Våra frågor och svar samlade i ett arkiv

De allra flesta frågor som konsumenter ställer om telekom har vi redan svaret på. Här kan du sortera alla vanliga frågor i olika områden för att hitta det du söker!

Får operatören ta ut en fakturaavgift?
Om operatören tar ut en fakturaavgift måste det framgå av avtalet. Fakturaavgiften ska framgå av avtalet eller operatörens prislista. De flesta operatörer erbjuder alternativ till att skicka ut räkningar i pappersform som e-faktura eller autogiro. Om du väljer något av dessa alternativ kan du ofta slippa betala fakturaavgift. Kontrollera med din operatör om du kan...
Jag har inte fått någon räkning, måste jag betala ändå?
Det är viktigt att veta att du måste betala oavsett om du fått en räkning eller inte. Kontakta därför operatören om du inte fått en räkning i enlighet med avtalet. En operatör har rätt att ta betalt av dig i efterhand i upp till tre år. Därför är det mycket viktigt att du själv reagerar...
Jag ska flytta och kan inte använda tjänsten på min nya adress, kan jag säga upp avtalet fast jag har bindningstid kvar då?
Nej. Du är vanligtvis bunden av ditt tidigare avtal även om du flyttar tjänsten till en annan operatör eller om du flyttar till en adress där din operatör inte kan leverera tjänsten till dig. Det innebär att du måste betala under bindningstiden även om du inte kan använda tjänsten.
Måste jag betala för hårdvaran om jag får säga upp abonnemanget?
Om du enligt lag har rätt att säga upp eller häva ett avtal i förtid är du inte skyldig att betala någon annan kompensation till operatören än en slutfaktura för utrustning (exempelvis mobiltelefon, router eller tv-box) som du behåller. Bestämmelsen omfattar hela ditt paketköp, gäller avtal med bindningstid och innebär en gräns för hur mycket...
När avvecklas 2G- och 3G-näten och vem är ansvarig?
Post- och Telestyrelsen (PTS) har ett regeringsuppdrag att följa avvecklingen av 2G- och 3G-näten samt vilka informationsinsatser som genomförs med anledning av avvecklingen. Information om avvecklingen finns även på bytnät.nu som är en webbplats som drivs av branschorganisationen TechSverige. Det finns också information hos mobiloperatörerna. Avvecklingen av 3G-nätet pågår för närvarande och avvecklingen planeras vara...
Kan jag få tillbaka ett förlorat nummer?
Ett avstängt abonnemang har inte något telefonnummer som kan flyttas. Därför måste numret återaktiveras hos den operatör som för tillfället har numret för att därefter kunna flyttas. Fråga därför din operatör om detta är möjligt och om du kan få tillbaka numret. Det händer att numret läggs i så kallad karantän under en period. Detta...
Säljaren lovade att jag skulle ha täckning men det har jag inte. Vad gäller?
Även om en säljare muntligen lovat dig täckning på en speciell plats, till exempel där du bor, kan det bli svårt för dig att bevisa det om det uppstår en tvist. Det bästa är därför om du får löftet skriftligt eller att det spelas in när du ingår avtal via telefon. Om du kan visa...
På fakturan från min operatör står det att jag köpt förmedlade eller övriga tjänster från ett företag jag aldrig hört talas om. Vad är detta?
Betalteletjänster är tjänster som debiteras via telefonräkningen från operatören men som utförs av ett annat företag. När operatören tar betalt för en förmedlad tjänst går den vanliga samtals- eller sms-kostnaden till operatören, medan kostnaden för själva tjänsten går till det företag som står för den förmedlade tjänsten, den så kallade tjänsteleverantören. Det är ofta flera...
Är jag fortfarande bunden av avtalet, om jag inte flyttar med tjänsten till min nya adress?
Som huvudregel ansvarar du för att betala för ett abonnemang till dess att bindnings- och/eller uppsägningstid upphör enligt avtalet. Det gäller även om du flyttar till en bostad där operatören inte kan leverera tjänsten, såvida du inte har avtalat om något annat med operatören. Du kan fråga operatören om det går att förkorta bindningstiden eller minska kostnaden på...
Vem ansvarar för att jag har telefoni och internet?
När det gäller tillgång till grundläggande internet (minst 10 Mbit/s enligt lag) så har idag de flesta hushåll och företag täckning med mobilt bredband via 4G, 5G eller satellit. För dig som inte kan få telefoni eller en anslutning som medger 10 Mbit/s kan Post- och telestyrelsen, PTS, upphandla bredbandsanslutningar efter ansökan från dig. Innan...
Jag har blivit debiterad för samtal till betalsamtalsnummer som jag inte känner igen att jag ska ha ringt, vad ska jag göra?
Det kan vara lämpligt att först ta reda på vilket företag som ligger bakom det betalnummer som finns på fakturan, då den kunskapen kan vara till nytta när man försöker reda ut vad som skett. På fakturan ska operatören ange kontaktuppgifter till den tjänst/företag som debiterat. Om du blivit debiterad för betalsamtal som du inte...
Har jag rätt att få ett abonnemang?
Nej. Operatörer har ingen skyldighet att ingå avtal om tv-, bredband eller telefonabonnemang med dig. Du och operatören får själva avgöra om ni vill ingå avtal och huvudregeln är att ni får bestämma vilka villkor som ska gälla.
AI-genererad bild av två kvinnliga företagare

Är du företagare?

Telekområdgivarna erbjuder rådgivning till konsumenter. Frågor om företagsabonnemang faller utanför Telekområdgivarnas uppdrag. Undantaget är klagomål som rör Telekområdgivarnas uppföranderegler vid försäljning till enskilda firmor.