Har du fått ändringar i ditt tv-paket?

Operatören kan vara beroende av rättigheter för att kunna sända vissa kanaler eller program och dessa rättigheter kan förändras.  Om din operatör gör förändringar i utbudet av kanaler i ditt paket går det inte att ge ett enkelt svar på vilka rättigheter du kan ha eftersom det beror på hur ditt avtal ser ut och omständigheterna i övrigt. Vid en rättslig prövning är det de speciella omständigheterna i varje enskilt fall som påverkar utgången. 

Summering av sidan

Operatörer kan ändra kanalutbudet i tv-paket om det framgår i avtalet. Vid ändringar i kanalutbud beror konsumentens rättigheter på avtalsvillkoren och omständigheterna i varje fall. Allmänna reklamationsnämnden (ARN) har avgjort fall där konsumenter fått rätt att häva avtal eller få prisavdrag om ändringar inte stämmer med avtalet. Även streamingpaket har varit föremål för liknande klagomål, där ARN beslutat att operatörers rätt att ändra innehåll begränsas av avtalets specifika formuleringar.

Ändringar i kanalutbudet

I vissa fall kan operatören ha rätt att ändra ditt kanalutbud även under din bindningstid. En förutsättning för en sådan ändring är att det står angivet i avtalet att operatören har rätt att genomföra en sådan ändring. I ditt avtal står vad som gäller för just ditt abonnemang.

Om det inte framgår av villkoren att operatören har rätt att göra en sådan förändring kan du ha rätt att kräva att operatören erbjuder dig något annat innehåll, prisavdrag eller att få häva avtalet.

Ändring av innehåll i streamingpaket

Detta är en typ av klagomål som vi ser med jämna mellanrum och Allmänna reklamationsnämnden har fattat så kallat vägledande beslut i två fall, angående tillgång till streamingtjänster i ett paket.

I dessa beslut redogjorde ARN för vad som gäller enligt konsumentköplagen gällande fel på digitala tjänster samt vad konsumenten har rätt till vid sådana fel. Nämnden ansåg bland annat att namnet på tjänsten är en bestämning av det som ska levereras enligt avtal samt att operatören inte har rätt att ändra tjänsten på så sätt som skett enligt deras allmänna villkor. I dessa fall fick alltså konsumenterna rätt till hävning respektive prisavdrag och skadestånd.

Vanliga frågor och svar

Hur ska jag klaga?
Kontakta den operatör som du anser är ansvarig. Om operatören uppmanar dig att klaga till en återförsäljare men det klagomålet inte ger resultat, kan du återigen kontakta den operatör som du har abonnemanget hos. Operatören är ansvarig för de tjänster de fakturerar dig för, även om de sålts av återförsäljare. Om operatören inte kan lösa...
Kan jag häva avtalet på grund av ändringar i kanalutbudet?
Om du har ett avtal med bindningstid bör du först kontrollera vad som står i ditt avtal. Leta efter en text som handlar om förändringar i kanal- och programutbud. Det finns framför allt tre saker som har betydelse för att få häva ett avtal: Operatören ska kunna visa att det finns ett giltigt skäl, som...
Hur felsöker jag en tjänst eller hårdvara?
Beroende på om felet ligger i tjänsten eller hårdvaran finns det olika sätt att felsöka. Ta kontakt med din operatör för support om du har driftsstörningar på ditt bredband eller din telefoni. De kan upplysa dig om det finns störningar som gör att internet ligger nere eller om det finns andra kända avbrott eller störningar...
Hur lång tid får det ta innan felet avhjälps?
Operatören är skyldig att avhjälpa ett fel inom “skälig tid” från den dag du anmält felet till operatören. Hänsyn ska tas till ditt behov av en fungerande tjänst. Operatören är i princip skyldig att omgående ta sig an problemet efter att du klagar och skälig tid beräknas efter vad som är normalt för att åtgärda...
Vad har jag för rättigheter vid fel eller avbrott på tjänsten?
Om det är fel i din tjänst kan du ha rätt till flera olika saker. Se även vilka rättigheter du har enligt ditt avtal. Du kan ha rätt att: Kräva att felet avhjälps, om det inte medför orimlig kostnad eller olägenhet för operatören. Detta ska ske utan någon kostnad för dig under förutsättning att felet...
Operatören har skickat en faktura för att de skickat ut en tekniker, får de göra det?
Om du felanmält och felet visar sig bero på något förhållande hos dig, exempelvis om det är fel på din privata utrustning, får operatören kräva betalt av dig för att skicka ut en tekniker. För att ha rätt att ta ut en sådan kostnad från dig bör operatören på förhand tala om förutsättningarna innan undersökningen...
Hur gör jag för att felsöka mitt abonnemang om det inte fungerar?
I första hand kan du kontakta din operatör för tjänsten eller leverantören av din fiberanslutning för att kontrollera om det finns några kända driftsstörningar eller planerade avbrott som påverkar din tillgång till internet eller samtal. För tv-sändningar över det marksända nätet kan du kontrollera med Teracom. Om det inte finns några kända driftsstörningar kan operatören...
Vart kan jag vända mig om min fråga gäller både abonnemang och hårdvara?
Du kan söka svar gällande abonnemanget på vår hemsida. Du kan även kontakta oss med eventuella frågor. Om du ingått avtal om ett paketköp gäller flera av dina rättigheter och operatörens skyldigheter hela paketet, även hårdvara.
Vart kan jag vända mig med hårdvaruproblem?
I första hand kan du vända dig till det företag som du köpt produkten av och felanmäla. Som konsument kan du få hjälp av din kommuns konsumentvägledare eller Konsumentverkets vägledningstjänst. Om det redan uppstått en tvist mellan dig och ett företag och ni inte kan komma överens kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden för...
Vart skickar jag mitt klagomål?
Kontakta operatören och fråga vart du ska skicka ditt klagomål om du är osäker. Det finns inga lagliga formkrav eller bestämmelser för hur du framför ditt klagomål. Operatören får dock rekommendera dig att klaga på ett visst sätt, vilket ofta kan förenkla hanteringen av klagomålet för båda parter. Vi rekommenderar dock att alltid klaga skriftligt...

Relaterade beslut

ARN 2024-16890 – Ändrad IP-adress och begränsad funktionalitet ansågs utgöra fel på tjänsten
Konsumenten ingick avtal om bredband med operatören 2019. Månadskostnaden var 518 kronor. 2024 ändrade operatören konsumentens IP-adress vilket bl.a. medförde att konsumenten inte längre kunde komma åt sitt arbetes servrar. Konsumenten krävde skadestånd på två månadsavgifter för tiden som bredbandet inte fungerade. Operatören framhöll att IP-tilldelningen justerades under fyra dagar. Efter konsumentens begäran om ett...
ARN 2024-04877 – Urkopplad mast gav rätt till prisavdrag
En konsument tecknade ett familjeabonnemang för mobiltelefoni med 24 mån bindningstid i november 2023. Enligt avtalssammanfattningen var månadskostnaden 1 235 kronor. Det visade sig att tjänsten inte fungerade i området där konsumenten bodde. Utanför området kunde tjänsten dock användas. I februari 2024 meddelade konsumenten att hon ville slippa ifrån avtalet och begärde återbetalning av 2...
ARN 2022-00160 – Ingen rätt att häva när leverantören avhjälpt fel
En konsument beställde fiberanslutning i maj 2018 men installationen dröjde. I maj 2021 skickade leverantören ett tilläggsavtal med ett nytt erbjudande där installation garanterades inom sex månader. Konsumenten accepterade detta. Fiberanslutningen driftsattes i september 2021 men konsumentens internet fungerade inte. Konsumenten felanmälde till fiberleverantören vid flera tillfällen. I februari 2022 konstaterade en tekniker bland annat...
ARN 2020–16380 – Leverantören är skyldig att undersöka förutsättningarna för fiberdragning i förväg
En konsument beställde fiber i april 2017 med målsättning om installation i juni 2018. I maj 2020 fick konsumenten beskedet att leverantören inte kunde ansluta konsumentens fastighet på grund av höga kostnader, problem med tillstånd och markavtal. Konsumenten krävde dock att leverantören skulle fullfölja sin del av avtalet då inga omständigheter eller förutsättningar ändrats sedan avtalet...
ARN 2020–08641 – Leverantören hade inte rätt att häva avtalet på grund av oskälig kostnad
En konsument beställde fiber i juni 2017. I februari 2020 fick denne besked om att fiberdragning inte skulle ske på grund av för höga kostnader. Inga förutsättningar hade ändrats efter det att avtalet ingicks. Konsumentens fastighet ligger på en ö och förutsättningarna var att fibern skulle förläggas i vattnet. Leverantören hade varit på ön under...
ARN 2020-23551 – Leverantören kunde inte visa hinder utanför sin kontroll
Konsumenten beställde en fiberinstallation av leverantören. Drygt tre år senare fick konsumenten ett brev från leverantören som annullerade ordern. Konsumenten begärde då att leverantören skulle utföra arbetet enligt avtal. Leverantören menade att nödvändiga tillstånd och nyttjanderättsavtal med tredje part sökts men inte fåtts trots försök med alternativa framfartsvägar över andra fastigheter. Avtalet kunde därför inte...
ARN 2020-22816 – Leverantören måste kunna bevisa orimliga kostnader för rätt till hävning
Den 13 januari 2020 ingick konsumenten ett avtal med leverantören om fiberinstallation. Av orderbekräftelsen som leverantören skickade ut framgick att arbetet skulle komma i gång mellan den 2 mars och 30 juni. Arbetet genomfördes inte i enlighet med avtalet och konsumenten begärde att leverantören skulle slutföra installationen. Leverantören hänvisade till att installationen inte genomförts på...
ARN 2020-16023 – Leverantören hade inte bevisat omständigheter som gav rätt att häva
Konsumenten hade beställt fiber men fick några år senare veta att leverantören inte skulle fullfölja sitt åtagande och att ett annat företag skulle erbjuda sig att utföra kvarvarande arbete. Detta företag krävde dock ett högre pris för samma tjänst. Konsumenten begärde i första hand att leverantören skull fullfölja avtalet och i andra hand att få...
ARN 2020-09623 – Konsumentens starka intresse av att få fiberanslutning gav rätt till fullbordad leverans
Konsumenten ingick avtal med leverantören om fiberanslutning. Före detta informerade hen leverantören väldigt noggrant om förutsättningarna för leverans i området. Hen uppgav bland annat att en konkurrent redan finkammat marknaden och kopplat upp nästan alla kunder i området. Förutsättningarna för att få fiberanslutningen färdigställd hade enligt konsumenten inte ändrats sedan avtalstillfället. Avtalet med leverantören hade...

Senast uppdaterad: