Vilka fel kan jag klaga på?
Om du upptäcker att någonting är fel, ska du klaga så fort som möjligt till operatören. Du kan klaga på din tjänst, en produkt, en räkning eller att du inte får vad som avtalats. Om operatörens kundtjänst inte kan lösa problemet och om ni inte är överens, rekommenderar vi att du skickar ett skriftligt klagomål till operatören.
Summering av sidan
Om du märker att något är fel med en tjänst, produkt eller räkning ska du kontakta din operatör direkt och se om ni kan hitta en lösning. Om det är fel på din tjänst, så är det viktigt att klaga så snart som möjligt eftersom det kan påverka din rätt till exempelvis prisavdrag eller skadestånd. Du kan klaga muntligt eller skriftligt, men skriftliga klagomål bevisar att du klagat och när, vilket kan behövas för att få rätt. Spara alltid en kopia av ditt klagomål.
Fel på tjänsten
Om du upplever att din tjänst inte fungerar som den ska bör du först kontakta den som tillhandahåller tjänsten och meddela det. Du har alltid rätt att vända dig till det företag som du betalar till för tjänsten oavsett om du ingick avtal med en återförsäljare. Du kan också klaga om du blivit lovad något av en säljare som du sedan inte får, eller inte får vad som avtalats.
Fel på en räkning
Om du anser att en räkning är felaktig ska du meddela detta till operatören så fort som möjligt, Du kan bestrida räkningen och skriva ett klagomål till operatören på samma sätt som vid andra typer av fel och spara alltid en kopia. Du kan bestrida räkningen i sin helhet eller den del som är felaktig. Du kan också be operatören göra en teknisk undersökning av din anslutning för att utreda om det blivit fel i företagets debiterings- eller faktureringssystem.
Som abonnent är du normalt ansvarig för alla samtal och all datatrafik som görs från ditt abonnemang även om någon annan än du själv, till exempel ditt minderåriga barn, har ringt, skickat sms eller surfat.
Leveransförsening
Om operatören inte levererar tjänsten inom avtalad tid, och förseningen inte beror på något förhållande hos dig, anses operatören “vara i dröjsmål” och du bör då klaga till operatören omgående. Normalt står det i ditt avtal vilken leveranstid som gäller. Om tid för leverans inte har avtalats anses operatören vara försenad om tjänsten inte levereras inom den tid som är rimlig – skälig – med hänsyn till vad som är normalt för en tjänst av samma typ och omfattning. Rimlig tid kan alltså vara olika från fall till fall. Om du fått ett muntligt löfte om viss leveranstid från en säljare så är det bindande. Men du kan behöva kunna bevisa att du fått löftet om det uppstår en tvist om detta.