Våra frågor och svar samlade i ett arkiv

De allra flesta frågor som konsumenter ställer om telekom har vi redan svaret på. Här kan du sortera alla vanliga frågor i olika områden för att hitta det du söker!

Ett företag som har debiterat mig för en betalteletjänst har erbjudit sig att betala tillbaka vad de debiterat. Hur ska återbetalningen gå till?
Viktigt! Det är utanför Telekområdgivarnas uppdrag att hantera frågor kring återbetalningar och vi har därför inte satt upp några regler för hur det ska gå till. Vi kan dock se att många företag som erbjuder betalteletjänster använder metoden att återbetala direkt till anmälarens bankkonto. Vi har hanterat många ärenden där anmälarna har fått återbetalning på...
Varför avvecklas 2G och 3G-näten och vad är det för skillnad på nya och gamla mobilnätet?
Mellan 2025 och 2027 kommer 2G- och 3G-näten i Sverige att fasas ut och allt som är kopplat till dessa nät slutar fungera. Det påverkar alla, både företag och privatpersoner, som använder utrustning uppkopplad till 2G och 3G. Det kan handla om allt ifrån larm, kortterminaler och noder i elnät till äldre mobiler och nödtelefoner...
Vad behöver jag tänka på när 2G och 3G avvecklas och vad innebär det?
2G-nätet kommer att stängas ner mellan 2025 – 2027 medan 3G-nätet redan börjat läggas ned och kommer att vara avvecklat i slutet av 2025. Även i utlandet sker detta teknikskifte vilket innebär att det inte är säkert att mobilen fungerar om man åker utomlands, i alla fall inte äldre modeller, som bara stödjer 2G och/eller...
Jag har fått en ”sms-faktura” från ett annat företag. Vart ska jag vända mig?
Utöver de tjänster som förmedlas via kortnummer finns även ett antal andra aktörer som tillhandahåller betaltjänster som kan beställas via mobilen men som faktureras separat av respektive företag eller dras från ett i förhand registrerat bankkort. Om du får problem med betaltjänster som du köpt via något annat företag får du vända dig direkt till...
Jag har blivit debiterad för en förmedlad tjänst som jag inte känner igen. Vad ska jag göra?
Om det finns en debitering för en eller flera förmedlade tjänster på fakturan från teleoperatören innebär det att någon som använt den fasta telefonen eller mobiltelefonen på något sätt beställt en eller flera betalteletjänster. Det finns en stor mängd betalteletjänster av olika slag. Några exempel på vanliga betalteletjänster är att rösta i tv-program som Melodifestivalen...
Vad är ett premium-sms?
Premium-sms kallas sms som kostar mer än ett vanligt sms och används för att betala för en tjänst, till exempel en bussbiljett i mobilen. Premium-sms förmedlas genom femsiffriga kortnummer som börjar med 7, exempelvis 72123. Vid sidan av premium-sms-tjänsterna finns det en mängd sms-tjänster som är kostnadsfria eller endast debiteras med en väldigt liten kostnad....
Vilka uppgifter lagras om mig hos operatören?
Som abonnent lagras både dina samtalsuppgifter och abonnentuppgifter. Dessa kan dock inte lämnas ut hur som helst, utan detta regleras i lagen om elektronisk kommunikation. Det är till exempel tillåtet för operatörer att lagra trafikuppgifter under en viss tid för att kunna fakturera.
Det ringer människor till mig som påstår att jag ringt dem, men det har jag inte?
Det förekommer att vanliga privatabonnenters nummer används, spoofas, av någon annan än abonnenten, så att den som tar emot samtalet tror att det är du som ringer. Det finns inget specifikt du kan göra för att förhindra detta annat än att alltid vara försiktig med var du lämnar ut dina personuppgifter, eller byta nummer.
När har jag inte rätt till skadestånd?
Förutom att operatören kan begränsa din rätt till skadestånd i sina allmänna villkor har du inte heller rätt till skadestånd: Om du inte kan visa att du gjort någon reklamation av felet eller förseningen Om du inte kan visa att du drabbats av en ekonomisk skada, exempelvis med hjälp av kvitton eller intyg Om din...
AI-genererad bild av två kvinnliga företagare

Är du företagare?

Telekområdgivarna erbjuder rådgivning till konsumenter. Frågor om företagsabonnemang faller utanför Telekområdgivarnas uppdrag. Undantaget är klagomål som rör Telekområdgivarnas uppföranderegler vid försäljning till enskilda firmor.