Om operatören ändrar villkor
En operatör kan inte utan vidare ändra villkoren i avtalet. Nedan kan du läsa mer om ändrade villkor för avtal med bindningstid och för tillsvidareavtal.
Får operatören ändra villkor?
I ett tillsvidareavtal, det vill säga ett avtal där tjänsten tillhandahålls löpande på obestämd tid, har operatören möjlighet att ändra villkoren under förutsättning att operatören meddelar dig om ändringen minst en månad innan den träder i kraft. Du har då rätt att avsluta avtalet om du inte godtar de nya villkoren. Operatören måste informera dig via ett "varaktigt medium" (som brev eller e-post) om att du har rätt att avsluta avtalet utan någon ytterligare kostnad eller avgift. Din rätt att avsluta avtalet sträcker sig tre månader från att operatören underrättat dig om ändringen.
- OBS! Om operatören genomför ändringar som enbart är till din fördel behöver de inte uppfylla kraven ovan.
Får operatören ändra villkor om jag har bindningstid?
En grundläggande avtalsrättslig princip är att avtal ska hållas. Det innebär att om du har ingått ett avtal med bindningstid ska avtalet gälla under hela bindningstiden. En villkorsändring av ett avtal med bindningstid är endast tillåten om operatören har uppgett ett giltigt skäl som står angivet i avtalet. Om operatören däremot ändrar villkoren under bindningstiden, utan att hänvisa till ett giltigt skäl som finns angivet i avtalet, kan du ha rätt att häva avtalet och begära skadestånd för dina merkostnader med hänsyn till operatörens kontraktsbrott.
Mer information
Här hittar du sammanfattningar av ärenden från ARN som handlar om ändrade och otillåtna villkor.
Har jag rätt till lägre pris om operatören erbjuder nya kunder ett lägre pris för tjänsten?
Huvudregeln är att avtalat pris gäller. Du kan därför inte kräva att få del av en prissänkning under bindningstiden om inte annat framgår av avtalet. Om din operatör erbjuder ett lägre pris till nya kunder än det som du betalar, har operatören ingen skyldighet att sänka ditt pris såvida det inte finns en ”lägsta pris-garanti” eller liknade i avtalet. Däremot kan du kontakta operatören om du har ett tillsvidareavtal och höra om du kan få ett bättre erbjudande.
Senast uppdaterad 2025-02-12