Om du inte betalar
Om du inte betalar fakturan i tid så kan det innebära att du får en påminnelse eller att fakturan går till inkasso.
Vad händer om du inte betalar?
Om du inte betalar en räkning i tid kan du få en högre räkning med påminnelse- och dröjsmålsavgifter. Du kan också få en betalningsanmärkning om kravet går vidare till Kronofogden. På Finansinspektionens webbplats hittar du vanliga frågor och svar om inkasso.
Om det är fel på din faktura så har du emellertid rätt att klaga på fakturan. Du måste då ta kontakt med leverantören och berätta vad som är fel.
Påminnelse och inkasso
Om du får en påminnelse som gäller en felaktig räkning rekommenderar vi att du skriver till leverantören gällande påminnelsen och även bifogar en kopia på ditt första klagomål.
Om företaget trots allt skickar räkningen till en inkassofirma och firman skickar ett krav till dig måste du framföra ett klagomål gällande kravet igen. Skicka då ett brev till inkassobolaget tillsammans med det första brevet till företaget och beskriv på vilket sätt du anser att kravet är felaktigt och behåll en kopia. Om du betalat räkningen till din leverantör bör du kontrollera att inga krav finns kvar från inkassofirman som kan lämnas över till Kronofogden.
Ibland blir det också fel i leverantörens system vilket kan betyda att leverantören missar att ta betalt för ett belopp tidigare. Leverantören kan ha rätt att ta betalt för det de missat - efterdebitera dig - för detta i upp till tre år.
Senast uppdaterad 2018-06-25