Du kan spärra din telefon, ditt bredband och din tv från att använda vissa tjänster

För att du ska kunna kontrollera dina kostnader är operatören skyldig att erbjuda dig olika spärrtjänster. Med en samtalsspärr kan du spärra ditt abonnemang mot att kunna ringa vissa typer av nummer. Med en kreditspärr kan din anslutning spärras om du överskrider ett av dig på förhand bestämt belopp. Spärrar för en telefonitjänst ska vara avgiftsfria och operatören ska upplysa om att dessa spärrar finns när du tecknar ett avtal. Spärrar får aldrig hindra dig från att ringa det nationella larmnumret eller andra avgiftsfria nummer. Du har när som helst rätt att tillfälligt avbryta en spärr eller ta bort den helt och hållet genom att kontakta operatören.

Summering av sidan

Du kan spärra din telefon, bredband eller tv för att förhindra dyra eller olämpliga samtal och tjänster. Operatörer måste erbjuda kostnadsfria spärrar för olika typer av nummer och tjänster, samt möjligheten att sätta en kostnadsgräns (kreditspärr). För tv går det att använda barnlås, kanalspärr eller åldersgräns. Det finns även spärrar för betalteletjänster och sms. Spärrar stoppar aldrig larmnummer och kan alltid tas bort om du kontaktar operatören.

Spärr som kontrollerar din användning eller förbrukning

Din operatör ska erbjuda en avgiftsfri funktion för övervakning och kontroll av användningen av din telefoni- eller bredbandstjänst om faktureringen baseras på förbrukning. Du ska få information innan du uppnår maximal förbrukning. Detta ska operatören informera dig om när du tecknar avtalet.

Spärr mot att kunna ringa vissa nummer eller skicka sms-meddelande med högre taxa

Operatören är skyldig att erbjuda spärr av utgående samtal till vissa nummer.  Nummerspärr kan bland annat omfatta alla nummer som börjar med 00 (internationellt prefix) eller nummer i särskilda nummerserier. En nummerspärr kan också omfatta nummer från ett särskilt land eller region.

En annan typ av samtalsspärr gäller samtal eller sms-meddelanden som har förhöjd taxa, till exempel betalsamtal.

Du kan ha en kreditspärr för samtal

Operatören är skyldig att erbjuda en spärr om du överskrider ett visst belopp. Beloppet för kreditgränsen, det vill säga taket för hur mycket du kan ringa för, bestämmer du på förhand med operatören. Operatören förbinder sig då att stänga abonnemanget om kreditgränsen överstigs, om du inte meddelar att du vill att tjänsten fortsatt ska vara aktiv.

Uppdatering av samtalskostnaden sker kontinuerligt men vid vissa tillfällen, till exempel för samtal i utlandet, kan uppdateringen ta längre tid. Detta beror på att det blir en fördröjning från det att du har använt tjänsten till dess att din operatör får uppgifter som ligger till grund för din faktura av den utländska operatören. Din operatör har därför ingen möjlighet att, innan de fått dessa uppgifter, spärra ditt abonnemang även om kreditgränsen uppnåtts. Tänk därför på att det är möjligt att din spärrgräns överskrids när du befinner dig utomlands. Kontrollera med din operatör hur spärren fungerar.

Tänk också på att en kreditspärr vanligen inte omfattar betalnummer utan du kan behöva en separat spärr för sådana samtal, kontrollera detta med din operatör.

Det finns ingen skyldighet att erbjuda spärr mot datatrafik

Operatörerna har inte någon skyldighet att erbjuda spärrar för datatrafik när du surfar i Sverige. Däremot kan du aktivera en spärr när du är utomlands.

Du kan spärra din tv med barnlås eller kanalspärrar

Barnlås, eller kanalspärr, gör det möjligt att spärra tv-kanaler helt, till exempel kanaler som innehåller våldsamt, pornografiskt, eller annat material som inte är lämpat för barn. Om låset är aktiverat krävs det en kod för att kunna se kanalen.

Du kan aktivera “Parental Rating” för meddelande om åldergräns för program eller filmer

Parental Rating (även kallat ”föräldralås”) innebär att det skickas ett meddelande tillsammans med programsignalen som säger att innehållet endast är lämpligt för personer över en viss ålder. Digitalboxar kan ställas in så att de stänger av innehåll klassat för vissa åldrar, till exempel 7+, 11+, 15+ och 18+. En speciell kod krävs för att låsa upp digitalboxen och se det klassade programmet.

Vissa digitalboxar har tidlås

Vissa digitalboxar har istället ett tidlås som gör att mottagaren kan ställas in så att den under en viss tid på dygnet inte visar en viss kanal. Du kan då själv välja tid och kanal. Under den tiden går digitalboxen inte att använda utan att först ange en speciell kod.

Hör med din operatör vilka möjligheter det finns att spärra kanaler.

Du kan aktivera en spärr mot att använda förmedlade tjänster som faktureras på din mobilräkning

Alla operatörer är skyldiga att erbjuda sina abonnenter kostnadsfria spärrar mot betalteletjänster. Spärrarna ska finnas både mot betalsamtal och mot betalsms och går att ha både på fasta och mobila telefonabonnemang.

För att lägga in en spärr på ditt abonnemang kontaktar du din operatör. Notera att vissa operatörer kan ha olika spärrar för betalsamtal, respektive betalsms.

Du kan spärra ditt abonnemang mot att kunna ringa nummerupplysning

Sedan slutet på september 2014 är det vara möjligt att spärra ett telefonabonnemang mot möjligheten att ringa 118-nummer.

 

Vanliga frågor och svar

Hur tar jag reda på vilket företag som debiterat mig för en betalteletjänst?
På fakturan från operatören ska det, enligt regler som Post- och telestyrelsen (PTS) beslutat om, finnas kontaktuppgifter till det företag som ansvarar för en förmedlad tjänst. Oftast finns det ett telefonnummer till företagets kundtjänst på fakturan. Om det inte skulle finnas ett telefonnummer kan du kontakta din operatör för att fråga om de har kontaktuppgifter till företaget ifråga. Om du vet vilket betalnummer eller kortnummer som debiteringen har gått igenom finns det också flera sätt att söka reda på vilket företag som använder betalnumret. Om det är en mobil betalteletjänst och debiteringen har gått via ett kortnummer kan du skicka...
Det dras pengar på min mobilräkning från ett företag jag inte vet vad det är?
Betalteletjänster är tjänster som faktureras via telefonräkningen från operatören men som utförs av ett annat företag. När operatören tar betalt för en förmedlad tjänst går den vanliga samtals- eller sms-kostnaden till operatören, medan kostnaden för själva tjänsten går till det företag som står för den förmedlade tjänsten, tjänsteleverantören. Det är ofta flera olika företag inblandade...
Får minderåriga använda betalteletjänster eller göra andra typer av köp via ett abonnemang?
Rättsläget är inte helt klart när det gäller minderårigas användning av betalteletjänster. Det är abonnemangsinnehavarens ansvar att stå för de kostnader som uppstår vid telefoni, inklusive betalsamtal, köp i appar, andra betalteletjänster och utlandssamtal. Om abonnemangsinnehavaren upplåter telefonen till någon annan, partner, barn, granne etc, kan man säga att denna person ges “ställningsfullmakt” att använda...
Vad är en betalteletjänst/förmedlad/övrig tjänst på fakturan/räkningen?
Räkningen kan avse inköp gjorda med telefonen, exempelvis chatt- och dejtingtjänster, tävlingar eller olika mobiltjänster som ringsignaler. På fakturan benämns de ofta som förmedlade eller övriga tjänster med nummer som oftast börjar på 0900-, 0939-, 0944-, 099- eller femsiffriga kortnummer, exempelvis 72 111. Gäller ditt klagomål sådana tjänster ska du först klaga till det företag du köpt tjänsterna ifrån. I andra hand kan du vända dig till Telekområdgivarna och göra en anmälan, välj området Betalteletjänster. Viktigt! Du behöver ha din faktura framför dig så att du korrekt kan fylla i samtliga uppgifter som vi behöver.
Får operatören ta ut en fakturaavgift?
Om operatören tar ut en fakturaavgift måste det framgå av avtalet. Fakturaavgiften ska framgå av avtalet eller operatörens prislista. De flesta operatörer erbjuder alternativ till att skicka ut räkningar i pappersform som e-faktura eller autogiro. Om du väljer något av dessa alternativ kan du ofta slippa betala fakturaavgift. Kontrollera med din operatör om du kan...
Jag har inte fått någon räkning, måste jag betala ändå?
Det är viktigt att veta att du måste betala oavsett om du fått en räkning eller inte. Kontakta därför operatören om du inte fått en räkning i enlighet med avtalet. En operatör har rätt att ta betalt av dig i efterhand i upp till tre år. Därför är det mycket viktigt att du själv reagerar...
På fakturan från min operatör står det att jag köpt förmedlade eller övriga tjänster från ett företag jag aldrig hört talas om. Vad är detta?
Betalteletjänster är tjänster som debiteras via telefonräkningen från operatören men som utförs av ett annat företag. När operatören tar betalt för en förmedlad tjänst går den vanliga samtals- eller sms-kostnaden till operatören, medan kostnaden för själva tjänsten går till det företag som står för den förmedlade tjänsten, den så kallade tjänsteleverantören. Det är ofta flera...
Jag har blivit debiterad för samtal till betalsamtalsnummer som jag inte känner igen att jag ska ha ringt, vad ska jag göra?
Det kan vara lämpligt att först ta reda på vilket företag som ligger bakom det betalnummer som finns på fakturan, då den kunskapen kan vara till nytta när man försöker reda ut vad som skett. På fakturan ska operatören ange kontaktuppgifter till den tjänst/företag som debiterat. Om du blivit debiterad för betalsamtal som du inte...
Kan jag få ut samtalsspecifikationer bakåt i tiden?
Operatören har ingen skyldighet att kostnadsfritt skicka ut uppgifter om samtal som gjorts längre bakåt i tiden än den senaste fakturaperioden. Det är inte heller säkert att dessa uppgifter finns sparade. Om de finns kan operatören ta ut en avgift för att skicka uppgifterna till dig. Operatören bestämmer själv hur stor den eventuella avgiften är....
Jag har ett helt nytt mobilabonnemang och har blivit debiterad för tjänster som jag inte har beställt. Varför?
Har du nyligen skaffat ett nytt mobilabonnemang, ett mobilt bredbandsabonnemang eller ett kontantkort med nytt mobilnummer, och har du i samband med detta blivit debiterad för betalteletjänster som du inte känner till att du har beställt? Då kan det vara så att en tidigare användare av mobilnumret har startat en prenumerationstjänst av något slag som...

Relaterade beslut

ARN 2022-05007 – Kostnad för surf vid utlandsvistelse över ett månadsskifte
En konsument hade varit på semester utanför EU över ett månadsskifte. Under resan fick konsumenten ett sms av sin operatör där det stod följande: ”För att skydda dig mot höga surfkostnader utomlands är en kostnadskontroll på 550 kronor/månad aktiverad (om du inte har tagit bort eller ändrat summan). Surfar du upp hela beloppet får du...
ARN 2019-10956 – Abonnent ansvarig när förlust av mobiltelefon inte anmälts
Konsumenten blev bestulen på sin mobiltelefon av en ficktjuv i Aten. Konsumenten försökte direkt spärra sitt sim-kort, men operatörens kundtjänst var stängd. Via telefonsvararen fick man enligt konsumenten inga instruktioner om hur man skulle spärra kortet utan bara att man skulle återkomma under kontorstid närmaste veckodag. Under tiden hann ficktjuven ringa för 28 937 kronor. Konsumenten...
ARN 2018-13912 – Operatören lämnat tillräcklig prisinformation då konsumenten surfat i utlandet
I samband med en utlandsresa till Schweiz blev en konsument debiterad 31 772 kronor för datatrafik i utlandet. Operatören hade lagt in en spärr som gjorde att konsumenten inte skulle kunna få en högre kostnad än 550 kronor för användning av datatrafik i utlandet. Denna spärr kunde tas bort om konsumenten skickade ett sms till operatören...
ARN 2017-12973 – Abonnent ansvarig när minderårig låst upp utlandsspärr för surf
Konsumenten begärde att få slippa betala drygt 7 700 kronor som debiterats för datatrafik utomlands. Enligt konsumenten hade dataroamingen varit igång på den 11-årige sonens telefon, trots att telefonens roaming varit avstängd. Begränsningen för surf hade enligt konsumenten inte inträtt som normalt varje månad. Sonen hade inte aktivt svarat på sms från operatören eller låst upp...
ARN 2012-03820 – Saldotak för mobiltelefoni under utlandsresa
En konsument hade ett mobiltelefonabonnemang med saldotak hos operatören. Saldotaket innebar att månadsbeloppet inte skulle överstiga 300 kronor. Under en resa till Frankrike blev mobiltelefonen stulen men konsumenten spärrade inte mobilen utan förlitade sig på att maximalt behöva betala 300 kronor utifrån saldotaket. Efter en tid fick dock konsumenten en faktura på 6 125 kronor...
ARN 2012-02639 – Abonnent ansvarig för samtal som ringts med stulen mobiltelefon
Under en arbetsresa till Paris blev en konsuments mobiltelefon stulen och det dröjde flera dagar innan konsumenten gjorde en polisanmälan och spärrade abonnemanget. Enligt konsumenten berodde detta på att han trodde att telefonen hade blivit kvar hos en vän och därför inte hade haft anledning att misstänka att den var stulen. ARN menade att det...
ARN 2009-9184 – Betalningsansvar vid omedveten mobilsurf i utlandet
En konsuments mobiltelefon stängdes av i utlandet beroende på att skulden var uppe i 5 000 kronor. Det visade sig att konsumentens telefon själv hade letat uppdateringar. Konsumenten krävde betalningsbefrielse då denne inte ansåg sig varnad av operatören och inte själv gjort någonting. Operatören menade att konsumenten själv måste aktivera funktionen att kunna ta emot...

Senast uppdaterad: