Olika sätt att avsluta ett abonnemang
Det finns olika begrepp som kan användas för att avsluta ett avtal och det är viktigt att förstå skillnaderna mellan att exempelvis ångra ett avtal eller att häva ett avtal eftersom olika förutsättningar behöver vara uppfyllda och det kan få olika konsekvenser. Dina möjligheter att avsluta ett abonnemang styrs till stor del av dina avtalsvillkor och det vanligaste sättet att avsluta ett avtal är att göra en uppsägning.
Summering av sidan
Det finns flera sätt att avsluta ett abonnemang. Du kan använda ångerrätt, öppet köp, säga upp avtalet, avbeställa eller häva det. Vilket sätt som gäller beror på hur och när du tecknade avtalet samt vilka villkor som står i avtalet.
Ångerrätt
Beroende på hur du ingick avtalet kan du ha ångerrätt. Ångerrätt innebär att du får avsluta avtalet under ångerfristen som normalt är 14 dagar. Du behöver inte uppge något skäl till att du vill ångra dig.
Du har ångerrätt enligt lag om:
- Du ingår avtal på distans, till exempel via telefon eller internet.
 - Du ingår avtal utanför affärslokaler. Det kan exempelvis handla om hemförsäljning, gatuförsäljning eller försäljning på annan plats än där operatören vanligen driver sin verksamhet.
 - Du ingår avtal i affärslokaler om du omedelbart innan du ingår avtal blir kontaktad av försäljaren utanför affärslokalen, till exempel om säljaren lockar in dig i butik där du sedan ingår avtal.
 - Du ångrar dig inom ångerfristen på 14 dagar.
 
Du har INTE ångerrätt enligt lag om:
- Du har ingått avtal i en affärslokal, till exempel i butik.
 - Du har ingått avtalet i egenskap av att vara företagare. Notera dock att enligt Telekområdgivarnas uppföranderegler har enskilda näringsidkare samma ångerrätt som konsumenter från och med 1 juli 2017.
 - Du har ingått avtal utanför affärslokaler och det totala priset är mindre 400 kronor.
 - Du ångrar dig efter ångerfristen på 14 dagar. Notera dock att ångerfristen kan förlängas i upp till ett år om du inte har fått korrekt information om din ångerrätt.
 
Öppet köp
Företag kan erbjuda öppet köp eller andra liknande villkor som innebär att du som konsument får avsluta avtalet. Det brukar framgå av villkoren i avtalet eller på kvittot under hur lång tid du har öppet köp och kan avsluta avtalet och vad som i övrigt gäller vid öppet köp. Företag får själva bestämma villkoren för öppet köp. Det kan exempelvis ställas krav på obruten förpackning för att få nyttja öppet köp. Om du och företaget inte är överens om att du har öppet köp, måste du bevisa att du har rätt till det. Enligt Telekområdgivarnas uppföranderegler ska operatören tydligt informera om eventuell lagstadgad eller avtalad möjlighet att avsluta hela avtalet eller del av det i förtid.
Uppsägning
Om du har bindningstid
Du kan avsluta ditt abonnemang genom att göra en uppsägning till din operatör. Se vad som står i ditt specifika avtal om vad som gäller vid uppsägning eller fråga din operatör.
Säger du upp avtalet när du har bindningstid kvar kan operatören ha rätt att slutfakturera för den återstående bindningstiden.
Om du har ett löpande avtal
Du kan avsluta ditt abonnemang genom att göra en uppsägning till din operatör. Se vad som står i avtalet om vad som gäller vid uppsägning, eller fråga din operatör. Du är betalningsskyldig under hela uppsägningstiden.
För avtal som ingåtts från och med den 1 maj 2014 får uppsägningstiden vara maximalt en (1) månad. Reglerna om att den maximala uppsägningstiden inte får vara längre än en månad gäller i första hand telefoni och bredbandstjänster.
Avtal som förlängs automatiskt
Även ett avtal som förlängs automatiskt efter att bindningstiden löpt ut får sägas upp med maximalt en månads uppsägningstid. Efter en sådan automatisk förlängning har du alltså rätt att när som helst säga upp avtalet med högst en månads uppsägningstid, utan annan kostnad än avgifter för användning av tjänsten under uppsägningstiden.
Om avtalet med din operatör förlängs automatiskt efter bindningstidens utgång är operatören skyldig att informera dig via mejl eller post om när avtalet löper ut och hur det kan sägas upp. Denna information ska du få senast en månad innan uppsägningen ska ske för att avtalet inte ska förlängas. I samband med detta ska du som kund även få råd om de förmånligaste priserna som gäller för dina tjänster. Sådan information ska sedan lämnas löpande minst en gång per år efter automatisk förlängning av avtalet.
Vid dödsfall
Enligt Telekområdgivarnas uppföranderegler gäller att om en abonnent avlider ska eventuell uppsägningstid för abonnemanget räknas senast från dagen då abonnenten avled. Eventuella kostnader för återstående bindningstid för abonnemanget ska då tas bort. Operatören har dock rätt till ersättning för hårdvara som till exempel telefon eller tv-box i enlighet med avtalet. Operatören ska i möjligaste mån medverka till att efterlevande i hushållet, utan extra kostnader, kan behålla telefonnummer som har använts för gemensamt bruk.
Avbeställning
Avbeställning innebär att du meddelar företaget att du vill avsluta en tjänst i förtid. Företaget har då rätt att ta ut en skälig ersättning med hänsyn till utfört arbete och eventuella kostnader på grund av avbeställningen.
Dina möjligheter att avsluta ett abonnemang styrs till stor del av dina avtalsvillkor. Läs därför vad som står i ditt avtal om att avsluta avtalet i förtid. Konsumenttjänstlagen säger bland annat att du har rätt att avbeställa en tjänst innan leveransen har slutförts. Du kan dock bli ersättningsskyldig i vissa fall och företaget kan förbehålla sig rätten att ta ut en på förhand bestämd ersättning vid avbeställning (schablonavdrag).
Hävning av avtal
Hävning innebär att avtalet avslutas för båda parter – både dig och operatören. En förutsättning för att du ska ha rätt att häva avtalet är till exempel att det är ett så allvarligt fel på tjänsten som gör att den är i princip oanvändbar för dig. Du kan även ha rätt att häva avtalet om operatören inte levererar tjänsten inom den tid som ni har avtalat, och förseningen inte beror på dig.