Våra frågor och svar samlade i ett arkiv

De allra flesta frågor som konsumenter ställer om telekom har vi redan svaret på. Här kan du sortera alla vanliga frågor i olika områden för att hitta det du söker!

Hur gör jag för att spärra mot olika tjänster?
Kontakta din operatör så hjälper de dig vidare beroende på vilken spärr du vill ha. Du kan i många fall även göra det själv via Mina sidor.
Jag har blivit debiterad för samtal till en nummerupplysningstjänst som jag inte har ringt, vad gör jag?
Branschens aktörer har i de på marknaden gällande standardavtalen åtagit sig att följa de etiska reglerna samt de delar av betalteletjänstområdet som regleras av den Code of Conduct (CoC) som tagits fram gemensamt av teleoperatörerna, branschorganisationen MORGAN och Telekområdgivarna. Nummerupplysningstjänster använder 118-serien, exempelvis Eniros 118118. Frågan ligger alltså utanför Telekområdgivarnas verksamhetsområde vad beträffar betalteletjänster och...
Jag har fått en faktura från ett telefonsex-företag som vill ha betalt för samtal som de påstår att jag ringt till ett vanligt geografiskt nummer, t.ex. 040- eller 08-nummer. Måste jag betala fakturan?
Med betalteletjänster avses de tjänster som nås med prefixen 0900, 0939, 0944 och 099 samt de mobila betalteletjänsterna som nyttjar kortnummer för köp av varor och tjänster. Så kallade särdebiterade tjänster, som faktureras direkt av ett företag istället för via telefonräkningen, och som inte använder de ovan uppräknade prefixen, ligger helt utanför Telekområdgivarnas uppdrag. Vi...
Jag har blivit debiterad för väldigt många samtal under kort tid till ett 099-nummer. Hur kan det vara möjligt att ringa så många samtal på så kort tid?
Massanrop är en tjänst som är framtagen för att man ska kunna hantera en stor mängd samtal till samma nummer under kort tid. Den används bland annat vid omröstningar, exempelvis i Melodifestivalen, eller i olika typer av tävlingar. Rent tekniskt fungerar tjänsten så att när man ringer dessa nummer, som har prefixet 099, registreras samtalet...
Hur felsöker jag en tjänst eller hårdvara?
Beroende på om felet ligger i tjänsten eller hårdvaran finns det olika sätt att felsöka. Ta kontakt med din operatör för support om du har driftsstörningar på ditt bredband eller din telefoni. De kan upplysa dig om det finns störningar som gör att internet ligger nere eller om det finns andra kända avbrott eller störningar...
Hur lång tid får det ta innan felet avhjälps?
Operatören är skyldig att avhjälpa ett fel inom “skälig tid” från den dag du anmält felet till operatören. Hänsyn ska tas till ditt behov av en fungerande tjänst. Operatören är i princip skyldig att omgående ta sig an problemet efter att du klagar och skälig tid beräknas efter vad som är normalt för att åtgärda...
Vad har jag för rättigheter vid fel eller avbrott på tjänsten?
Om det är fel i din tjänst kan du ha rätt till flera olika saker. Se även vilka rättigheter du har enligt ditt avtal. Du kan ha rätt att: Kräva att felet avhjälps, om det inte medför orimlig kostnad eller olägenhet för operatören. Detta ska ske utan någon kostnad för dig under förutsättning att felet...
Operatören har skickat en faktura för att de skickat ut en tekniker, får de göra det?
Om du felanmält och felet visar sig bero på något förhållande hos dig, exempelvis om det är fel på din privata utrustning, får operatören kräva betalt av dig för att skicka ut en tekniker. För att ha rätt att ta ut en sådan kostnad från dig bör operatören på förhand tala om förutsättningarna innan undersökningen...
Hur gör jag för att felsöka mitt abonnemang om det inte fungerar?
I första hand kan du kontakta din operatör för tjänsten eller leverantören av din fiberanslutning för att kontrollera om det finns några kända driftsstörningar eller planerade avbrott som påverkar din tillgång till internet eller samtal. För tv-sändningar över det marksända nätet kan du kontrollera med Teracom. Om det inte finns några kända driftsstörningar kan operatören...
Vart kan jag vända mig om min fråga gäller både abonnemang och hårdvara?
Du kan söka svar gällande abonnemanget på vår hemsida. Du kan även kontakta oss med eventuella frågor. Om du ingått avtal om ett paketköp gäller flera av dina rättigheter och operatörens skyldigheter hela paketet, även hårdvara.
Vart kan jag vända mig med hårdvaruproblem?
I första hand kan du vända dig till det företag som du köpt produkten av och felanmäla. Som konsument kan du få hjälp av din kommuns konsumentvägledare eller Konsumentverkets vägledningstjänst. Om det redan uppstått en tvist mellan dig och ett företag och ni inte kan komma överens kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden för...
Vart skickar jag mitt klagomål?
Kontakta operatören och fråga vart du ska skicka ditt klagomål om du är osäker. Det finns inga lagliga formkrav eller bestämmelser för hur du framför ditt klagomål. Operatören får dock rekommendera dig att klaga på ett visst sätt, vilket ofta kan förenkla hanteringen av klagomålet för båda parter. Vi rekommenderar dock att alltid klaga skriftligt...
AI-genererad bild av två kvinnliga företagare

Är du företagare?

Telekområdgivarna erbjuder rådgivning till konsumenter. Frågor om företagsabonnemang faller utanför Telekområdgivarnas uppdrag. Undantaget är klagomål som rör Telekområdgivarnas uppföranderegler vid försäljning till enskilda firmor.