Våra frågor och svar samlade i ett arkiv

De allra flesta frågor som konsumenter ställer om telekom har vi redan svaret på. Här kan du sortera alla vanliga frågor i olika områden för att hitta det du söker!

Hur meddelar jag operatören att jag häver avtalet?
Vi rekommenderar alltid att kommunicera skriftligt samt att spara kopior. Ett meddelande från dig till företaget anses ha nått mottagaren om du har skickat det på ett ändamålsenligt sätt. Vad som är ett ändamålsenligt sätt bedöms efter omständigheterna i det enskilda fallet. E-post eller telefon är normalt tillräckligt. Ett meddelande via brev anses alltid skickat...
När gäller skriftlighetskravet?
Om en operatör på eget initiativ kontaktar dig via telefon för att ingå ett avtal, måste du skriftligen acceptera anbudet för att det ska bli ett giltigt avtal. Observera att det bara gäller om du tecknar avtalet som konsument, för företagsavtal finns inget krav på skriftlighet. Om det är du som kontaktar operatören, eller om...
Vad händer om avtalet hävs?
Om avtalet hävs har operatören inte rätt till betalning för bindningstid, uppsägningstid eller annan kostnad för tjänsten. Operatören har däremot rätt att ta betalt för den del av tjänsten du har utnyttjat, så kallat nyttoavdrag. Om avtalet hävs på grund av leveransförsening har operatören inte rätt till betalning för bindningstid, uppsägningstid eller annan kostnad för...
Under vilka omständigheter har jag rätt att häva ett avtal?
En förutsättning för att du ska ha rätt att häva avtalet på grund av fel på tjänsten är att “syftet med tjänsten i huvudsak är förfelat och att operatören insett eller borde ha insett detta”. Att syftet med tjänsten är förfelat innebär exempelvis att felet är sådant att tjänsten praktiskt taget är oanvändbar eller att...
Vad säger konsumenttjänstlagen om avbeställning?
Konsumenttjänstlagen gäller inte för abonnemang men kan ändå tillämpas vid en rättslig prövning, så kallad analogi. Lagen säger i korthet att du har rätt att avbeställa en tjänst innan leveransen har slutförts. Du kan dock bli ersättningsskyldig i vissa fall och företaget kan förbehålla sig rätten att ta ut en på förhand bestämd ersättning vid...
Hur ser möjligheterna ut att avbeställa ett abonnemang?
Dina möjligheter att avsluta ett abonnemang styrs till stor del av dina avtalsvillkor. Läs därför vad som står i ditt avtal om att avsluta avtalet i förtid. Även om du inte har rätt att avbeställa abonnemanget enligt avtalsvillkoren, kan du eventuellt ha rätt till det i alla fall. Det finns en avbeställningsrätt i bland annat...
Vad är det för skillnad på ångerrätt och öppet köp?
Det är endast när du tecknat avtal på distans (via internet eller telefon), via hemförsäljning eller vid ett annat tillfälligt försäljningsställe som du har ångerrätt enligt lag. Du har alltså inte ångerrätt om du ingått avtalet i en butik. Men om du och säljaren kommit överens om öppet köp kan du hänvisa till det om...
Vad ska operatören betala tillbaka om jag ångrar mig?
Om du betalat något för tjänsten och/eller varan ska operatören betala tillbaka detta senast inom 14 dagar från den dag operatören tog emot ditt meddelande om ånger.
Vad kan jag få betala om jag ångrar mig?
Om du ångrar dig kan du bli ersättningsskyldig gentemot operatören för nedanstående kostnader. Startad tjänst Till exempel, om du uttryckligen begärt att tjänsten ska påbörjas under ångerfristen kan du få betala en proportionell andel av priset för den tjänst som delvis utförts. Om du till exempel börjar använda tjänsten under ångerfristen kan du bli skyldig...
Hur ska operatören informera mig om ångerrätten?
Informationen om ångerrätt ska ges på ett klart och begripligt sätt som är anpassat efter hur avtalet ingås och kan se olika ut beroende på hur du ingått avtalet, via telefon, internet eller tillfällig affärslokal. Viktigt! Om du inte får korrekt information börjar inte ångerfristen att löpa och förlängs tills du fått informationen. Den kan...
Hur räknas ångerfristen?
Ångerfristen är på 14 dagar och räknas från olika tidpunkter beroende på om du ingått ett avtal om en tjänst, eller ett avtal om en vara. Ett abonnemang kan du normalt ångra inom 14 dagar räknat från dagen efter du ingick avtalet. En vara (till exempel telefon, dator, surfplatta) kan du ångra inom 14 dagar...
Vilka avtalsvillkor har tidigare ansetts oskäliga?
Exempel från Marknadsdomstolen (numera Patent- och marknadsdomstolen, PMD) Avtalsvillkor som är oskäliga mot konsumenter får förbjudas av Patent- och marknadsdomstolen. PMD har bland annat bedömt följande villkor som oskäliga: Krav på skriftlig uppsägning av avtal Begränsning av konsumentens rätt till skadestånd Krav från företaget att muntliga löften skrivs in i avtalet för att vara giltiga...
AI-genererad bild av två kvinnliga företagare

Är du företagare?

Telekområdgivarna erbjuder rådgivning till konsumenter. Frågor om företagsabonnemang faller utanför Telekområdgivarnas uppdrag. Undantaget är klagomål som rör Telekområdgivarnas uppföranderegler vid försäljning till enskilda firmor.