Olika typer av mobiltjänster, så kallade “förmedlade tjänster”

Mobiltjänster är en form av betalteletjänster och de förmedlas genom femsiffriga kortnummer som börjar på 72, till exempel 72XXX. Kortnummerserierna 71xxx och 72xxx har tagits fram av operatörerna själva och ingår alltså inte i den svenska nummerplanen för telefoni. De företag som driver tjänsterna kallas för tjänsteleverantörer.

Summering av sidan

Mobila betaltjänster innebär att du kan köpa olika tjänster och betala via din mobilräkning, till exempel genom ett femsiffrigt nummer som börjar på 72. Det finns både engångsköp, som bussbiljetter eller röster i tv-program, och prenumerationstjänster, som ger uppdateringar eller tillgång till digitalt innehåll. Prenumerationer måste du alltid själv beställa och bekräfta, och du kan avsluta dem när du vill genom att skicka ett sms med texten STOPP till rätt nummer.

Det finns många olika företag som förmedlar tjänster som betalas via mobilräkningen och de kallas för tjänsteleverantörer. Varje tjänsteleverantör kan förmedla flera olika tjänster. Mobiltjänster kan antingen debiteras som engångsköp eller som prenumerationstjänst.

Exempel på engångsköp

Vid engångsköp så debiteras man en gång för just den produkt eller tjänst man köpt, exempelvis en bussbiljett, korsordslösningar eller avge en röst på en deltagare i en tv-tävling.

Exempel på prenumerationer

Vid prenumerationstjänster startar man själv en sådan tjänst av något slag. Det kan vara spel, filmklipp, månadsavgift till en IT-tjänst eller informationsmeddelanden om väder eller trafikinformation med mera. En tjänst kan inte starta utan att den som använder mobiltelefonen aktivt beställer eller bekräftar en beställning av tjänsten. Det kan ske via sms eller via webben men den som använder mobiltelefonen måste alltid aktivt starta, och oftast även bekräfta, beställningen.

Företaget skickar ett sms-meddelande varje gång en debitering sker för tjänsten till det abonnemang som beställt tjänsten. Det kan vara en eller flera gånger i veckan beroende på vad det är för tjänst.

Man kan när som helst avsluta en prenumerationstjänst. Det enklaste sättet är att skicka ett sms-meddelande som endast innehåller ordet STOPP, eller STOP, till det kortnummer som tjänsten drivs genom. Man ska alltså inte svara direkt på ett eventuellt sms-meddelande som man får från företaget utan skicka ett nytt sms, skriva ordet stop i som meddelande och ange aktuellt kortnummer som telefonnummer. Då ska företaget som driver tjänsten omedelbart avsluta den och inga fler debiteringar får ske om inte konsumenten återaktiverar tjänsten. Om samma kortnummer används för att förmedla olika tjänster kan man behöva skriva ett specifikt kodord efter ordet STOPP för att endast den aktuella tjänsten ska avslutas.

Vanliga frågor och svar

Hur tar jag reda på vilket företag som debiterat mig för en betalteletjänst?
På fakturan från operatören ska det, enligt regler som Post- och telestyrelsen (PTS) beslutat om, finnas kontaktuppgifter till det företag som ansvarar för en förmedlad tjänst. Oftast finns det ett telefonnummer till företagets kundtjänst på fakturan. Om det inte skulle finnas ett telefonnummer kan du kontakta din operatör för att fråga om de har kontaktuppgifter till företaget ifråga. Om du vet vilket betalnummer eller kortnummer som debiteringen har gått igenom finns det också flera sätt att söka reda på vilket företag som använder betalnumret. Om det är en mobil betalteletjänst och debiteringen har gått via ett kortnummer kan du skicka...
Det dras pengar på min mobilräkning från ett företag jag inte vet vad det är?
Betalteletjänster är tjänster som faktureras via telefonräkningen från operatören men som utförs av ett annat företag. När operatören tar betalt för en förmedlad tjänst går den vanliga samtals- eller sms-kostnaden till operatören, medan kostnaden för själva tjänsten går till det företag som står för den förmedlade tjänsten, tjänsteleverantören. Det är ofta flera olika företag inblandade...
Får minderåriga använda betalteletjänster eller göra andra typer av köp via ett abonnemang?
Rättsläget är inte helt klart när det gäller minderårigas användning av betalteletjänster. Det är abonnemangsinnehavarens ansvar att stå för de kostnader som uppstår vid telefoni, inklusive betalsamtal, köp i appar, andra betalteletjänster och utlandssamtal. Om abonnemangsinnehavaren upplåter telefonen till någon annan, partner, barn, granne etc, kan man säga att denna person ges “ställningsfullmakt” att använda...
Vad är en betalteletjänst/förmedlad/övrig tjänst på fakturan/räkningen?
Räkningen kan avse inköp gjorda med telefonen, exempelvis chatt- och dejtingtjänster, tävlingar eller olika mobiltjänster som ringsignaler. På fakturan benämns de ofta som förmedlade eller övriga tjänster med nummer som oftast börjar på 0900-, 0939-, 0944-, 099- eller femsiffriga kortnummer, exempelvis 72 111. Gäller ditt klagomål sådana tjänster ska du först klaga till det företag du köpt tjänsterna ifrån. I andra hand kan du vända dig till Telekområdgivarna och göra en anmälan, välj området Betalteletjänster. Viktigt! Du behöver ha din faktura framför dig så att du korrekt kan fylla i samtliga uppgifter som vi behöver.
Får operatören ta ut en fakturaavgift?
Om operatören tar ut en fakturaavgift måste det framgå av avtalet. Fakturaavgiften ska framgå av avtalet eller operatörens prislista. De flesta operatörer erbjuder alternativ till att skicka ut räkningar i pappersform som e-faktura eller autogiro. Om du väljer något av dessa alternativ kan du ofta slippa betala fakturaavgift. Kontrollera med din operatör om du kan...
Jag har inte fått någon räkning, måste jag betala ändå?
Det är viktigt att veta att du måste betala oavsett om du fått en räkning eller inte. Kontakta därför operatören om du inte fått en räkning i enlighet med avtalet. En operatör har rätt att ta betalt av dig i efterhand i upp till tre år. Därför är det mycket viktigt att du själv reagerar...
På fakturan från min operatör står det att jag köpt förmedlade eller övriga tjänster från ett företag jag aldrig hört talas om. Vad är detta?
Betalteletjänster är tjänster som debiteras via telefonräkningen från operatören men som utförs av ett annat företag. När operatören tar betalt för en förmedlad tjänst går den vanliga samtals- eller sms-kostnaden till operatören, medan kostnaden för själva tjänsten går till det företag som står för den förmedlade tjänsten, den så kallade tjänsteleverantören. Det är ofta flera...
Jag har blivit debiterad för samtal till betalsamtalsnummer som jag inte känner igen att jag ska ha ringt, vad ska jag göra?
Det kan vara lämpligt att först ta reda på vilket företag som ligger bakom det betalnummer som finns på fakturan, då den kunskapen kan vara till nytta när man försöker reda ut vad som skett. På fakturan ska operatören ange kontaktuppgifter till den tjänst/företag som debiterat. Om du blivit debiterad för betalsamtal som du inte...
Kan jag få ut samtalsspecifikationer bakåt i tiden?
Operatören har ingen skyldighet att kostnadsfritt skicka ut uppgifter om samtal som gjorts längre bakåt i tiden än den senaste fakturaperioden. Det är inte heller säkert att dessa uppgifter finns sparade. Om de finns kan operatören ta ut en avgift för att skicka uppgifterna till dig. Operatören bestämmer själv hur stor den eventuella avgiften är....
Jag har ett helt nytt mobilabonnemang och har blivit debiterad för tjänster som jag inte har beställt. Varför?
Har du nyligen skaffat ett nytt mobilabonnemang, ett mobilt bredbandsabonnemang eller ett kontantkort med nytt mobilnummer, och har du i samband med detta blivit debiterad för betalteletjänster som du inte känner till att du har beställt? Då kan det vara så att en tidigare användare av mobilnumret har startat en prenumerationstjänst av något slag som...

Relaterade beslut

ARN 2023-16903 – Konsumenten behövde inte betala extra för gratissamtal utomlands
Under en utlandsresa i Frankrike debiterades konsumenten 2 800 kronor extra för tre samtal till kundtjänsten för ett biluthyrningsföretag. Normalt betalade konsumenten en fast månadsavgift på 739 kronor för sitt abonnemang. I samband med inresan till Frankrike fick konsumenten ett sms-meddelande från sin operatör om att han kunde ringa för samma pris som i Sverige. Konsumenten...
ARN 2019-13073 – Konsumenten menade sig ha använt WhatsApp men fick betala för trafik via mobilnätet
Konsumenten menade att operatören hade fakturerat för samtal som gjorts via WhatsApp. Eftersom dessa samtal och andra tjänster var gratis blev konsumenten förvånad och kontaktade både operatören och WhatsApp. Operatören svarade att samtalen hade gått via mobilnätet. Konsumenten menade att samtalen gjorts via WhatsApp, men av någon anledning måste ha registrerats som vanliga samtal. Enligt...

Senast uppdaterad: