Olika sätt att betala för ett abonnemang

Det finns olika sätt att betala för ett abonnemang. Du kan exempelvis betala via pappersfaktura, e-faktura eller autogiro. Det är viktigt att veta att du måste betala oavsett om du fått en faktura eller inte. Om du inte betalar din faktura kan du bli avstängd eller få en betalningsanmärkning.

Summering av sidan

Du kan välja mellan pappersfaktura, e-faktura eller autogiro. Pappersfakturan kan vara detaljerad eller inte, och det kan tillkomma en avgift för den. Med autogiro dras beloppet automatiskt från ditt bankkonto. En e-faktura är en elektronisk faktura som du får via internet. Kom ihåg att du måste betala din faktura även om du inte har fått den, annars riskerar du att bli avstängd eller få en betalningsanmärkning.

Faktura som pappersfaktura

Du kan få din faktura per post som en pappersfaktura. Du kan välja att ha den specificerad eller ospecificerad, och med undantag för vissa typer av samtal, ska alla rapporteras om du har begärt en specificerad faktura. Det kan tillkomma en fakturaavgift för att få en pappersfaktura, vilket ska anges i avtalet.

Autogiro, automatisk betalning

Med autogiro kan du betala räkningar genom att fakturabeloppet automatiskt dras från ett bankkonto. Du som betalar via autogiro kallas betalare, den som ska ta emot betalningen kallas betalningsmottagare, och banken där du har ditt konto kallas kontoförande bank. Autogirotjänsten administreras kostnadsfritt via företaget Bankgirot.

Om du vill betala via autogiro, kontakta betalningsmottagaren (operatören som ska ta emot betalningen) eller gör en registrering online via din internetbank.

Du behöver fylla i en så kallad autogiromedgivande, vilket ger betalningsmottagaren rätt att automatiskt dra det överenskomna beloppet från ditt konto.

Elektronisk faktura, e-faktura, mejlfaktura

Om du har möjlighet att ta emot fakturan elektroniskt, till exempel via e-post eller Mina Sidor, kan operatören välja att endast skicka fakturan till dig på detta sätt. En elektronisk faktura, e-faktura, kommer direkt till din internetbank och visas som en kommande betalning. Det är ett bekvämt sätt om du inte vill ha papper i brevlådan och om du är på resande fot, riskerar du inte att missa någon post. Du kan aktivt välja att automatiskt godkänna den för betalning eller, om du kan, välja automatisk betalning upp till ett belopp du själv bestämmer. Kontrollera detta med din bank.

En elektronisk faktura ska också vara specificerad om du har begärt detta.

Swish

Det kan också vara möjligt att betala fakturor via Swish. Det är en betalningsmetod som möjliggör snabb och enkel överföring av pengar via mobiltelefon direkt till mottagarens konto.

Vanliga frågor och svar

Hur tar jag reda på vilket företag som debiterat mig för en betalteletjänst?
På fakturan från operatören ska det, enligt regler som Post- och telestyrelsen (PTS) beslutat om, finnas kontaktuppgifter till det företag som ansvarar för en förmedlad tjänst. Oftast finns det ett telefonnummer till företagets kundtjänst på fakturan. Om det inte skulle finnas ett telefonnummer kan du kontakta din operatör för att fråga om de har kontaktuppgifter till företaget ifråga. Om du vet vilket betalnummer eller kortnummer som debiteringen har gått igenom finns det också flera sätt att söka reda på vilket företag som använder betalnumret. Om det är en mobil betalteletjänst och debiteringen har gått via ett kortnummer kan du skicka...
Det dras pengar på min mobilräkning från ett företag jag inte vet vad det är?
Betalteletjänster är tjänster som faktureras via telefonräkningen från operatören men som utförs av ett annat företag. När operatören tar betalt för en förmedlad tjänst går den vanliga samtals- eller sms-kostnaden till operatören, medan kostnaden för själva tjänsten går till det företag som står för den förmedlade tjänsten, tjänsteleverantören. Det är ofta flera olika företag inblandade...
Får minderåriga använda betalteletjänster eller göra andra typer av köp via ett abonnemang?
Rättsläget är inte helt klart när det gäller minderårigas användning av betalteletjänster. Det är abonnemangsinnehavarens ansvar att stå för de kostnader som uppstår vid telefoni, inklusive betalsamtal, köp i appar, andra betalteletjänster och utlandssamtal. Om abonnemangsinnehavaren upplåter telefonen till någon annan, partner, barn, granne etc, kan man säga att denna person ges “ställningsfullmakt” att använda...
Vad är en betalteletjänst/förmedlad/övrig tjänst på fakturan/räkningen?
Räkningen kan avse inköp gjorda med telefonen, exempelvis chatt- och dejtingtjänster, tävlingar eller olika mobiltjänster som ringsignaler. På fakturan benämns de ofta som förmedlade eller övriga tjänster med nummer som oftast börjar på 0900-, 0939-, 0944-, 099- eller femsiffriga kortnummer, exempelvis 72 111. Gäller ditt klagomål sådana tjänster ska du först klaga till det företag du köpt tjänsterna ifrån. I andra hand kan du vända dig till Telekområdgivarna och göra en anmälan, välj området Betalteletjänster. Viktigt! Du behöver ha din faktura framför dig så att du korrekt kan fylla i samtliga uppgifter som vi behöver.
Får operatören ta ut en fakturaavgift?
Om operatören tar ut en fakturaavgift måste det framgå av avtalet. Fakturaavgiften ska framgå av avtalet eller operatörens prislista. De flesta operatörer erbjuder alternativ till att skicka ut räkningar i pappersform som e-faktura eller autogiro. Om du väljer något av dessa alternativ kan du ofta slippa betala fakturaavgift. Kontrollera med din operatör om du kan...
Jag har inte fått någon räkning, måste jag betala ändå?
Det är viktigt att veta att du måste betala oavsett om du fått en räkning eller inte. Kontakta därför operatören om du inte fått en räkning i enlighet med avtalet. En operatör har rätt att ta betalt av dig i efterhand i upp till tre år. Därför är det mycket viktigt att du själv reagerar...
På fakturan från min operatör står det att jag köpt förmedlade eller övriga tjänster från ett företag jag aldrig hört talas om. Vad är detta?
Betalteletjänster är tjänster som debiteras via telefonräkningen från operatören men som utförs av ett annat företag. När operatören tar betalt för en förmedlad tjänst går den vanliga samtals- eller sms-kostnaden till operatören, medan kostnaden för själva tjänsten går till det företag som står för den förmedlade tjänsten, den så kallade tjänsteleverantören. Det är ofta flera...
Jag har blivit debiterad för samtal till betalsamtalsnummer som jag inte känner igen att jag ska ha ringt, vad ska jag göra?
Det kan vara lämpligt att först ta reda på vilket företag som ligger bakom det betalnummer som finns på fakturan, då den kunskapen kan vara till nytta när man försöker reda ut vad som skett. På fakturan ska operatören ange kontaktuppgifter till den tjänst/företag som debiterat. Om du blivit debiterad för betalsamtal som du inte...
Kan jag få ut samtalsspecifikationer bakåt i tiden?
Operatören har ingen skyldighet att kostnadsfritt skicka ut uppgifter om samtal som gjorts längre bakåt i tiden än den senaste fakturaperioden. Det är inte heller säkert att dessa uppgifter finns sparade. Om de finns kan operatören ta ut en avgift för att skicka uppgifterna till dig. Operatören bestämmer själv hur stor den eventuella avgiften är....
Jag har ett helt nytt mobilabonnemang och har blivit debiterad för tjänster som jag inte har beställt. Varför?
Har du nyligen skaffat ett nytt mobilabonnemang, ett mobilt bredbandsabonnemang eller ett kontantkort med nytt mobilnummer, och har du i samband med detta blivit debiterad för betalteletjänster som du inte känner till att du har beställt? Då kan det vara så att en tidigare användare av mobilnumret har startat en prenumerationstjänst av något slag som...

Relaterade beslut

MD 2011:26 – Inte oskäligt villkor att operatören får stänga av abonnemang vid obetald räkning för innehålls- och betalsamtalstjänster 
Fråga om avtalsvillkor som ger operatören rätt att stänga av mobiltelefonabonnemang vid obetald fordran som tillkommer tredje man kan anses utgöra ett oskäligt avtalsvillkor. Marknadsdomstolen fastslog till att börja med att reglerna om avstängning av abonnemang vid utebliven betalning (enligt lagen om elektronisk kommunikation) är tillämpliga på fordringar som rör såväl innehålls- som betalsamtalstjänsteleverantör eller...
ARN 2019-13073 – Konsumenten menade sig ha använt WhatsApp men fick betala för trafik via mobilnätet
Konsumenten menade att operatören hade fakturerat för samtal som gjorts via WhatsApp. Eftersom dessa samtal och andra tjänster var gratis blev konsumenten förvånad och kontaktade både operatören och WhatsApp. Operatören svarade att samtalen hade gått via mobilnätet. Konsumenten menade att samtalen gjorts via WhatsApp, men av någon anledning måste ha registrerats som vanliga samtal. Enligt...
ARN 2018-16329 – Dyrt när en räkning går till inkasso och Kronofogden
Konsumenten fick en e-faktura om 79 kronor från en operatör som hon menade att hon betalade. Trots detta skickades fakturan vidare till inkasso och Kronofogden och konsumenten krävdes då på nästan 1000 kronor. I konsumentens internetbank stod dock det ursprungliga beloppet som betalt. Operatören menade att historiken i internetbanken visade både betalda och borttagna e-fakturor...
ARN 2018-12797 – Abonnent som befunnit sig i Kroatien debiterades för datatrafik i Bosnien
En konsument debiterades för roamingavgifter i Bosnien trots att han vid tillfället befann sig i Kroatien. Konsumenten motsatte sig debiteringen och menade att ett tekniskt fel uppstått. Han ansåg att operatören inte uppfyllt sin informationsskyldighet om uppkopplingen mot det bosniska nätet, då sådan information skickats ut till konsumenten några dagar innan själva uppkopplingen mot det...
ARN 2018-10104 – Konsumenten kunde inte bevisa att samtal inte ringts till Tunisien
En konsument blev debiterad 935 kronor för samtal till Tunisien. Konsumenten menade att han inte ringt dessa samtal, däremot hade han fått samtal från nummer i Tunisien. Möjligen hade hans hustru någon gång svarat på ett sådant samtal men det handlade i så fall bara om fem sekunder. Detta var andra gången konsumenten blivit debiterad...
ARN 2018-00054 – Betalningsskyldig för flera tusen sms som skickats under några dagar
En konsument var på semester i USA och fick därefter en räkning där det framgick att hon skulle ha skickat 61 000 sms under de fem dagar hon var där. Konsumenten menade att ingen kan skicka så många sms. Vidare skulle sms ha skickats till 5700 personer, vilket konsumenten menade var helt omöjligt. Operatören menade bland...
ARN 2017-12973 – Abonnent ansvarig när minderårig låst upp utlandsspärr för surf
Konsumenten begärde att få slippa betala drygt 7 700 kronor som debiterats för datatrafik utomlands. Enligt konsumenten hade dataroamingen varit igång på den 11-årige sonens telefon, trots att telefonens roaming varit avstängd. Begränsningen för surf hade enligt konsumenten inte inträtt som normalt varje månad. Sonen hade inte aktivt svarat på sms från operatören eller låst upp...
ARN 2017-06273 – Konsumenten kunde inte visa att samtal till utlandet inte besvarats
En konsument menade att operatören tagit betalt för samtal där mottagaren inte svarat. Konsumenten ringde återkommande till en vän i utlandet och menade att de kommit överens om att påringningen endast ska ses som en signal att ta kontakt på annat sätt, det vill säga vännen hade enligt konsumenten inte svarat på samtalen. Konsumenten begärde...
ARN 2016–05430 – Konsumenten är betalningsskyldig för datatrafik trots invändning om att telefonen varit i flygplansläge
En konsument hade blivit debiterad över 600 kronor för datatrafik på sitt abonnemang. Konsumenten menade att han aldrig använde mobildata och att han bett säljaren, när han tecknade avtalet, att ta bort alla funktioner som rörde internet. Debiteringen skulle ha skett när konsumenten varit i Ukraina. Konsumenten menade dock att han hela tiden haft telefonen...

Senast uppdaterad: