Tjänstens huvudsakliga egenskaper och kvalitet
Information om de huvudsakliga egenskaperna för varje tjänst inklusive lägsta kvalitetsnivå. Om operatören inte erbjuder någon lägsta kvalitetsnivå ska detta anges.
Priset
Information om priset för tjänsten, avgift för aktivering och om eventuella återkommande eller förbrukningsrelaterade avgifter.
För bredbandstjänster och telefonitjänster ställs ytterligare krav. Om det är tillämpligt ska även följande information lämnas:
- uppgifter om särskilda prislistor enligt avtalet och för var och en av dessa prislistor den typ av tjänst som erbjuds, inklusive kommunikationsvolymer som ingår per faktureringsperiod, och priset för ytterligare användning
- konsumentens möjlighet att enligt avtalet föra över outnyttjade volymer från den föregående faktureringsperioden till följande faktureringsperiod, i de fall en eller flera prislistor med en förutbestämd kommunikationsvolym tillämpas
- vilka möjligheter som finns för att säkerställa tydlig information i fakturorna och för övervakning av konsumtionsnivån
- prisinformation avseende nummer eller tjänster som omfattas av särskilda prisvillkor
- för pakettjänster och paket som innehåller både tjänster och terminalutrustning, priset på de enskilda delarna i paketet om de också marknadsförs separat
- detaljerad information och villkor, såsom avgifter, för eventuella eftermarknadstjänster, underhåll och kundsupport
- på vilket sätt aktuell information om priser och underhållsavgifter kan erhållas
Avtalstid
Information om avtalstid och villkor för förlängning och uppsägning av avtalet, inklusive eventuella uppsägningsavgifter. Om det är tillämpligt ska även följande information lämnas:
- krav på minsta användning eller kortaste avtalstid som gäller för utnyttjande av kampanjerbjudanden
- avgifter för byte av tillhandahållare och system för ersättning och återbetalning vid förseningar eller missbruk i samband med byten samt information om respektive förfarande
- avgifter för uppsägning av avtalet i förtid, inklusive information om upplåsning av terminalutrustningen och eventuell kostnadstäckning med avseende på terminalutrustning
- rätten för konsumenter som använder förhandsbetalda tjänster att på begäran få tillbaka eventuella kvarstående tillgodohavanden vid byte av tillhandahållare
För bredbandstjänster och telefonitjänster ska även information om avtalstid för pakettjänster (till exempel mobiltelefon som köps på avbetalning tillsammans med ett abonnemang) lämnas och villkor för förlängning och uppsägning av avtalet samt, i den utsträckning det är tillämpligt, villkor för uppsägning av hela eller delar av paketet.
Ersättnings- och återbetalningssystem
Du ska få information om de ersättnings- och återbetalningssystem som gäller om avtalade tjänstekvalitetsnivåer inte uppfylls.
Produkter och tjänster anpassade till slutanvändare med funktionsnedsättning
För bredbandstjänster och telefonitjänster ska information lämnas om produkter och tjänster som är anpassade för slutanvändare med funktionsnedsättning och om hur uppdateringar av denna information kan erhållas.
Begränsningar av tillgång till nödkommunikation eller lokaliseringsuppgifter
För telefonitjänster ska information om eventuella begränsningar av tillgången till nödkommunikation eller lokaliseringsuppgifter lämnas.