konsumenten berodde detta på bristande kompetens hos fältpersonalen. Som bevisning i ARN hade bland annat åberopats ett intyg att äldreboendet var bemannat dygnet runt. Konsumenten menar att hon flera gånger under hösten...
ARN 2016-11868 – Konsumenten är skyldig att meddela operatören att telefonnumret ska flyttas till en annan operatör vid uppsägning
En konsument skulle byta operatör och gjorde därför en uppsägning av sitt fasta telefonabonnemang. Enligt konsumenten ställde den befintliga operatören inga frågor om huruvida telefonnumret skulle upphöra eller om det skulle flyttas till en annan operatör.  Operatören krävde sedan 995 kronor av konsumenten för att koppla upp tjänsten igen för att kunna flytta numret till...
ARN 2015-11102 – Konsumenten kunde inte visa att uppsägning gjorts
Konsumenten sade upp sitt abonnemang för tv-tjänster i samband med en lägenhetsförsäljning. Ändå fortsatte konsumenten att betala räkningar och beställa uppgraderingar i sex år, i tron att det gällde en leverans till den nuvarande adressen. Enligt operatören fanns det ingen registrering om att konsumenten sagt upp avtalet. Det hade inte heller funnits någon anledning att...
ARN 2015-07796 – Rätt till hävning av avtal när telefonjack saknas
En konsument blev uppringd av en operatör och ingick ett avtal om att flytta sitt fasta telefonabonnemang. Det visade sig dock att konsumenten saknade telefonjack och därför kunde tjänsten aldrig levereras. Operatören gick med på att bryta avtalet men konsumenten ville även ha återbetalning av de abonnemangsavgifter som hon hunnit betala, vilket operatören inte gick...
ARN 2013-10300 – Rätt att avsluta nummer vid avstängning
En konsument tecknade ett nytt avtal som innebar att hans tidigare abonnemang låstes upp och telefonnumret flyttades till ett kontantkortsabonnemang. Konsumenten ingick avtalet under förutsättning att han skulle få behålla sitt nummer. När konsumenten inte hade fyllt på kontantkortet på tolv månader avslutades kontantkortsabonnemanget och konsumenten förlorade sitt nummer som gavs till annan abonnent. Konsumenten...

Senast uppdaterad: