Är det ett fel på din faktura?
Om du anser att en räkning är felaktig ska du meddela operatören så fort som möjligt. Du måste då ta kontakt med operatören och berätta vad som är fel. Vi rekommenderar att du gör det skriftligt och alltid spara en kopia. Du kan bestrida räkningen i sin helhet eller den del som du anser är felaktig. Ibland blir det fel i operatörens system vilket kan betyda att operatören har missat att ta betalt för ett belopp tidigare. Operatören kan då ha rätt att efterdebitera dig för detta i upp till tre år.
Summering av sidan
Om du får en felaktig faktura ska du snabbt kontakta operatören, helst skriftligt. Du kan bestrida hela eller delar av fakturan. Betala då det som är rätt, men fråga hur du gör för att undvika extra avgifter. Du kan begära uppskov på betalningen tills ärendet är utrett eller betala “under protest” och sedan få pengar tillbaka om det visar sig att fakturan var fel. Om fakturan går till inkasso måste du även meddela inkassobolaget att du redan bestridit fakturan hos operatören. Kom ihåg att du måste betala även om du inte fått en räkning, och operatören kan kräva betalning i efterhand i upp till tre år.
Du kan bestrida hela fakturan
Om du anser att en faktura är felaktig kan du välja att bestrida den. Om du inte betalar en räkning i tid riskerar du att betalningsmottagaren lägger på kostnader för ränta och andra avgifter (betalningspåminnelser och inkassokrav).
Om du inte avser att betala är det viktigt att bestrida räkningen skriftligt till operatören.
Du kan bestrida en del av räkningen
Om du anser att bara en del av räkningen är felaktig kan du bestrida den felaktiga delen av räkningen men betala det som är riktigt. Om du väljer att betala det som du anser är riktigt bör du be om instruktion för hur du ska gå till väga för att inte riskera extra kostnader och avgifter.
Du kan begära anstånd
När du bestrider en räkning kan du samtidigt begära anstånd (uppskov, förlängd betaltid) med betalningen till dess att problemet är utrett. Det är bra att begära en skriftlig bekräftelse på överenskommelsen om anstånd så att du kan bevisa det ni kommit överens om.
Du kan betala “under protest”
Om du av olika skäl ändå vill betala räkningen du anser är fel, till exempel för att inte riskera att få påminnelseavgifter och inkassokrav, bör du meddela operatören skriftligt att du betalar “under protest”. Du har då rätt att få återbetalning med ränta om det visar sig att operatören har gjort fel.
Om du får påminnelse
Om du får en påminnelse som gäller en felaktig räkning rekommenderar vi att du skriver till operatören angående påminnelsen och även bifogar en kopia på ditt första klagomål.
Om fakturan är skickad till inkasso
Om operatören, trots att du bestridit räkningen, skickar den till ett inkassobolag och de skickar ett krav till dig måste du skriva även till dem och framföra att du har bestridit räkningen till operatören. Du skickar då med en kopia på det första brevet till operatören och beskriv på vilket sätt du anser att fakturan är felaktig och behåll en kopia på det du skriver till inkassobolaget. Om du redan betalat räkningen till din operatör bör du kontrollera att inga krav finns kvar från inkassobolaget, som inkassokostnader, som kan lämnas över till Kronofogden.