Om du ångrar dig på operatörens webbplats ska du snarast få en bekräftelse på att operatören tagit emot ditt meddelande. Bekräftelsen ska du få i läsbar och varaktig form som är tillgänglig för dig.
Om du endast pratar med operatören i telefon bör du be om en skriftlig bekräftelse på att du ångrat dig och när, eller spela in samtalet. Annars kan det bli svårt för dig att visa att du ångrat dig i tid om det uppstår en tvist om detta. Även om du kan visa att du ringt operatören är det inte säkert att det räcker eftersom du då inte kan bevisa vad som sagts.
- Rekommendation! Vi rekommenderar alltid skriftlig ånger så att du kan visa vad du framfört till operatören i efterhand, gärna via e-post.
- Viktigt! Du ansvarar för att operatören förstår avsikten med ditt meddelande. Om operatören missförstår din avsikt har det ingen betydelse att du skickat ett meddelande till operatören på ett korrekt sätt. Var därför tydlig med att du vill ångra avtalet. Konsumentverket har en ångerblankett som du kan använda.
Operatören bär risken för meddelandet
Om du kan bevisa att du meddelat att du vill ångra dig på något av ovanstående sätt får du använda din ångerrätt även om ditt meddelande försenas eller inte kommer fram till operatören.
Mer information
Här hittar du rättsfall som handlar om hur du ångrar ditt köp.