Har du störningar på marksänd tv?
Telekområdgivarna har rollen som kontaktpunkt vid de tv-störningar som eventuellt kan uppkomma i samband med den utbyggnad av näten för mobila tjänster som sker runt om i landet. När mobilsignalen skickas ut i vissa frekvensband finns en risk att det medför störningar på marksänd tv, det vill säga SVT1, SVT2, TV4, Kunskapskanalen och Barnkanalen.
Summering av sidan
Om du upplever störningar på marksänd tv kan det bero på utbyggnaden av 4G-nätet. Börja med att kontakta din operatör eller Teracom för att undersöka problemet. Om störningen kvarstår och misstänks bero på 4G-utbyggnaden kan Telekområdgivarna erbjuda ett kostnadsfritt filter som löser problemet. Fyll i ett webbformulär med dina kontaktuppgifter och information om störningen för att få hjälp.
Om du upplever störningar på tv-mottagningen
- Prova att göra en ny kanalsökning.
- Kontrollera hos Teracom om det finns redan kända problem med din tv-sändare på Teracoms webbplats.
- Om det inte finns kända problem med din tv-sändare rapporterar du ditt mottagningsproblem till Teracom på deras webbplats.
- Om du bara har dålig signal kan du prova med en antennförstärkare.
När ska du kontakta oss?
Om din tv-störning inte blir avhjälpt efter att du har kontaktat Teracom, och därför kan bero på utbyggnaden av mobilnäten, kan Telekområdgivarna kontrollera om det kan finnas störningar på din adress och, om så är fallet, skicka ett filter kostnadsfritt till din hemadress. Om utredningen inte visar att störningen beror på mobilmaster kontaktar vi dig med andra förslag på lösningar.
När du skickar in en anmälan till oss så glöm inte att fylla i:
- Din bostadsadress (gatuadress, postnummer och ort)
- Om störningar är i din permanenta bostad eller ett fritidsboende
- Meddela om möjligt vad Teracom har gett dig för svar