Betalning av en mobil tjänst

Vanliga frågor och svar

Får operatören ta ut en fakturaavgift?
Om operatören tar ut en fakturaavgift måste det framgå av avtalet. Fakturaavgiften ska framgå av avtalet eller operatörens prislista. De flesta operatörer erbjuder alternativ till att skicka ut räkningar i pappersform som e-faktura eller autogiro. Om du väljer något av dessa alternativ kan du ofta slippa betala fakturaavgift. Kontrollera med din operatör om du kan...
Jag har inte fått någon räkning, måste jag betala ändå?
Det är viktigt att veta att du måste betala oavsett om du fått en räkning eller inte. Kontakta därför operatören om du inte fått en räkning i enlighet med avtalet. En operatör har rätt att ta betalt av dig i efterhand i upp till tre år. Därför är det mycket viktigt att du själv reagerar...
Måste jag betala en fakturaavgift?
Ja, men fakturaavgiften måste i så fall framgå av avtalet. De flesta operatörer erbjuder alternativ till att skicka ut räkningar i pappersform som e-faktura eller autogiro. Om du väljer något av dessa alternativ kan du ofta slippa betala fakturaavgift. Kontrollera med din operatör om du kan göra något för att slippa avgiften eftersom detta kan...
Hur gör jag för att spärra mot olika tjänster?
Kontakta din operatör så hjälper de dig vidare beroende på vilken spärr du vill ha. Du kan i många fall även göra det själv via Mina sidor.
Kan jag spärra abonnemanget mot dyra räkningar?
Du kan kostnadsfritt spärra abonnemanget från att kunna ringa vissa nummer eller typer av samtal. Kontakta din operatör för mer information om spärrar. Du kan även beställa en kostnadsfri kreditspärr. En sådan innebär att ditt abonnemang spärras om räkningen överskrider ett belopp som du bestämmer på förhand. Däremot har operatören inte någon skyldighet att erbjuda...
Vad kan jag göra om jag blivit felaktigt debiterad för samtal eller datatrafik?
Om du anser att en räkning är felaktig ska du meddela detta till operatören så fort som möjligt. Vårt råd är att även be operatören göra en teknisk undersökning av din anslutning för att utreda om det blivit fel i företagets debiterings- eller faktureringssystem. I tidigare fall har operatören fått rätt genom att hänvisa till...