Våra frågor och svar samlade i ett arkiv

De allra flesta frågor som konsumenter ställer om telekom har vi redan svaret på. Här kan du sortera alla vanliga frågor i olika områden för att hitta det du söker!

Jag har blivit debiterad för en förmedlad tjänst som jag inte känner igen. Vad ska jag göra?
Om det finns en debitering för en eller flera förmedlade tjänster på fakturan från teleoperatören innebär det att någon som använt den fasta telefonen eller mobiltelefonen på något sätt beställt en eller flera betalteletjänster. Det finns en stor mängd betalteletjänster av olika slag. Några exempel på vanliga betalteletjänster är att rösta i tv-program som Melodifestivalen...
Vad är ett premium-sms?
Premium-sms kallas sms som kostar mer än ett vanligt sms och används för att betala för en tjänst, till exempel en bussbiljett i mobilen. Premium-sms förmedlas genom femsiffriga kortnummer som börjar med 7, exempelvis 72123. Vid sidan av premium-sms-tjänsterna finns det en mängd sms-tjänster som är kostnadsfria eller endast debiteras med en väldigt liten kostnad....
Vilka uppgifter lagras om mig hos operatören?
Som abonnent lagras både dina samtalsuppgifter och abonnentuppgifter. Dessa kan dock inte lämnas ut hur som helst, utan detta regleras i lagen om elektronisk kommunikation. Det är till exempel tillåtet för operatörer att lagra trafikuppgifter under en viss tid för att kunna fakturera.
Det ringer människor till mig som påstår att jag ringt dem, men det har jag inte?
Det förekommer att vanliga privatabonnenters nummer används, spoofas, av någon annan än abonnenten, så att den som tar emot samtalet tror att det är du som ringer. Det finns inget specifikt du kan göra för att förhindra detta annat än att alltid vara försiktig med var du lämnar ut dina personuppgifter, eller byta nummer.
När har jag inte rätt till skadestånd?
Förutom att operatören kan begränsa din rätt till skadestånd i sina allmänna villkor har du inte heller rätt till skadestånd: Om du inte kan visa att du gjort någon reklamation av felet eller förseningen Om du inte kan visa att du drabbats av en ekonomisk skada, exempelvis med hjälp av kvitton eller intyg Om din...
AI-genererad bild av två kvinnliga företagare

Är du företagare?

Telekområdgivarna erbjuder rådgivning till konsumenter. Frågor om företagsabonnemang faller utanför Telekområdgivarnas uppdrag. Undantaget är klagomål som rör Telekområdgivarnas uppföranderegler vid försäljning till enskilda firmor.