Olika sätt att avsluta ett abonnemang

Det finns olika begrepp som kan användas för att avsluta ett avtal och det är viktigt att förstå skillnaderna mellan att exempelvis ångra ett avtal eller att häva ett avtal eftersom olika förutsättningar behöver vara uppfyllda och det kan få olika konsekvenser. Dina möjligheter att avsluta ett abonnemang styrs till stor del av dina avtalsvillkor och det vanligaste sättet att avsluta ett avtal är att göra en uppsägning.

Summering av sidan

Det finns flera sätt att avsluta ett abonnemang. Du kan använda ångerrätt, öppet köp, säga upp avtalet, avbeställa eller häva det. Vilket sätt som gäller beror på hur och när du tecknade avtalet samt vilka villkor som står i avtalet.

Ångerrätt

Beroende på hur du ingick avtalet kan du ha ångerrätt. Ångerrätt innebär att du får avsluta avtalet under ångerfristen som normalt är 14 dagar. Du behöver inte uppge något skäl till att du vill ångra dig.

Du har ångerrätt enligt lag om:

  • Du ingår avtal på distans, till exempel via telefon eller internet.
  • Du ingår avtal utanför affärslokaler. Det kan exempelvis handla om hemförsäljning, gatuförsäljning eller försäljning på annan plats än där operatören vanligen driver sin verksamhet.
  • Du ingår avtal i affärslokaler om du omedelbart innan du ingår avtal blir kontaktad av försäljaren utanför affärslokalen, till exempel om säljaren lockar in dig i butik där du sedan ingår avtal.
  • Du ångrar dig inom ångerfristen på 14 dagar.

Du har INTE ångerrätt enligt lag om:

  • Du har ingått avtal i en affärslokal, till exempel i butik.
  • Du har ingått avtalet i egenskap av att vara företagare. Notera dock att enligt Telekområdgivarnas uppföranderegler har enskilda näringsidkare samma ångerrätt som konsumenter från och med 1 juli 2017.
  • Du har ingått avtal utanför affärslokaler och det totala priset är mindre 400 kronor.
  • Du ångrar dig efter ångerfristen på 14 dagar. Notera dock att ångerfristen kan förlängas i upp till ett år om du inte har fått korrekt information om din ångerrätt.

Öppet köp

Företag kan erbjuda öppet köp eller andra liknande villkor som innebär att du som konsument får avsluta avtalet. Det brukar framgå av villkoren i avtalet eller på kvittot under hur lång tid du har öppet köp och kan avsluta avtalet och vad som i övrigt gäller vid öppet köp. Företag får själva bestämma villkoren för öppet köp. Det kan exempelvis ställas krav på obruten förpackning för att få nyttja öppet köp. Om du och företaget inte är överens om att du har öppet köp, måste du bevisa att du har rätt till det. Enligt Telekområdgivarnas uppföranderegler ska operatören tydligt informera om eventuell lagstadgad eller avtalad möjlighet att avsluta hela avtalet eller del av det i förtid.

Uppsägning

Om du har bindningstid

Du kan avsluta ditt abonnemang genom att göra en uppsägning till din operatör. Se vad som står i ditt specifika avtal om vad som gäller vid uppsägning eller fråga din operatör.
Säger du upp avtalet när du har bindningstid kvar kan operatören ha rätt att slutfakturera för den återstående bindningstiden.

Om du har ett löpande avtal

Du kan avsluta ditt abonnemang genom att göra en uppsägning till din operatör. Se vad som står i avtalet om vad som gäller vid uppsägning, eller fråga din operatör. Du är betalningsskyldig under hela uppsägningstiden.

För avtal som ingåtts från och med den 1 maj 2014 får uppsägningstiden vara maximalt en (1) månad. Reglerna om att den maximala uppsägningstiden inte får vara längre än en månad gäller i första hand telefoni och bredbandstjänster.

Avtal som förlängs automatiskt

Även ett avtal som förlängs automatiskt efter att bindningstiden löpt ut får sägas upp med maximalt en månads uppsägningstid. Efter en sådan automatisk förlängning har du alltså rätt att när som helst säga upp avtalet med högst en månads uppsägningstid, utan annan kostnad än avgifter för användning av tjänsten under uppsägningstiden.

Om avtalet med din operatör förlängs automatiskt efter bindningstidens utgång är operatören skyldig att informera dig via mejl eller post om när avtalet löper ut och hur det kan sägas upp. Denna information ska du få senast en månad innan uppsägningen ska ske för att avtalet inte ska förlängas. I samband med detta ska du som kund även få råd om de förmånligaste priserna som gäller för dina tjänster. Sådan information ska sedan lämnas löpande minst en gång per år efter automatisk förlängning av avtalet.

Vid dödsfall

Enligt Telekområdgivarnas uppföranderegler gäller att om en abonnent avlider ska eventuell uppsägningstid för abonnemanget räknas senast från dagen då abonnenten avled. Eventuella kostnader för återstående bindningstid för abonnemanget ska då tas bort. Operatören har dock rätt till ersättning för hårdvara som till exempel telefon eller tv-box i enlighet med avtalet. Operatören ska i möjligaste mån medverka till att efterlevande i hushållet, utan extra kostnader, kan behålla telefonnummer som har använts för gemensamt bruk.

Avbeställning

Avbeställning innebär att du meddelar företaget att du vill avsluta en tjänst i förtid. Företaget har då rätt att ta ut en skälig ersättning med hänsyn till utfört arbete och eventuella kostnader på grund av avbeställningen.

Dina möjligheter att avsluta ett abonnemang styrs till stor del av dina avtalsvillkor. Läs därför vad som står i ditt avtal om att avsluta avtalet i förtid. Konsumenttjänstlagen säger bland annat att du har rätt att avbeställa en tjänst innan leveransen har slutförts. Du kan dock bli ersättningsskyldig i vissa fall och företaget kan förbehålla sig rätten att ta ut en på förhand bestämd ersättning vid avbeställning (schablonavdrag).

Hävning av avtal

Hävning innebär att avtalet avslutas för båda parter – både dig och operatören. En förutsättning för att du ska ha rätt att häva avtalet är till exempel att det är ett så allvarligt fel på tjänsten som gör att den är i princip oanvändbar för dig. Du kan även ha rätt att häva avtalet om operatören inte levererar tjänsten inom den tid som ni har avtalat, och förseningen inte beror på dig.

Vanliga frågor och svar

Räcker det att jag gör en uppsägning på telefon?
Om du gör uppsägningen via telefon bör du be om en skriftlig bekräftelse på denna. Annars kan det bli svårt för dig att visa att du sagt upp avtalet om det uppstår en tvist om detta. Även om du kan visa att du ringt operatören så är det inte säkert att det räcker eftersom du...
Hur ska jag göra om jag vill ångra avtalet?
Du kan ångra dig via e-post, brev eller telefon. Om du och operatören inte är överens om du har ångrat dig eller inte, är det du som måste kunna bevisa att du skickat ett meddelande om ånger på ett ändamålsenligt sätt och när det skickades. Det är därför fördelaktigt ur bevissynpunkt att ångra sig skriftligt...
Får operatören ändra villkor om jag har bindningstid?
Avtal med bindningstid innebär att avtalet gäller under en överenskommen period. En villkorsändring av ett avtal med bindningstid är endast tillåten om operatören har uppgett ett giltigt skäl som står angivet i avtalet. Om operatören däremot ändrar villkoren under bindningstiden, utan att hänvisa till ett giltigt skäl som finns angivet i avtalet, kan det anses...
Jag ska flytta och kan inte använda tjänsten på min nya adress, kan jag säga upp avtalet fast jag har bindningstid kvar då?
Nej. Du är vanligtvis bunden av ditt tidigare avtal även om du flyttar tjänsten till en annan operatör eller om du flyttar till en adress där din operatör inte kan leverera tjänsten till dig. Det innebär att du måste betala under bindningstiden även om du inte kan använda tjänsten.
Måste jag betala för hårdvaran om jag får säga upp abonnemanget?
Om du enligt lag har rätt att säga upp eller häva ett avtal i förtid är du inte skyldig att betala någon annan kompensation till operatören än en slutfaktura för utrustning (exempelvis mobiltelefon, router eller tv-box) som du behåller. Bestämmelsen omfattar hela ditt paketköp, gäller avtal med bindningstid och innebär en gräns för hur mycket...
När avvecklas 2G- och 3G-näten och vem är ansvarig?
Post- och Telestyrelsen (PTS) har ett regeringsuppdrag att följa avvecklingen av 2G- och 3G-näten samt vilka informationsinsatser som genomförs med anledning av avvecklingen. Information om avvecklingen finns även på bytnät.nu som är en webbplats som drivs av branschorganisationen TechSverige. Det finns också information hos mobiloperatörerna. Avvecklingen av 3G-nätet pågår för närvarande och avvecklingen planeras vara...
Kan jag få tillbaka ett förlorat nummer?
Ett avstängt abonnemang har inte något telefonnummer som kan flyttas. Därför måste numret återaktiveras hos den operatör som för tillfället har numret för att därefter kunna flyttas. Fråga därför din operatör om detta är möjligt och om du kan få tillbaka numret. Det händer att numret läggs i så kallad karantän under en period. Detta...
Är jag fortfarande bunden av avtalet, om jag inte flyttar med tjänsten till min nya adress?
Som huvudregel ansvarar du för att betala för ett abonnemang till dess att bindnings- och/eller uppsägningstid upphör enligt avtalet. Det gäller även om du flyttar till en bostad där operatören inte kan leverera tjänsten, såvida du inte har avtalat om något annat med operatören. Du kan fråga operatören om det går att förkorta bindningstiden eller minska kostnaden på...
När tar Telia bort kopparnätet hos mig?
Vad är viktigt att veta när jag byter internetleverantör?
Din nuvarande operatör ska se till att du kan byta till en ny bredbandsoperatör utan avbrott i tjänsten förutsatt att det är tekniskt möjligt. Operatören ska använda avtalsvillkor som innebär att ditt bredbandsabonnemang sägs upp när bytet har genomförts, såvida du inte har sagt upp avtalet vid ett tidigare tillfälle under operatörsbytet. Din nuvarande operatör...

Relaterade beslut

MD 2005:23 – Krav på skriftlighet
Avtalsvillkor med krav på skriftlig uppsägning för konsumenten bedömdes som oskäligt.
MD 2002:23 – Begränsning av rätten att framställa anspråk
I avtal om fast telefoni har vissa villkor befunnits oskäliga enligt avtalsvillkorslagen. Det gäller bland annat villkor som kräver skriftlig form vid uppsägning, som innehåller begränsning avseende det sätt på vilket ett anspråk skall göras gällande och den tid inom vilken ett anspråk måste framställas, som begränsar skadeståndsansvaret till visst belopp per år oavsett omfattningen...
ARN 2025-02621 – Operatören har rätt att avsluta tjänsten och slutfakturera vid uppsägning
En konsument sa upp ett mobilabonnemang som hade ett års bindningstid kvar. Operatören svarade att konsumenten då kommer slutfaktureras för hela bindningstiden. Konsumenten accepterade detta men utgick ifrån att abonnemanget skulle löpa under bindningstiden för att sedan upphöra efter bindningstidens slut. Konsumenten menade att om operatören kräver betalt för abonnemanget så måste de också leverera...
ARN 2025-02351 – Konsumenten behövde bekräfta uppsägningen för att avsluta avtalet
En konsument hade tv och mobilt bredband från samma operatör. Konsumenten ville avsluta bredbandet och meddelade det till operatören skriftligt. Operatören ställde då en fråga till konsumenten vilket konsumenten inte märkte eller svarade på. Ungefär åtta månader senare upptäckte konsumenten att uppsägningen inte gått igenom och att operatören fortsatt ta betalt för tjänsten. I ARN...
ARN 2024-06378 – Ingen rätt att ångra eller häva köp i butik
Konsumenten besökte en butik för att titta på dammsugare och blev övertalad av en säljare att teckna ett mobilabonnemang med 24 månaders bindningstid. Konsumenten återvände senare till butiken för att prata med någon ansvarig och meddela att hon ville ångra avtalet, men butiken gick inte med på det. I ARN krävde konsumenten att få häva...
ARN 2024-04877 – Urkopplad mast gav rätt till prisavdrag
En konsument tecknade ett familjeabonnemang för mobiltelefoni med 24 mån bindningstid i november 2023. Enligt avtalssammanfattningen var månadskostnaden 1 235 kronor. Det visade sig att tjänsten inte fungerade i området där konsumenten bodde. Utanför området kunde tjänsten dock användas. I februari 2024 meddelade konsumenten att hon ville slippa ifrån avtalet och begärde återbetalning av 2...
ARN 2024-00404 – Muntlig uppsägning via telefon kunde bevisas
En konsument beställde tv- och bredbandsabonnemang i mars 2020. När konsumenten ville avsluta tjänsterna visade det sig att tv-tjänsten hade 24 månaders bindningstid. I december 2020 meddelade hon operatören att hon ville avsluta avtalet i samband med bindningstidens slut. Operatören svarade att det skulle ordnas och att konsumenten inte behövde göra något ytterligare. Konsumenten märkte...
ARN 2023-32544 – Ångerrätt vid påfyllning av tv-kontantkort
En konsument ville ångra ett köp av ett tv-abonnemang men nekades av operatören. Operatören anförde att konsumenten hade fyllt på ett kontantkort för att utnyttja tjänsten och då saldot börjat utnyttjas direkt nekades ånger av köpet med hänvisning till operatörens villkor. ARN utgick från huvudregeln om ångerrätt och vidare till det undantag från ångerrätt som...
ARN 2023-26304 – Ånger via sms/mms till operatörens e-postadress ansågs ändamålsenligt
Konsumenten blev uppringd av en telefonförsäljare och tackade ja till fyra telefonabonnemang. Efter några dagar ångrade sig konsumenten och meddelade företaget att han ångrade sig via sms/mms till operatörens e-postadress. Operatören ansåg att ångern inte kommit in i rätt tid eftersom den inte gjorts på rätt sätt. Operatören hänvisade till information i avtalet och orderbekräftelsen...

Senast uppdaterad: