Minderårigas användning av telefoner och appar
Om du som förälder vill teckna abonnemang åt ett minderårigt barn eller ungdom, erbjuder operatörerna olika valmöjligheter. Fundera igenom behovet och syftet med abonnemanget innan du tecknar avtal. Kom ihåg att när du tecknar avtal om ett mobilabonnemang åt en annan användare, minderårig eller annan, är det fortfarande du som enligt abonnemangsvillkoren är ansvarig för att betala kostnader för samtal, sms, datatrafik och olika köp.
Summering av sidan
När du tecknar ett mobilabonnemang åt en minderårig är du alltid betalningsansvarig för användningen, oavsett om det gäller samtal, sms, datatrafik eller köp i appar och spel. För att undvika oväntade kostnader kan du använda spärrtjänster och föräldrakontroller, både via användarkontot, operatören och inställningar i mobiltelefonen eller appar. Det finns särskilda abonnemang och smartklockor anpassade för barn och det är viktigt att överväga barnets behov innan du gör ditt val.
Tänk på att ett mobilabonnemang ger möjlighet att göra köp i appar
Beroende på vilket ansvar du anser att barnet kan ta, finns det olika spärrtjänster som ni kan använda för att förhindra oförutsedda kostnader. Kontrollera att de spärrar ni vill lägga till blir aktiverade, då detta inte alltid sker per automatik.
Operatören kan erbjuda ytterligare säkerhetsåtgärder och tillvalstjänster som är lämpliga för barnabonnemang. Kontrollera gärna detta med operatören och hör vad de rekommenderar för eventuella åtgärder.
Det kan finnas möjlighet att begränsa hur barnet kan använda sin mobiltelefon och sitt abonnemang via olika funktioner, till exempel via inställningar i barnets mobiltelefon och i ditt användarkonto. Inställningar och begränsningar kan ni också göra i enskilda appar.