Hur fungerar det med täckning?

En förutsättning för att du ska kunna ringa med din mobiltelefon eller använda ditt mobila bredband är att det finns mobiltäckning på den plats där du ska använda det. Täckningen på den platsen påverkar både hastigheten och funktionen. Därför är det viktigt att du tar reda på hur täckningen för det mobilnät du vill använda är på de platser/orter där du främst avser att ringa eller surfa. Täckningen kan skilja sig åt mellan olika operatörer. 

Summering av sidan

För att kunna använda mobilen eller mobilt bredband behöver du ha bra täckning. Täckningen kan variera beroende på var du befinner dig och vilken operatör du har. För mobilt bredband krävs ofta starkare signal än för att ringa. Det är smart att prova täckningen innan du skaffar ett abonnemang – till exempel med ett kontantkort eller under en testperiod från operatören. Täckningskartor visar ungefär var det finns täckning, men är ingen garanti. Täckningen kan påverkas av saker som byggnader och radioskugga. Om operatören har lovat täckning men det inte fungerar, och du har det skriftligt, kan det räknas som fel på tjänsten.

Täckningen kan fungera bättre för samtal än med uppkoppling på internet

Även om du har täckning för att ringa samtal med din mobiltelefon kan det vara så att täckningen inte är tillräcklig för att du ska få en bra uppkoppling med mobilt bredband eftersom datatjänster normalt kräver högre signalstyrka än samtalstjänster. Tänk också på att vilken hårdvara du använder, exempelvis din mobiltelefon eller router, kan ha betydelse för möjligheten att ringa och surfa.

Om du inte hittar en leverantör för fasta tjänster eller har täckning för mobilt bredband och telefoni, kan du ha möjlighet att få hjälp via Post- och telestyrelsen som har mer information om grundläggande telefoni och internetuppkoppling.

Det är bra att kontrollera täckningen på plats innan du skriver på ett avtal

Det allra bästa sättet att kontrollera täckningen är att testa på de platser där det är viktigast för dig att använda tjänsten innan du ingår ett avtal. Du kan till exempel köpa ett förbetalt kontantkort eller be att få prova någon bekants mobila abonnemang. Du kan även höra om operatören erbjuder en testperiod. Kontrollera då noga villkoren för erbjudandet. Du kan också fråga operatören vad som gäller om det visar sig att täckningen är dålig på de platser där du främst avser att använda tjänsten.

Operatörerna har täckningskartor på sina webbplatser

Ta också själv reda på om operatörens täckningskarta visar täckning på de platser där du vill använda tjänsten. Tänk på att täckningen kan se olika ut även inom ett ganska litet område och att det finns platser med så kallad radioskugga. Det innebär att det finns platser som saknar täckning även om det ser ut att fungera i området. En täckningskarta kan därför inte ses som en garanti för täckning överallt inom markerat område.

Du kan gå in på operatörernas sidor, där hittar du kontaktuppgifter och länkar till täckningskartor.

Kontrollera villkor och information om vad operatören säger om täckning

Läs noggrant igenom avtalet innan du bestämmer dig för att se vilka löften och reservationer som görs om täckningen. I anslutning till täckningskartan och/eller avtalet finns ofta information om att täckningen kan variera och att det finns områden med så kallad radioskugga.

Vanliga frågor och svar

Är det fel i en mobil tjänst om jag saknar täckning?
Det kan det vara. En tjänst ska motsvara vad du och operatören kommit överens om. Om täckningen är sämre än vad du blivit lovad så är det fel på tjänsten. Mobila tjänster kan påverkas av olika faktorer så som kapacitet i masten och tjänsterna brukar beskrivas i avtalsvillkoren på ett sätt som gör det svårt...
Hur ska jag klaga?
Kontakta den operatör som du anser är ansvarig. Om operatören uppmanar dig att klaga till en återförsäljare men det klagomålet inte ger resultat, kan du återigen kontakta den operatör som du har abonnemanget hos. Operatören är ansvarig för de tjänster de fakturerar dig för, även om de sålts av återförsäljare. Om operatören inte kan lösa...
Vad kan jag göra om jag fått ett företagsabonnemang fast jag är privatperson?
Om du anser att du fått ett avtal på ett företagsabonnemang trots att du anser dig vara konsument bör du skicka ett mejl eller ett brev till operatören så snart som möjligt och påtala detta. Spara en kopia. Om du blev uppringd och avtalet ingicks på telefon kan du i första hand invända att avtalet...
Hur går det till att acceptera skriftligt?
Om ett avtal ska ingås till följd av att operatören har kontaktat dig, ska denne skicka en bekräftelse på sitt anbud till dig. Avtalet ingås sedan när du skriftligen accepterar detta anbud. Om du avböjer erbjudandet redan under telefonsamtalet bör operatören inte skicka någon bekräftelse till dig. Operatörens anbud behöver inte skickas på papper, du...
Säljaren lovade att jag skulle ha täckning men det har jag inte. Vad gäller?
Även om en säljare muntligen lovat dig täckning på en speciell plats, till exempel där du bor, kan det bli svårt för dig att bevisa det om det uppstår en tvist. Det bästa är därför om du får löftet skriftligt eller att det spelas in när du ingår avtal via telefon. Om du kan visa...
Har jag rätt att få ett abonnemang?
Nej. Operatörer har ingen skyldighet att ingå avtal om tv-, bredband eller telefonabonnemang med dig. Du och operatören får själva avgöra om ni vill ingå avtal och huvudregeln är att ni får bestämma vilka villkor som ska gälla.
Får man ingå avtal om man är under 18 år?
Konsumentverket hänvisar till Föräldrabalkens regler om att minderåriga inte kan ingå avtal men det finns inget rättsfall som täcker deras påstående fullt ut. Med den tolkningen av föräldrabalken skulle en person under arton år aldrig kunna köpa någonting utan målsmans medgivande, med undantag för de egna pengar en person över sexton år tjänat genom eget...
Finns det mobilabonnemang för barn?
Om du vill skaffa mobilabonnemang åt en minderårig så finns det olika möjligheter. Mobiloperatörerna har olika erbjudanden om abonnemang anpassade för barn, och olika lösningar för familjer och extra användare. Det finns också smartklockor anpassade för barn som går att använda för att ringa och skicka meddelanden med mera. En sådan klocka kan vara bra...
Hur felsöker jag en tjänst eller hårdvara?
Beroende på om felet ligger i tjänsten eller hårdvaran finns det olika sätt att felsöka. Ta kontakt med din operatör för support om du har driftsstörningar på ditt bredband eller din telefoni. De kan upplysa dig om det finns störningar som gör att internet ligger nere eller om det finns andra kända avbrott eller störningar...
Hur lång tid får det ta innan felet avhjälps?
Operatören är skyldig att avhjälpa ett fel inom “skälig tid” från den dag du anmält felet till operatören. Hänsyn ska tas till ditt behov av en fungerande tjänst. Operatören är i princip skyldig att omgående ta sig an problemet efter att du klagar och skälig tid beräknas efter vad som är normalt för att åtgärda...

Relaterade beslut

ARN 2024-04877 – Urkopplad mast gav rätt till prisavdrag
En konsument tecknade ett familjeabonnemang för mobiltelefoni med 24 mån bindningstid i november 2023. Enligt avtalssammanfattningen var månadskostnaden 1 235 kronor. Det visade sig att tjänsten inte fungerade i området där konsumenten bodde. Utanför området kunde tjänsten dock användas. I februari 2024 meddelade konsumenten att hon ville slippa ifrån avtalet och begärde återbetalning av 2...
ARN 2022-07552 – Överbelastad mast och kapacitetsbrist var inte fel på tjänsten
Konsumenten kontaktade operatören eftersom mobiltäckningen fungerade dåligt i den nya bostaden. Enligt konsumenten lovade operatören att det skulle vara god täckning i bostaden och att det bara var ett tillfälligt fel. Givet operatörens löfte tecknade konsumenten ett nytt mobilabonnemang hos operatören med två års bindningstid. Felet kvarstod dock och täckningen var dålig även i närområdet....
ARN 2018-10484 – Abonnenten är betalningsansvarig när minderårigt barn beställer  extra mobilsurf
En konsument begärde återbetalning av 3851 kronor avseende 19 köp av extrasurf för ett mobilabonnemang. Enligt konsumenten hade hennes 11-åriga dotter som nyttjade abonnemanget gjort köpen utan hennes samtycke och de var därför ogiltiga. Konsumenten fann det anmärkningsvärt att operatören, vare sig vid tecknandet av abonnemanget då hennes dotter var med eller vid senare kontakt,...
ARN 2017-12973 – Abonnent ansvarig när minderårig låst upp utlandsspärr för surf
Konsumenten begärde att få slippa betala drygt 7 700 kronor som debiterats för datatrafik utomlands. Enligt konsumenten hade dataroamingen varit igång på den 11-årige sonens telefon, trots att telefonens roaming varit avstängd. Begränsningen för surf hade enligt konsumenten inte inträtt som normalt varje månad. Sonen hade inte aktivt svarat på sms från operatören eller låst upp...
ARN 2014-09029 – Låg hastighet på grund av dålig täckning är inte ett fel i tjänsten
En konsument hade under flera år haft problem med sin mobila bredbandsuppkoppling, på så sätt att han aldrig fått den utlovade hastigheten. När konsumenten förlängde sitt avtal lovade operatören att uppkopplingen skulle bli bättre, men problemet kvarstod. Konsumenten valde att byta operatör och kunde då få mycket högre hastighet. Konsumenten begärde därför att få avsluta...
ARN 2014-04603 – Dålig täckning inte skäl att häva avtal eller att få ersättning
En konsument beställde telefon- och bredbandsabonnemang och betalade tre månadsavgifter. Tjänsterna fungerade dock inte och konsumenten menade att hon inte fick någon hjälp att åtgärda problemet. Operatören menade att felet kunde avhjälpas med en extern antenn som också skickades till konsumenten men hon monterade den inte. Operatören valde att låta konsumenten avsluta avtalet i förtid...
ARN 2013-00125 – Dålig täckning var inte ett skäl för hävning
En konsument tecknade ett avtal om mobilt bredband med en hastighet på upp till 32 Mbit/s. Konsumenten ville häva avtalet eftersom hastigheten varierade mellan 0,2 – 5,5 Mbit/s. ARN menade att man i tidigare avgörande om mobila bredbandsabonnemang har konstaterat att det är konsumentens ansvar att kontrollera att ett abonnemang har täckning där det ska...
ARN 2012-03621 – Konsumenten kunde ej visa fel på tjänsten
En konsuments täckning för mobiltelefoni i bostaden hade upphört. Konsumenten menade att operatören orsakat detta genom att stänga av en sändare. Konsumenten yrkade på ersättning för den period som tjänsten inte fungerat och så kallad fullgörelse av avtalet, alltså att täckningen skulle återställas. Tills det att sändaren åter driftsattes krävde konsumenten att få så kallad roaming,...
ARN 2012-00940 – Begränsning av överföringshastighet vid ”fri surf”
En konsument beställde ett mobilt bredband med ”fri surf”. Enligt konsumenten framgick det både av operatörens webbsida och av den information han fick av säljaren i butik att det var ”fri surf”. Konsumenten menade också att han valde just detta abonnemang eftersom han ville ha fri datamängd för nedladdning. Efter några månader begränsades dock överföringshastigheten...

Senast uppdaterad: