Olika typer av mobiltjänster, så kallade “förmedlade tjänster”
Mobiltjänster är en form av betalteletjänster och de förmedlas genom femsiffriga kortnummer som börjar på 72, till exempel 72XXX. Kortnummerserierna 71xxx och 72xxx har tagits fram av operatörerna själva och ingår alltså inte i den svenska nummerplanen för telefoni. De företag som driver tjänsterna kallas för tjänsteleverantörer.
Summering av sidan
Mobila betaltjänster innebär att du kan köpa olika tjänster och betala via din mobilräkning, till exempel genom ett femsiffrigt nummer som börjar på 72. Det finns både engångsköp, som bussbiljetter eller röster i tv-program, och prenumerationstjänster, som ger uppdateringar eller tillgång till digitalt innehåll. Prenumerationer måste du alltid själv beställa och bekräfta, och du kan avsluta dem när du vill genom att skicka ett sms med texten STOPP till rätt nummer.
Det finns många olika företag som förmedlar tjänster som betalas via mobilräkningen och de kallas för tjänsteleverantörer. Varje tjänsteleverantör kan förmedla flera olika tjänster. Mobiltjänster kan antingen debiteras som engångsköp eller som prenumerationstjänst.
Exempel på engångsköp
Vid engångsköp så debiteras man en gång för just den produkt eller tjänst man köpt, exempelvis en bussbiljett, korsordslösningar eller avge en röst på en deltagare i en tv-tävling.
Exempel på prenumerationer
Vid prenumerationstjänster startar man själv en sådan tjänst av något slag. Det kan vara spel, filmklipp, månadsavgift till en IT-tjänst eller informationsmeddelanden om väder eller trafikinformation med mera. En tjänst kan inte starta utan att den som använder mobiltelefonen aktivt beställer eller bekräftar en beställning av tjänsten. Det kan ske via sms eller via webben men den som använder mobiltelefonen måste alltid aktivt starta, och oftast även bekräfta, beställningen.
Företaget skickar ett sms-meddelande varje gång en debitering sker för tjänsten till det abonnemang som beställt tjänsten. Det kan vara en eller flera gånger i veckan beroende på vad det är för tjänst.
Man kan när som helst avsluta en prenumerationstjänst. Det enklaste sättet är att skicka ett sms-meddelande som endast innehåller ordet STOPP, eller STOP, till det kortnummer som tjänsten drivs genom. Man ska alltså inte svara direkt på ett eventuellt sms-meddelande som man får från företaget utan skicka ett nytt sms, skriva ordet stop i som meddelande och ange aktuellt kortnummer som telefonnummer. Då ska företaget som driver tjänsten omedelbart avsluta den och inga fler debiteringar får ske om inte konsumenten återaktiverar tjänsten. Om samma kortnummer används för att förmedla olika tjänster kan man behöva skriva ett specifikt kodord efter ordet STOPP för att endast den aktuella tjänsten ska avslutas.