Våra frågor och svar samlade i ett arkiv

De allra flesta frågor som konsumenter ställer om telekom har vi redan svaret på. Här kan du sortera alla vanliga frågor i olika områden för att hitta det du söker!

Har jag rätt till lägre pris om operatören erbjuder nya kunder ett lägre pris för tjänsten?
Huvudregeln är att avtalat pris gäller. Du kan därför inte kräva att få del av en prissänkning under bindningstiden om inte annat framgår av avtalet. Om din operatör erbjuder ett lägre pris till nya kunder än det som du betalar, har operatören ingen skyldighet att sänka ditt pris såvida det inte finns en ”lägsta pris-garanti”...
Vad betyder det att min telefon, tv-box eller router är operatörslåst?
Om du vill byta operatör och upptäcker att din telefon, tv-box eller router inte fungerar med den nya operatören kan det bero på att den är operatörslåst till din tidigare operatör. Denne ska låsa upp eventuellt operatörslås utan kostnad direkt efter bindningstidens slut om du begär det (om avtalet är tecknat efter den 1 maj...
Kommer mitt larm att påverkas av att 2G- och 3G-näten stängs ner?
2G-nätet kommer att stängas ner mellan 2025-2027 medan 3G-nätet redan börjat läggas ned och har slutdatum 2025. Även i utlandet sker detta teknikskifte vilket innebär att det inte är säkert att mobilen fungerar om man åker utomlands, i alla fall inte äldre modeller, som bara stödjer 2G och/eller 3G. Stängningen innebär att all tal- och...
Kostar det något att ta emot samtal från utlandet?
Nej, inte om du befinner dig i Sverige eller ett annat EU-land. Ja, om du befinner dig utanför EU och tar emot samtal från utlandet kan du behöva betala extra avgifter. Kostnaden varierar beroende på vilket land du befinner dig i och vilket avtal du har med din operatör. Inom EU gäller dock särskilda regler...
Kostar det något att ta emot samtal när jag är utomlands?
Om du befinner dig i Sverige eller i ett annat EU-land kostar det normalt inget extra att ta emot samtal – detta omfattas av EU:s roamingregler. Däremot, om du är utanför EU, kan det tillkomma avgifter för att ta emot samtal. Priset varierar beroende på land och vilket avtal du har med din operatör. Kontrollera...
Vad är roaming?
Roaming innebär att du kopplar upp dig mot en utländsk operatörs nät när du använder ditt svenska abonnemang för samtal eller mobildata utomlands. Operatörerna får inte ta ut extraavgifter för roamingtjänster som används när du reser inom EU. Enligt huvudregeln ska det inte kosta mer än i hemlandet att ringa, sms:a eller surfa när du...
Måste jag betala för ett mobilabonnemang som mitt nummer har flyttats från?
Du ansvarar för att avsluta abonnemanget och du kan vara betalningsansvarig för ett abonnemang, trots att ditt telefonnummer inte är kopplat till abonnemanget. Enligt Telekområdgivarnas uppföranderegler (under punkt 8) ska din tidigare operatör avsluta abonnemanget i samband med att numret flyttas. Tänk på att eventuell uppsägningstid börjar löpa vid flytten, om du inte sagt upp...
Mitt nummer har flyttats mot min vilja, kan jag flytta tillbaka det?
Det behöver då göras en ny nummerflytt. Telekområdgivarna rekommenderar att du kontaktar den operatör du vill vara kund hos och frågar om de kan flytta numret till sig. Om det är din tidigare operatör kan du behöva återaktivera ditt abonnemang eller teckna ett nytt.
Kan jag stoppa en nummerflytt?
Det kan finnas möjlighet att stoppa en nummerflytt. Telekområdgivarna rekommenderar att du kontaktar den operatör som ska ta över numret och meddelar att du inte vill att numret flyttas. Tänk på att om du avbryter nummerflytten till en operatör, innebär inte det att abonnemangsavtalet med den operatören blir ogiltigt.
Hur vet jag vilken operatör som har numret?
Hur lång tid får en nummerflytt ta?
Nummerflytten ska ske så snart som möjligt den dag du avtalat med din nya operatör om att numret ska flyttas. När numret lämnats över från din tidigare operatör ska din nya operatör koppla in numret inom en arbetsdag. Avbrottet i tjänsten i samband med själva överlämnandet får alltså inte överstiga en arbetsdag.
När får jag inte flytta med mitt nummer?
Om du byter telefonitjänst mellan ett fast och ett mobilt nät har du inte rätt att flytta med dig numret. Om operatören ändå erbjuder dig att flytta numret finns det inga regler som säger hur lång tid det får ta. Om din nya operatör inte tar emot numret. Om numret inte är registrerat på dig...
AI-genererad bild av två kvinnliga företagare

Är du företagare?

Telekområdgivarna erbjuder rådgivning till konsumenter. Frågor om företagsabonnemang faller utanför Telekområdgivarnas uppdrag. Undantaget är klagomål som rör Telekområdgivarnas uppföranderegler vid försäljning till enskilda firmor.