Är det ett fel på din faktura?

Om du anser att en räkning är felaktig ska du meddela operatören så fort som möjligt. Du måste då ta kontakt med operatören och berätta vad som är fel. Vi rekommenderar att du gör det skriftligt och alltid spara en kopia. Du kan bestrida räkningen i sin helhet eller den del som du anser är felaktig. Ibland blir det fel i operatörens system vilket kan betyda att operatören har missat att ta betalt för ett belopp tidigare. Operatören kan då ha rätt att efterdebitera dig för detta i upp till tre år.

Summering av sidan

Om du får en felaktig faktura ska du snabbt kontakta operatören, helst skriftligt. Du kan bestrida hela eller delar av fakturan. Betala då det som är rätt, men fråga hur du gör för att undvika extra avgifter. Du kan begära uppskov på betalningen tills ärendet är utrett eller betala “under protest” och sedan få pengar tillbaka om det visar sig att fakturan var fel. Om fakturan går till inkasso måste du även meddela inkassobolaget att du redan bestridit fakturan hos operatören. Kom ihåg att du måste betala även om du inte fått en räkning, och operatören kan kräva betalning i efterhand i upp till tre år.

Du kan bestrida hela fakturan

Om du anser att en faktura är felaktig kan du välja att bestrida den. Om du inte betalar en räkning i tid riskerar du att betalningsmottagaren lägger på kostnader för ränta och andra avgifter (betalningspåminnelser och inkassokrav).

Om du inte avser att betala är det viktigt att bestrida räkningen skriftligt till operatören.

Du kan bestrida en del av räkningen

Om du anser att bara en del av räkningen är felaktig kan du bestrida den felaktiga delen av räkningen men betala det som är riktigt. Om du väljer att betala det som du anser är riktigt bör du be om instruktion för hur du ska gå till väga för att inte riskera extra kostnader och avgifter.

Du kan begära anstånd

När du bestrider en räkning kan du samtidigt begära anstånd (uppskov, förlängd betaltid) med betalningen till dess att problemet är utrett. Det är bra att begära en skriftlig bekräftelse på överenskommelsen om anstånd så att du kan bevisa det ni kommit överens om.

Du kan betala “under protest”

Om du av olika skäl ändå vill betala räkningen du anser är fel, till exempel för att inte riskera att få påminnelseavgifter och inkassokrav, bör du meddela operatören skriftligt att du betalar “under protest”. Du har då rätt att få återbetalning med ränta om det visar sig att operatören har gjort fel.

Om du får påminnelse

Om du får en påminnelse som gäller en felaktig räkning rekommenderar vi att du skriver till operatören angående påminnelsen och även bifogar en kopia på ditt första klagomål.

Om fakturan är skickad till inkasso

Om operatören, trots att du bestridit räkningen, skickar den till ett inkassobolag och de skickar ett krav till dig måste du skriva även till dem och framföra att du har bestridit räkningen till operatören. Du skickar då med en kopia på det första brevet till operatören och beskriv på vilket sätt du anser att fakturan är felaktig och behåll en kopia på det du skriver till inkassobolaget. Om du redan betalat räkningen till din operatör bör du kontrollera att inga krav finns kvar från inkassobolaget, som inkassokostnader, som kan lämnas över till Kronofogden.

Vanliga frågor och svar

Hur tar jag reda på vilket företag som debiterat mig för en betalteletjänst?
På fakturan från operatören ska det, enligt regler som Post- och telestyrelsen (PTS) beslutat om, finnas kontaktuppgifter till det företag som ansvarar för en förmedlad tjänst. Oftast finns det ett telefonnummer till företagets kundtjänst på fakturan. Om det inte skulle finnas ett telefonnummer kan du kontakta din operatör för att fråga om de har kontaktuppgifter till företaget ifråga. Om du vet vilket betalnummer eller kortnummer som debiteringen har gått igenom finns det också flera sätt att söka reda på vilket företag som använder betalnumret. Om det är en mobil betalteletjänst och debiteringen har gått via ett kortnummer kan du skicka...
Det dras pengar på min mobilräkning från ett företag jag inte vet vad det är?
Betalteletjänster är tjänster som faktureras via telefonräkningen från operatören men som utförs av ett annat företag. När operatören tar betalt för en förmedlad tjänst går den vanliga samtals- eller sms-kostnaden till operatören, medan kostnaden för själva tjänsten går till det företag som står för den förmedlade tjänsten, tjänsteleverantören. Det är ofta flera olika företag inblandade...
Får minderåriga använda betalteletjänster eller göra andra typer av köp via ett abonnemang?
Rättsläget är inte helt klart när det gäller minderårigas användning av betalteletjänster. Det är abonnemangsinnehavarens ansvar att stå för de kostnader som uppstår vid telefoni, inklusive betalsamtal, köp i appar, andra betalteletjänster och utlandssamtal. Om abonnemangsinnehavaren upplåter telefonen till någon annan, partner, barn, granne etc, kan man säga att denna person ges “ställningsfullmakt” att använda...
Vad är en betalteletjänst/förmedlad/övrig tjänst på fakturan/räkningen?
Räkningen kan avse inköp gjorda med telefonen, exempelvis chatt- och dejtingtjänster, tävlingar eller olika mobiltjänster som ringsignaler. På fakturan benämns de ofta som förmedlade eller övriga tjänster med nummer som oftast börjar på 0900-, 0939-, 0944-, 099- eller femsiffriga kortnummer, exempelvis 72 111. Gäller ditt klagomål sådana tjänster ska du först klaga till det företag du köpt tjänsterna ifrån. I andra hand kan du vända dig till Telekområdgivarna och göra en anmälan, välj området Betalteletjänster. Viktigt! Du behöver ha din faktura framför dig så att du korrekt kan fylla i samtliga uppgifter som vi behöver.
Får operatören ta ut en fakturaavgift?
Om operatören tar ut en fakturaavgift måste det framgå av avtalet. Fakturaavgiften ska framgå av avtalet eller operatörens prislista. De flesta operatörer erbjuder alternativ till att skicka ut räkningar i pappersform som e-faktura eller autogiro. Om du väljer något av dessa alternativ kan du ofta slippa betala fakturaavgift. Kontrollera med din operatör om du kan...
Jag har inte fått någon räkning, måste jag betala ändå?
Det är viktigt att veta att du måste betala oavsett om du fått en räkning eller inte. Kontakta därför operatören om du inte fått en räkning i enlighet med avtalet. En operatör har rätt att ta betalt av dig i efterhand i upp till tre år. Därför är det mycket viktigt att du själv reagerar...
Jag har köpt en fastighet och nu vill leverantören att jag ska betala anslutningen fast den beställdes av den tidigare ägaren. Måste jag betala?
Avtal om fiberdragning är knutet till fastigheten. Om den tidigare ägaren inte betalat anslutningen, och ni inte har någon överenskommelse om vem som ska betala, är det ägaren till fastigheten, du, som är betalningsskyldig när anslutningen är slutförd och ska betalas. Det är alltså viktigt att kontrollera sådana kommande utgifter med säljaren/mäklaren innan du skriver...
På fakturan från min operatör står det att jag köpt förmedlade eller övriga tjänster från ett företag jag aldrig hört talas om. Vad är detta?
Betalteletjänster är tjänster som debiteras via telefonräkningen från operatören men som utförs av ett annat företag. När operatören tar betalt för en förmedlad tjänst går den vanliga samtals- eller sms-kostnaden till operatören, medan kostnaden för själva tjänsten går till det företag som står för den förmedlade tjänsten, den så kallade tjänsteleverantören. Det är ofta flera...
Jag har blivit debiterad för samtal till betalsamtalsnummer som jag inte känner igen att jag ska ha ringt, vad ska jag göra?
Det kan vara lämpligt att först ta reda på vilket företag som ligger bakom det betalnummer som finns på fakturan, då den kunskapen kan vara till nytta när man försöker reda ut vad som skett. På fakturan ska operatören ange kontaktuppgifter till den tjänst/företag som debiterat. Om du blivit debiterad för betalsamtal som du inte...
Kan jag få ut samtalsspecifikationer bakåt i tiden?
Operatören har ingen skyldighet att kostnadsfritt skicka ut uppgifter om samtal som gjorts längre bakåt i tiden än den senaste fakturaperioden. Det är inte heller säkert att dessa uppgifter finns sparade. Om de finns kan operatören ta ut en avgift för att skicka uppgifterna till dig. Operatören bestämmer själv hur stor den eventuella avgiften är....

Relaterade beslut

MD 2011:26 – Inte oskäligt villkor att operatören får stänga av abonnemang vid obetald räkning för innehålls- och betalsamtalstjänster 
Fråga om avtalsvillkor som ger operatören rätt att stänga av mobiltelefonabonnemang vid obetald fordran som tillkommer tredje man kan anses utgöra ett oskäligt avtalsvillkor. Marknadsdomstolen fastslog till att börja med att reglerna om avstängning av abonnemang vid utebliven betalning (enligt lagen om elektronisk kommunikation) är tillämpliga på fordringar som rör såväl innehålls- som betalsamtalstjänsteleverantör eller...
ARN 2024-04372 – Konsumenten har rätt till ersättning när operatören felaktigt stängt av tjänst
Konsumenten beställde en bredbandstjänst. Det framgick av orderbekräftelsen att startkostnaden var noll kronor. Operatören fakturerade sedan för en startavgift och en avgift för pappersfaktura. Konsumenten menade att avgifterna inte var avtalade och bestred därför dessa kostnader via post. Konsumenten fick inget svar och skickade då rekommenderat brev. Operatören stängde av tjänsten eftersom konsumenten inte betalat...
ARN 2021-00083 – Retroaktiv nätavgift
En konsument flyttade 2012 från sin bostad till en annan adress och därmed till ett annat nät. Konsumenten flyttade med sig sin bredbandstjänst och operatören fortsatte att debitera denne som vanligt för tjänsten. På sin tidigare adress betalade hen ingen nätavgift och eftersom konsumenten inte blev fakturerad för någon sådan till en början hade hen...
ARN 2018-16329 – Dyrt när en räkning går till inkasso och Kronofogden
Konsumenten fick en e-faktura om 79 kronor från en operatör som hon menade att hon betalade. Trots detta skickades fakturan vidare till inkasso och Kronofogden och konsumenten krävdes då på nästan 1000 kronor. I konsumentens internetbank stod dock det ursprungliga beloppet som betalt. Operatören menade att historiken i internetbanken visade både betalda och borttagna e-fakturor...
ARN 2016-03015 - Rätt att ta betalt för abonnemang i efterhand
En konsument hade ett mobilabonnemang som ledde till att konsumenten ovetandes fick en skuld som senare gick till inkasso. Konsumenten begärde makulering alternativt halvering av skulden. Operatören anförde att konsumenten inte blivit debiterad för aktuellt abonnemang under drygt tre år. Det belopp konsumenten skulle betala uppgick till närmare 18000 kronor. Operatören efterdebiterade konsumenten för tre...
ARN 2013-09938 – Rätt till ersättning om operatören gjort sig skyldig till fel i tjänsten
En konsument ändrade sitt befintliga avtal till ett kombinationsavtal för bredband och telefoni. På grund av ett fel i registreringen av en betalning som konsumenten gjort på sitt tidigare avtal uppstod problem med det nya abonnemanget. Några månader efter ändringen fick konsumenten en påminnelse via sms om att en gammal faktura inte betalats. Trots att...
ARN 2013-05473 – Avtalat pris gäller
En konsument tecknade ett abonnemang för internet och tv med två års bindningstid. Konsumenten menade att operatören tagit en högre månadsavgift än vad som avtalats och konsumenten ville därför häva avtalet. Dessutom stängdes konsumentens internet av. Operatören menade att konsumenten hade accepterat avtalsvillkoren och att priset framgick. Nämnden menade att debiteringen skedde i enlighet med...
ARN 2012-02418 – Rätt att ta betalt för samtal i efterhand
En konsument sade upp sitt telefonabonnemang hos en operatör men fick sedan räkningar för samtal som gjorts innan uppsägningen gjordes. Operatören menade att detta berodde på ett systemfel och konsumenten menade att han inte borde drabbas av operatörens fel. ARN menade att en utgångspunkt när det gäller debitering av abonnemangskostnader är att konsumenten är skyldig...
ARN 2009-6488 – Betalningsansvar för spärrat abonnemang
En konsument ingick ett avtal om mobiltelefoni med en abonnemangspott att ringa för och en förhöjd månadsavgift i 24 månader. Efter en vecka upptäcktes att det var dålig eller ingen täckning på de platser där telefonen skulle användas. Konsumenten ville då häva köpet, vilket operatören inte gick med på. På grund av obetalda räkningar spärrades...

Senast uppdaterad: