Om abonnemanget är avstängt

För ditt telefon- och bredbandsabonnemang finns det särskilda regler som operatören måste följa innan ditt abonnemang får stängas av. Det vanligaste skälet till en avstängning är enstaka eller upprepade sena betalningar. Om du inte betalar din räkning i tid, ska operatören först påminna dig och ge dig en rimlig tid att betala innan de stänger av ditt abonnemang. Om du ofta betalar för sent, kan de stänga av ditt abonnemang direkt, men du ska fortfarande kunna ringa nödsamtal och använda internet i minst tio dagar efter avstängningen. En avstängning kan också bero på att du har lagt en kreditspärr på ditt abonnemang.

Summering av sidan

Om du inte betalar din telefon- eller bredbandsräkning i tid måste operatören först påminna dig innan abonnemanget stängs av. Vid upprepade sena betalningar kan avstängning ske direkt, men du ska alltid kunna ringa nödsamtal i minst tio dagar efter avstängningen. Om du bara missat att betala en gång får abonnemanget inte stängas av direkt, utan du ska få tid på dig att betala. Har du en kreditspärr på abonnemanget stoppas utgående samtal när gränsen nås, men du ska ändå kunna ringa avgiftsfria samtal. Operatören ska om möjligt bara stänga av den tjänst du inte har betalat för, inte hela abonnemanget. Operatören ska försöka begränsa avstängningen till den specifika tjänsten som du inte har betalat för. Till exempel, om du inte har betalat för ditt mobilabonnemang, ska de inte stänga av din fasta telefon. 

Om du är sen med din betalning för första gången

Om du inte betalar fakturan för ditt telefon- eller bredbandsabonnemang måste operatören uppmana dig att betala inom skälig tid och samtidigt informera dig om att ditt abonnemang annars kan komma att stängas av. Vad som är skälig tid är inte bestämt utan det kan variera från fall till fall. Om du betalar inom angiven tid får operatören inte stänga av abonnemanget.

Om du är sen med din betalning flera gånger

Om du flera gånger betalar din faktura för sent får operatören stänga av ditt telefonabonnemang omedelbart, men operatören måste fortfarande först informera dig om att tjänsten kommer att stängas av.

Obs! Du ska kunna ringa nödsamtal i minst tio dagar.

När du blir avstängd är operatören skyldig att, under minst tio dagar från att abonnemanget stängs av, ge dig möjlighet att ringa nödsamtal och andra avgiftsfria samtal.

Om du har en kreditgräns

Om du har beställt en kreditgräns hos din operatör stänger operatören av abonnemanget för utgående samtal om kreditgränsen är nådd om du inte själv begär att tjänsten ska vara fortsatt öppen. Spärren ska inte hindra dig från att ringa nödsamtal eller andra kostnadsfria samtal.

Observera!  För vissa typer av tjänster, exempelvis betalteletjänster, är det däremot inte alltid möjligt för din operatör att omedelbart spärra ditt abonnemang när kreditgränsen uppnåtts. Detsamma gäller spärr för tjänster i utlandet då det kan bli en viss fördröjning.

Vanliga frågor och svar

Hur tar jag reda på vilket företag som debiterat mig för en betalteletjänst?
På fakturan från operatören ska det, enligt regler som Post- och telestyrelsen (PTS) beslutat om, finnas kontaktuppgifter till det företag som ansvarar för en förmedlad tjänst. Oftast finns det ett telefonnummer till företagets kundtjänst på fakturan. Om det inte skulle finnas ett telefonnummer kan du kontakta din operatör för att fråga om de har kontaktuppgifter till företaget ifråga. Om du vet vilket betalnummer eller kortnummer som debiteringen har gått igenom finns det också flera sätt att söka reda på vilket företag som använder betalnumret. Om det är en mobil betalteletjänst och debiteringen har gått via ett kortnummer kan du skicka...
Det dras pengar på min mobilräkning från ett företag jag inte vet vad det är?
Betalteletjänster är tjänster som faktureras via telefonräkningen från operatören men som utförs av ett annat företag. När operatören tar betalt för en förmedlad tjänst går den vanliga samtals- eller sms-kostnaden till operatören, medan kostnaden för själva tjänsten går till det företag som står för den förmedlade tjänsten, tjänsteleverantören. Det är ofta flera olika företag inblandade...
Får minderåriga använda betalteletjänster eller göra andra typer av köp via ett abonnemang?
Rättsläget är inte helt klart när det gäller minderårigas användning av betalteletjänster. Det är abonnemangsinnehavarens ansvar att stå för de kostnader som uppstår vid telefoni, inklusive betalsamtal, köp i appar, andra betalteletjänster och utlandssamtal. Om abonnemangsinnehavaren upplåter telefonen till någon annan, partner, barn, granne etc, kan man säga att denna person ges “ställningsfullmakt” att använda...
Vad är en betalteletjänst/förmedlad/övrig tjänst på fakturan/räkningen?
Räkningen kan avse inköp gjorda med telefonen, exempelvis chatt- och dejtingtjänster, tävlingar eller olika mobiltjänster som ringsignaler. På fakturan benämns de ofta som förmedlade eller övriga tjänster med nummer som oftast börjar på 0900-, 0939-, 0944-, 099- eller femsiffriga kortnummer, exempelvis 72 111. Gäller ditt klagomål sådana tjänster ska du först klaga till det företag du köpt tjänsterna ifrån. I andra hand kan du vända dig till Telekområdgivarna och göra en anmälan, välj området Betalteletjänster. Viktigt! Du behöver ha din faktura framför dig så att du korrekt kan fylla i samtliga uppgifter som vi behöver.
Får operatören ta ut en fakturaavgift?
Om operatören tar ut en fakturaavgift måste det framgå av avtalet. Fakturaavgiften ska framgå av avtalet eller operatörens prislista. De flesta operatörer erbjuder alternativ till att skicka ut räkningar i pappersform som e-faktura eller autogiro. Om du väljer något av dessa alternativ kan du ofta slippa betala fakturaavgift. Kontrollera med din operatör om du kan...
Jag har inte fått någon räkning, måste jag betala ändå?
Det är viktigt att veta att du måste betala oavsett om du fått en räkning eller inte. Kontakta därför operatören om du inte fått en räkning i enlighet med avtalet. En operatör har rätt att ta betalt av dig i efterhand i upp till tre år. Därför är det mycket viktigt att du själv reagerar...
På fakturan från min operatör står det att jag köpt förmedlade eller övriga tjänster från ett företag jag aldrig hört talas om. Vad är detta?
Betalteletjänster är tjänster som debiteras via telefonräkningen från operatören men som utförs av ett annat företag. När operatören tar betalt för en förmedlad tjänst går den vanliga samtals- eller sms-kostnaden till operatören, medan kostnaden för själva tjänsten går till det företag som står för den förmedlade tjänsten, den så kallade tjänsteleverantören. Det är ofta flera...
Jag har blivit debiterad för samtal till betalsamtalsnummer som jag inte känner igen att jag ska ha ringt, vad ska jag göra?
Det kan vara lämpligt att först ta reda på vilket företag som ligger bakom det betalnummer som finns på fakturan, då den kunskapen kan vara till nytta när man försöker reda ut vad som skett. På fakturan ska operatören ange kontaktuppgifter till den tjänst/företag som debiterat. Om du blivit debiterad för betalsamtal som du inte...
Kan jag få ut samtalsspecifikationer bakåt i tiden?
Operatören har ingen skyldighet att kostnadsfritt skicka ut uppgifter om samtal som gjorts längre bakåt i tiden än den senaste fakturaperioden. Det är inte heller säkert att dessa uppgifter finns sparade. Om de finns kan operatören ta ut en avgift för att skicka uppgifterna till dig. Operatören bestämmer själv hur stor den eventuella avgiften är....
Jag har ett helt nytt mobilabonnemang och har blivit debiterad för tjänster som jag inte har beställt. Varför?
Har du nyligen skaffat ett nytt mobilabonnemang, ett mobilt bredbandsabonnemang eller ett kontantkort med nytt mobilnummer, och har du i samband med detta blivit debiterad för betalteletjänster som du inte känner till att du har beställt? Då kan det vara så att en tidigare användare av mobilnumret har startat en prenumerationstjänst av något slag som...

Relaterade beslut

MD 2011:26 – Inte oskäligt villkor att operatören får stänga av abonnemang vid obetald räkning för innehålls- och betalsamtalstjänster 
Fråga om avtalsvillkor som ger operatören rätt att stänga av mobiltelefonabonnemang vid obetald fordran som tillkommer tredje man kan anses utgöra ett oskäligt avtalsvillkor. Marknadsdomstolen fastslog till att börja med att reglerna om avstängning av abonnemang vid utebliven betalning (enligt lagen om elektronisk kommunikation) är tillämpliga på fordringar som rör såväl innehålls- som betalsamtalstjänsteleverantör eller...
MD 2005:10 – Begränsning av skadeståndsansvar
I ett standardavtal avseende fast telefoni har vissa villkor ansetts oskäliga enligt avtalsvillkorslagen. Det gäller bland annat villkor som ger näringsidkaren rätt att stänga av avtalad telefonitjänst utan att i förväg underrätta konsumenten, villkor som begränsar såväl sättet som tiden för framställande av anspråk, villkor som begränsar skadeståndsansvar till visst belopp och även till vissa...
ARN 2024-04372 – Konsumenten har rätt till ersättning när operatören felaktigt stängt av tjänst
Konsumenten beställde en bredbandstjänst. Det framgick av orderbekräftelsen att startkostnaden var noll kronor. Operatören fakturerade sedan för en startavgift och en avgift för pappersfaktura. Konsumenten menade att avgifterna inte var avtalade och bestred därför dessa kostnader via post. Konsumenten fick inget svar och skickade då rekommenderat brev. Operatören stängde av tjänsten eftersom konsumenten inte betalat...
ARN 2022-05007 – Kostnad för surf vid utlandsvistelse över ett månadsskifte
En konsument hade varit på semester utanför EU över ett månadsskifte. Under resan fick konsumenten ett sms av sin operatör där det stod följande: ”För att skydda dig mot höga surfkostnader utomlands är en kostnadskontroll på 550 kronor/månad aktiverad (om du inte har tagit bort eller ändrat summan). Surfar du upp hela beloppet får du...
ARN 2019-10956 – Abonnent ansvarig när förlust av mobiltelefon inte anmälts
Konsumenten blev bestulen på sin mobiltelefon av en ficktjuv i Aten. Konsumenten försökte direkt spärra sitt sim-kort, men operatörens kundtjänst var stängd. Via telefonsvararen fick man enligt konsumenten inga instruktioner om hur man skulle spärra kortet utan bara att man skulle återkomma under kontorstid närmaste veckodag. Under tiden hann ficktjuven ringa för 28 937 kronor. Konsumenten...
ARN 2018-16329 – Dyrt när en räkning går till inkasso och Kronofogden
Konsumenten fick en e-faktura om 79 kronor från en operatör som hon menade att hon betalade. Trots detta skickades fakturan vidare till inkasso och Kronofogden och konsumenten krävdes då på nästan 1000 kronor. I konsumentens internetbank stod dock det ursprungliga beloppet som betalt. Operatören menade att historiken i internetbanken visade både betalda och borttagna e-fakturor...
ARN 2018-13912 – Operatören lämnat tillräcklig prisinformation då konsumenten surfat i utlandet
I samband med en utlandsresa till Schweiz blev en konsument debiterad 31 772 kronor för datatrafik i utlandet. Operatören hade lagt in en spärr som gjorde att konsumenten inte skulle kunna få en högre kostnad än 550 kronor för användning av datatrafik i utlandet. Denna spärr kunde tas bort om konsumenten skickade ett sms till operatören...
ARN 2017-12973 – Abonnent ansvarig när minderårig låst upp utlandsspärr för surf
Konsumenten begärde att få slippa betala drygt 7 700 kronor som debiterats för datatrafik utomlands. Enligt konsumenten hade dataroamingen varit igång på den 11-årige sonens telefon, trots att telefonens roaming varit avstängd. Begränsningen för surf hade enligt konsumenten inte inträtt som normalt varje månad. Sonen hade inte aktivt svarat på sms från operatören eller låst upp...
ARN 2016-03015 - Rätt att ta betalt för abonnemang i efterhand
En konsument hade ett mobilabonnemang som ledde till att konsumenten ovetandes fick en skuld som senare gick till inkasso. Konsumenten begärde makulering alternativt halvering av skulden. Operatören anförde att konsumenten inte blivit debiterad för aktuellt abonnemang under drygt tre år. Det belopp konsumenten skulle betala uppgick till närmare 18000 kronor. Operatören efterdebiterade konsumenten för tre...

Senast uppdaterad: