Har du störningar på marksänd tv?

Telekområdgivarna har rollen som kontaktpunkt vid de tv-störningar som eventuellt kan uppkomma i samband med den utbyggnad av näten för mobila tjänster som sker runt om i landet. När mobilsignalen skickas ut i vissa frekvensband finns en risk att det medför störningar på marksänd tv, det vill säga SVT1, SVT2, TV4, Kunskapskanalen och Barnkanalen.

Summering av sidan

Om du upplever störningar på marksänd tv kan det bero på utbyggnaden av 4G-nätet. Börja med att kontakta din operatör eller Teracom för att undersöka problemet. Om störningen kvarstår och misstänks bero på 4G-utbyggnaden kan Telekområdgivarna erbjuda ett kostnadsfritt filter som löser problemet. Fyll i ett webbformulär med dina kontaktuppgifter och information om störningen för att få hjälp. 

Om du upplever störningar på tv-mottagningen

  • Prova att göra en ny kanalsökning.
  • Kontrollera hos Teracom om det finns redan kända problem med din tv-sändare på Teracoms webbplats.
  • Om det inte finns kända problem med din tv-sändare rapporterar du ditt mottagningsproblem till Teracom på deras webbplats.
  • ​​​Om du bara har dålig signal kan du prova med en antennförstärkare.

När ska du kontakta oss?

Om din tv-störning inte blir avhjälpt efter att du har kontaktat Teracom, och därför kan bero på utbyggnaden av mobilnäten, kan Telekområdgivarna kontrollera om det kan finnas störningar på din adress och, om så är fallet, skicka ett filter kostnadsfritt till din hemadress. Om utredningen inte visar att störningen beror på mobilmaster kontaktar vi dig med andra förslag på lösningar.

När du skickar in en anmälan till oss så glöm inte att fylla i:

  • Din bostadsadress (gatuadress, postnummer och ort)
  • Om störningar är i din permanenta bostad eller ett fritidsboende
  • Meddela om möjligt vad Teracom har gett dig för svar

Vanliga frågor och svar

Hur ska jag klaga?
Kontakta den operatör som du anser är ansvarig. Om operatören uppmanar dig att klaga till en återförsäljare men det klagomålet inte ger resultat, kan du återigen kontakta den operatör som du har abonnemanget hos. Operatören är ansvarig för de tjänster de fakturerar dig för, även om de sålts av återförsäljare. Om operatören inte kan lösa...
Kan jag häva avtalet på grund av ändringar i kanalutbudet?
Om du har ett avtal med bindningstid bör du först kontrollera vad som står i ditt avtal. Leta efter en text som handlar om förändringar i kanal- och programutbud. Det finns framför allt tre saker som har betydelse för att få häva ett avtal: Operatören ska kunna visa att det finns ett giltigt skäl, som...
Hur felsöker jag en tjänst eller hårdvara?
Beroende på om felet ligger i tjänsten eller hårdvaran finns det olika sätt att felsöka. Ta kontakt med din operatör för support om du har driftsstörningar på ditt bredband eller din telefoni. De kan upplysa dig om det finns störningar som gör att internet ligger nere eller om det finns andra kända avbrott eller störningar...
Hur lång tid får det ta innan felet avhjälps?
Operatören är skyldig att avhjälpa ett fel inom “skälig tid” från den dag du anmält felet till operatören. Hänsyn ska tas till ditt behov av en fungerande tjänst. Operatören är i princip skyldig att omgående ta sig an problemet efter att du klagar och skälig tid beräknas efter vad som är normalt för att åtgärda...
Vad har jag för rättigheter vid fel eller avbrott på tjänsten?
Om det är fel i din tjänst kan du ha rätt till flera olika saker. Se även vilka rättigheter du har enligt ditt avtal. Du kan ha rätt att: Kräva att felet avhjälps, om det inte medför orimlig kostnad eller olägenhet för operatören. Detta ska ske utan någon kostnad för dig under förutsättning att felet...
Operatören har skickat en faktura för att de skickat ut en tekniker, får de göra det?
Om du felanmält och felet visar sig bero på något förhållande hos dig, exempelvis om det är fel på din privata utrustning, får operatören kräva betalt av dig för att skicka ut en tekniker. För att ha rätt att ta ut en sådan kostnad från dig bör operatören på förhand tala om förutsättningarna innan undersökningen...
Hur gör jag för att felsöka mitt abonnemang om det inte fungerar?
I första hand kan du kontakta din operatör för tjänsten eller leverantören av din fiberanslutning för att kontrollera om det finns några kända driftsstörningar eller planerade avbrott som påverkar din tillgång till internet eller samtal. För tv-sändningar över det marksända nätet kan du kontrollera med Teracom. Om det inte finns några kända driftsstörningar kan operatören...
Vart kan jag vända mig om min fråga gäller både abonnemang och hårdvara?
Du kan söka svar gällande abonnemanget på vår hemsida. Du kan även kontakta oss med eventuella frågor. Om du ingått avtal om ett paketköp gäller flera av dina rättigheter och operatörens skyldigheter hela paketet, även hårdvara.
Vart kan jag vända mig med hårdvaruproblem?
I första hand kan du vända dig till det företag som du köpt produkten av och felanmäla. Som konsument kan du få hjälp av din kommuns konsumentvägledare eller Konsumentverkets vägledningstjänst. Om det redan uppstått en tvist mellan dig och ett företag och ni inte kan komma överens kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden för...
Vart skickar jag mitt klagomål?
Kontakta operatören och fråga vart du ska skicka ditt klagomål om du är osäker. Det finns inga lagliga formkrav eller bestämmelser för hur du framför ditt klagomål. Operatören får dock rekommendera dig att klaga på ett visst sätt, vilket ofta kan förenkla hanteringen av klagomålet för båda parter. Vi rekommenderar dock att alltid klaga skriftligt...

Senast uppdaterad: