Översikt
Det finns olika sätt att betala för sitt abonnemang. Pappersfaktura, e-faktura och autogiro till exempel. Du har också rätt till specificerad räkning. Det är viktigt att veta att du är betalningsskyldig oavsett om du fått en faktura eller inte. Om du inte betalar din faktura kan du bli avstängd eller få en betalningsanmärkning.
Olika sätt att betala
När du har ett avtal med en operatör så finns det olika sätt att betala för det. Man kan t.ex. välja pappersfaktura, e-faktura eller autogiro. Beroende på vilket sätt du väljer att betala fakturan så kan det tillkomma avgifter för t.ex. pappersfaktura. Det finns regler för hur mycket som ska finnas med på fakturan och du har också rätt att begära en mer specificerad faktura om du behöver.
Din operatör ska erbjuda dig en avgiftsfri funktion för övervakning och kontroll av användningen av din telefoni- eller bredbandstjänst. Du ska meddelas innan en fastställd förbrukningsgräns uppnås och när en tjänst är förbrukad. I samband med att avtalet ingår ska operatören även informera dig om rätten till sådan information.
Om du inte betalar
Om du inte betalar fakturan i tid så kan det innebära att du får en påminnelse eller att fakturan går till inkasso. Detta betyder ofta att fakturan blir dyrare eftersom det tillkommer kostnader för denna hantering. Till slut kan fakturan hamna hos Kronofogden. Operatören har också rätt att stänga av tjänsten om du inte betalar i tid. Om det är fel på din faktura så har du rätt att bestrida fakturan. Du måste då ta kontakt med operatören och berätta vad som är fel. Ibland blir det fel i operatörens system vilket kan betyda att operatören missar att ta betalt för ett belopp tidigare. Operatören kan ha rätt att efterdebitera dig för detta i upp till tre år.
Senast uppdaterad 2024-08-26