Du kan spärra din telefon, ditt bredband och din tv från att använda vissa tjänster
För att du ska kunna kontrollera dina kostnader är operatören skyldig att erbjuda dig olika spärrtjänster. Med en samtalsspärr kan du spärra ditt abonnemang mot att kunna ringa vissa typer av nummer. Med en kreditspärr kan din anslutning spärras om du överskrider ett av dig på förhand bestämt belopp. Spärrar för en telefonitjänst ska vara avgiftsfria och operatören ska upplysa om att dessa spärrar finns när du tecknar ett avtal. Spärrar får aldrig hindra dig från att ringa det nationella larmnumret eller andra avgiftsfria nummer. Du har när som helst rätt att tillfälligt avbryta en spärr eller ta bort den helt och hållet genom att kontakta operatören.
Summering av sidan
Du kan spärra din telefon, bredband eller tv för att förhindra dyra eller olämpliga samtal och tjänster. Operatörer måste erbjuda kostnadsfria spärrar för olika typer av nummer och tjänster, samt möjligheten att sätta en kostnadsgräns (kreditspärr). För tv går det att använda barnlås, kanalspärr eller åldersgräns. Det finns även spärrar för betalteletjänster och sms. Spärrar stoppar aldrig larmnummer och kan alltid tas bort om du kontaktar operatören.
Spärr som kontrollerar din användning eller förbrukning
Din operatör ska erbjuda en avgiftsfri funktion för övervakning och kontroll av användningen av din telefoni- eller bredbandstjänst om faktureringen baseras på förbrukning. Du ska få information innan du uppnår maximal förbrukning. Detta ska operatören informera dig om när du tecknar avtalet.
Spärr mot att kunna ringa vissa nummer eller skicka sms-meddelande med högre taxa
Operatören är skyldig att erbjuda spärr av utgående samtal till vissa nummer. Nummerspärr kan bland annat omfatta alla nummer som börjar med 00 (internationellt prefix) eller nummer i särskilda nummerserier. En nummerspärr kan också omfatta nummer från ett särskilt land eller region.
En annan typ av samtalsspärr gäller samtal eller sms-meddelanden som har förhöjd taxa, till exempel betalsamtal.
Du kan ha en kreditspärr för samtal
Operatören är skyldig att erbjuda en spärr om du överskrider ett visst belopp. Beloppet för kreditgränsen, det vill säga taket för hur mycket du kan ringa för, bestämmer du på förhand med operatören. Operatören förbinder sig då att stänga abonnemanget om kreditgränsen överstigs, om du inte meddelar att du vill att tjänsten fortsatt ska vara aktiv.
Uppdatering av samtalskostnaden sker kontinuerligt men vid vissa tillfällen, till exempel för samtal i utlandet, kan uppdateringen ta längre tid. Detta beror på att det blir en fördröjning från det att du har använt tjänsten till dess att din operatör får uppgifter som ligger till grund för din faktura av den utländska operatören. Din operatör har därför ingen möjlighet att, innan de fått dessa uppgifter, spärra ditt abonnemang även om kreditgränsen uppnåtts. Tänk därför på att det är möjligt att din spärrgräns överskrids när du befinner dig utomlands. Kontrollera med din operatör hur spärren fungerar.
Tänk också på att en kreditspärr vanligen inte omfattar betalnummer utan du kan behöva en separat spärr för sådana samtal, kontrollera detta med din operatör.
Det finns ingen skyldighet att erbjuda spärr mot datatrafik
Operatörerna har inte någon skyldighet att erbjuda spärrar för datatrafik när du surfar i Sverige. Däremot kan du aktivera en spärr när du är utomlands.
Du kan spärra din tv med barnlås eller kanalspärrar
Barnlås, eller kanalspärr, gör det möjligt att spärra tv-kanaler helt, till exempel kanaler som innehåller våldsamt, pornografiskt, eller annat material som inte är lämpat för barn. Om låset är aktiverat krävs det en kod för att kunna se kanalen.
Du kan aktivera “Parental Rating” för meddelande om åldergräns för program eller filmer
Parental Rating (även kallat ”föräldralås”) innebär att det skickas ett meddelande tillsammans med programsignalen som säger att innehållet endast är lämpligt för personer över en viss ålder. Digitalboxar kan ställas in så att de stänger av innehåll klassat för vissa åldrar, till exempel 7+, 11+, 15+ och 18+. En speciell kod krävs för att låsa upp digitalboxen och se det klassade programmet.
Vissa digitalboxar har tidlås
Vissa digitalboxar har istället ett tidlås som gör att mottagaren kan ställas in så att den under en viss tid på dygnet inte visar en viss kanal. Du kan då själv välja tid och kanal. Under den tiden går digitalboxen inte att använda utan att först ange en speciell kod.
Hör med din operatör vilka möjligheter det finns att spärra kanaler.
Du kan aktivera en spärr mot att använda förmedlade tjänster som faktureras på din mobilräkning
Alla operatörer är skyldiga att erbjuda sina abonnenter kostnadsfria spärrar mot betalteletjänster. Spärrarna ska finnas både mot betalsamtal och mot betalsms och går att ha både på fasta och mobila telefonabonnemang.
För att lägga in en spärr på ditt abonnemang kontaktar du din operatör. Notera att vissa operatörer kan ha olika spärrar för betalsamtal, respektive betalsms.
Du kan spärra ditt abonnemang mot att kunna ringa nummerupplysning
Sedan slutet på september 2014 är det vara möjligt att spärra ett telefonabonnemang mot möjligheten att ringa 118-nummer.