Betalsamtal eller nummer utan kostnad?

Betalsamtalsnummer börjar med 0900, 0939 eller 0944, därav begreppet ”900-samtal”. Samtal till sådana nummer kostar mer än ett vanligt telefonsamtal. Kostnaden för samtalet betalas via teleoperatörens faktura och denne betalar sedan en tjänsteleverantör den del av kostnaden som avser betalning för själva tjänsten. Exempel på vanliga tjänster som kan betalas med 900-samtal är att ringa till en dejtinglinje, horoskoptjänster eller att köpa virtuella saker i ett onlinespel på internet. Nummer som börjar med 0700 har delad taxa och det finns också gratisnummer som börjar på 010 eller 0200.

Summering av sidan

Det finns olika typer av telefonnummer i Sverige med olika kostnader. Betalsamtal börjar ofta med 0900, 0939 eller 0944 och är dyrare än vanliga samtal. Exempel på tjänster är dejtinglinjer och horoskop. Vissa nummer, som 0700, har delad taxa. 010- och 020/0200-nummer är gratis att ringa. Vid 900-samtal som kostar mer än 20 kronor måste priset alltid anges tydligt i början av samtalet.

Samtal till 900-nummer

För 900-samtal som kan kosta mer än tjugo kronor ska prisinformation ges inom tio sekunder. Det finns två olika typer av debiteringar. Det ena innebär att man debiteras för den tid som samtalet har varit uppkopplat, så kallat “pris per minut”. När man slår ett sådant nummer får man först höra en röst som säger: “Utöver vanlig samtalstaxa kostar detta samtal X kronor per minut”. Om man lägger på luren med en gång sker ingen debitering alls.

Den andra typen av debitering är så kallat “pris per samtal”. Denna typ av tjänster används för att med hjälp av telefonen exempelvis betala för en annons, lämna ett bidrag till en hjälporganisation eller betala för ett webbspel. Innan ett sådant samtal kopplas upp får man inledningsvis höra en inspelad röst som säger: “Detta samtal kostar X kronor. Accepterar du kostnaden, tryck ett”.

Du blir alltså alltid informerad om kostnaden för samtalet om kostnaden är högre än tjugo kronor.

Samtal till 099-nummer

Massanrop är en tjänst som är framtagen för att man ska kunna hantera en stor mängd samtal till samma nummer under kort tid. Den används vid till exempel omröstningar, som Melodifestivalen, eller i olika typer av tävlingar.

Rent tekniskt fungerar tjänsten så att när man ringer dessa nummer med prefixet 099, registreras samtalet direkt och eftersom uppkopplingstiden är väldigt kort finns det möjlighet att ringa många samtal på kort tid.

Många tävlingsprogram på tv har lagt in någon form av slumptalsgenerator i sina system. På så sätt väljs det samtal ut som släpps fram till själva programmet. Alla övriga samtal når en telefonsvarare vars meddelande brukar lyda ungefär: “Du kom tyvärr inte fram till programmet x denna gång, men försök gärna igen!” Viktigt att komma ihåg är att även samtal som inte kommer fram till programmet, utan bara till en telefonsvarare, debiteras med enligt det pris som framgår i programmet.

Samtal till 077-nummer

077-nummer kallas samtal med delad kostnad då både den som ringer och den som tar emot samtalet betalar en samtalskostnad. Du betalar normalt en öppningsavgift och därefter en minutkostnad. Bägge dessa kostnader kan variera mellan olika operatörer. Kontrollera med din operatör vad det kostar att ringa 077-nummer.

Om den du ringer till har ett 077-nummer och du väntar i kö betalar du medan du väntar. Det är respektive myndighet eller företag som väljer om de vill låta sina kunder ringa avgiftsfritt via frisamtalsnummer (börjar på 020 eller 0200) eller om kunden ska betala för att ringa, som är fallet med 077-nummer. Eventuella klagomål framförs till respektive myndighet eller företag. Det gäller även om du har synpunkter på deras information om samtalskostnaden.

Enligt Avtalsvillkorslagen är det oskäligt att hänvisa konsumenter till ett nummer med förhöjd taxa för att nå kundtjänst. Som exempel på nummer med förhöjd taxa nämns de som börjar på 0900, 0939, 0944 eller 099 (betalteletjänster). Nummer som börjar på 077 nämns däremot inte som nummer med förhöjd taxa.

Kostnadsfria nummer som börjar på 010 eller 020, 0200

Ett 010-nummer är ett kostnadsfritt telefonnummer. Det används vanligtvis för att erbjuda frisamtal till konsumenter, vilket innebär att den som ringer inte debiteras för samtalet.

Ett 020- eller 0200-nummer är ett så kallat frisamtalsnummer i Sverige. Detta innebär att det är gratis för den som ringer att använda detta nummer, och kostnaden för samtalet täcks helt av den som tar emot samtalet, vanligtvis ett företag eller en myndighet. Dessa nummer används ofta av organisationer och företag för att ge kundservice, information eller support utan att det innebär några extra kostnader för konsumenten.

Samtal till nummerupplysning

Det finns flera olika nummerupplysningsföretag (kallas även abonnentupplysningsföretag). Det förekommer också att operatörerna har egna tjänster för nummerupplysning. Prissättningen är inte reglerad och därför kan kostnaden för att ringa dessa samtal variera. Samtal till nummerupplysningen kan kosta betydligt mer än ett vanligt samtal.

Vanliga frågor och svar

Hur tar jag reda på vilket företag som debiterat mig för en betalteletjänst?
På fakturan från operatören ska det, enligt regler som Post- och telestyrelsen (PTS) beslutat om, finnas kontaktuppgifter till det företag som ansvarar för en förmedlad tjänst. Oftast finns det ett telefonnummer till företagets kundtjänst på fakturan. Om det inte skulle finnas ett telefonnummer kan du kontakta din operatör för att fråga om de har kontaktuppgifter till företaget ifråga. Om du vet vilket betalnummer eller kortnummer som debiteringen har gått igenom finns det också flera sätt att söka reda på vilket företag som använder betalnumret. Om det är en mobil betalteletjänst och debiteringen har gått via ett kortnummer kan du skicka...
Det dras pengar på min mobilräkning från ett företag jag inte vet vad det är?
Betalteletjänster är tjänster som faktureras via telefonräkningen från operatören men som utförs av ett annat företag. När operatören tar betalt för en förmedlad tjänst går den vanliga samtals- eller sms-kostnaden till operatören, medan kostnaden för själva tjänsten går till det företag som står för den förmedlade tjänsten, tjänsteleverantören. Det är ofta flera olika företag inblandade...
Får minderåriga använda betalteletjänster eller göra andra typer av köp via ett abonnemang?
Rättsläget är inte helt klart när det gäller minderårigas användning av betalteletjänster. Det är abonnemangsinnehavarens ansvar att stå för de kostnader som uppstår vid telefoni, inklusive betalsamtal, köp i appar, andra betalteletjänster och utlandssamtal. Om abonnemangsinnehavaren upplåter telefonen till någon annan, partner, barn, granne etc, kan man säga att denna person ges “ställningsfullmakt” att använda...
Vad är en betalteletjänst/förmedlad/övrig tjänst på fakturan/räkningen?
Räkningen kan avse inköp gjorda med telefonen, exempelvis chatt- och dejtingtjänster, tävlingar eller olika mobiltjänster som ringsignaler. På fakturan benämns de ofta som förmedlade eller övriga tjänster med nummer som oftast börjar på 0900-, 0939-, 0944-, 099- eller femsiffriga kortnummer, exempelvis 72 111. Gäller ditt klagomål sådana tjänster ska du först klaga till det företag du köpt tjänsterna ifrån. I andra hand kan du vända dig till Telekområdgivarna och göra en anmälan, välj området Betalteletjänster. Viktigt! Du behöver ha din faktura framför dig så att du korrekt kan fylla i samtliga uppgifter som vi behöver.
Får operatören ta ut en fakturaavgift?
Om operatören tar ut en fakturaavgift måste det framgå av avtalet. Fakturaavgiften ska framgå av avtalet eller operatörens prislista. De flesta operatörer erbjuder alternativ till att skicka ut räkningar i pappersform som e-faktura eller autogiro. Om du väljer något av dessa alternativ kan du ofta slippa betala fakturaavgift. Kontrollera med din operatör om du kan...
Jag har inte fått någon räkning, måste jag betala ändå?
Det är viktigt att veta att du måste betala oavsett om du fått en räkning eller inte. Kontakta därför operatören om du inte fått en räkning i enlighet med avtalet. En operatör har rätt att ta betalt av dig i efterhand i upp till tre år. Därför är det mycket viktigt att du själv reagerar...
På fakturan från min operatör står det att jag köpt förmedlade eller övriga tjänster från ett företag jag aldrig hört talas om. Vad är detta?
Betalteletjänster är tjänster som debiteras via telefonräkningen från operatören men som utförs av ett annat företag. När operatören tar betalt för en förmedlad tjänst går den vanliga samtals- eller sms-kostnaden till operatören, medan kostnaden för själva tjänsten går till det företag som står för den förmedlade tjänsten, den så kallade tjänsteleverantören. Det är ofta flera...
Jag har blivit debiterad för samtal till betalsamtalsnummer som jag inte känner igen att jag ska ha ringt, vad ska jag göra?
Det kan vara lämpligt att först ta reda på vilket företag som ligger bakom det betalnummer som finns på fakturan, då den kunskapen kan vara till nytta när man försöker reda ut vad som skett. På fakturan ska operatören ange kontaktuppgifter till den tjänst/företag som debiterat. Om du blivit debiterad för betalsamtal som du inte...
Kan jag få ut samtalsspecifikationer bakåt i tiden?
Operatören har ingen skyldighet att kostnadsfritt skicka ut uppgifter om samtal som gjorts längre bakåt i tiden än den senaste fakturaperioden. Det är inte heller säkert att dessa uppgifter finns sparade. Om de finns kan operatören ta ut en avgift för att skicka uppgifterna till dig. Operatören bestämmer själv hur stor den eventuella avgiften är....
Jag har ett helt nytt mobilabonnemang och har blivit debiterad för tjänster som jag inte har beställt. Varför?
Har du nyligen skaffat ett nytt mobilabonnemang, ett mobilt bredbandsabonnemang eller ett kontantkort med nytt mobilnummer, och har du i samband med detta blivit debiterad för betalteletjänster som du inte känner till att du har beställt? Då kan det vara så att en tidigare användare av mobilnumret har startat en prenumerationstjänst av något slag som...

Relaterade beslut

MD 2005:10 – Begränsning av skadeståndsansvar
I ett standardavtal avseende fast telefoni har vissa villkor ansetts oskäliga enligt avtalsvillkorslagen. Det gäller bland annat villkor som ger näringsidkaren rätt att stänga av avtalad telefonitjänst utan att i förväg underrätta konsumenten, villkor som begränsar såväl sättet som tiden för framställande av anspråk, villkor som begränsar skadeståndsansvar till visst belopp och även till vissa...
MD 2004:22 – Ändring av avtalsvillkor under bindningstiden
I avtal om bredbandsabonnemang har villkor, med innebörd att näringsidkaren under en viss inledande bindningstid har rätt att höja priset eller på andra sätt ensidigt ändra avtalsvillkoren till nackdel för konsumenten om det inte föreligger giltigt skäl som anges i avtalet, befunnits oskäligt enligt avtalsvillkorslagen.
MD 2002:23 – Begränsning av rätten att framställa anspråk
I avtal om fast telefoni har vissa villkor befunnits oskäliga enligt avtalsvillkorslagen. Det gäller bland annat villkor som kräver skriftlig form vid uppsägning, som innehåller begränsning avseende det sätt på vilket ett anspråk skall göras gällande och den tid inom vilken ett anspråk måste framställas, som begränsar skadeståndsansvaret till visst belopp per år oavsett omfattningen...
ARN 2023-16903 – Konsumenten behövde inte betala extra för gratissamtal utomlands
Under en utlandsresa i Frankrike debiterades konsumenten 2 800 kronor extra för tre samtal till kundtjänsten för ett biluthyrningsföretag. Normalt betalade konsumenten en fast månadsavgift på 739 kronor för sitt abonnemang. I samband med inresan till Frankrike fick konsumenten ett sms-meddelande från sin operatör om att han kunde ringa för samma pris som i Sverige. Konsumenten...
ARN 2019-13073 – Konsumenten menade sig ha använt WhatsApp men fick betala för trafik via mobilnätet
Konsumenten menade att operatören hade fakturerat för samtal som gjorts via WhatsApp. Eftersom dessa samtal och andra tjänster var gratis blev konsumenten förvånad och kontaktade både operatören och WhatsApp. Operatören svarade att samtalen hade gått via mobilnätet. Konsumenten menade att samtalen gjorts via WhatsApp, men av någon anledning måste ha registrerats som vanliga samtal. Enligt...
ARN 2019-09674 – Oklara avtalsvillkor tolkades till konsumentens fördel
Konsumenten beställde ett obundet mobilabonnemang som skulle kosta noll kronor fram till att sim-kortet/tjänsten aktiverades. Trots att konsumenten inte aktiverat tjänsten fick konsumenten ändå fakturor som hen bestred. Enligt villkoren ansågs ett avtal ha ingåtts när operatören började tillhandahålla tjänsten, men det fanns ingen punkt i villkoren som bekräftade när detta skulle ske eller någon...

Senast uppdaterad: