Vad innebär det att ett villkor är oklart, otillåtet eller vilseledande?
Ett avtalsvillkor kan anses oskäligt – otillåtet – om det strider mot tvingande konsumentlagstiftning, eller om det leder till så stor nackdel för dig att det inte blir en rimlig balans mellan företagets och dina rättigheter. Det kan också anses oskäligt om det är vilseledande eller oklart formulerat så att du vilseleds om innebörden eller om dina rättigheter.
Summering av sidan
Ett avtalsvillkor är oskäligt om det bryter mot lagen, är vilseledande, otydligt eller skapar en obalans mellan dina och företagets rättigheter. Du har rätt att få tillbaka pengar om företaget försöker ta mer betalt än vad som står i avtalet utan ditt godkännande. Konsumentverket ser till att företag ändrar sådana villkor om de är orättvisa.
Avtalsvillkor som kan anses oskäliga mot dig som konsument kan till exempel vara:
- Avtalsvillkor som avviker från tvingande lagstiftning
- Avtalsvillkor som avviker från lagstiftning som inte är tvingande, men är obalanserade till din nackdel som konsument
- Avtalsvillkor som är vilseledande eller otydligt formulerade.
- Om företaget har ett avtalsvillkor som innebär att du ska betala mer för tjänsten än det pris som anges i avtalet så gäller inte detta, såvida du inte uttryckligen har godkänt villkoret. Du har då rätt att få tillbaka det som har betalats.
Ett oklart avtalsvillkor är ett villkor i ett avtal som är tvetydigt, otydligt eller öppet för flera tolkningar. Det kan bero på att formuleringen är vag, att viktiga detaljer saknas, eller att olika parter tolkar villkoret på olika sätt. Till exempel:
- Oklarhetsregeln: Om ett villkor är oklart, ska det tolkas till fördel för den svagare parten – konsumenten – i konsumentavtal.
- Syftet med avtalet: Villkoret tolkas utifrån vad som verkar vara avtalets övergripande syfte.
- Parternas avsikter: Man försöker ta reda på vad parterna faktiskt avsåg vid avtalets ingående.