Vad gäller för avbeställning av fiberleverans?

Du har rätt att avbeställa indragningen av fiber om leveransen inte har slutförts. Detta gäller oavsett om arbetet har påbörjats eller inte. Om du avbeställer fiberindragningen kan du dock bli ersättningsskyldig.

Summering av sidan

Du har rätt att avbeställa fiberanslutningen, men du kan bli skyldig att betala ersättning. Fiberleverantören kan ta ut en schablonersättning som varierar beroende på när avbeställningen sker. Ersättning måste vara skälig och täcka kostnader för utfört arbete samt förluster, exempelvis oanvänt material. Leverantören ska begränsa skadan och kan inte kräva mer än det överenskomna priset för tjänsten. Undantag finns om avbeställningen beror på fel som inte är ditt ansvar eller om tjänsten inte kan användas på grund av omständigheter utanför din kontroll.

Ersättning som är bestämd på förhand (schablonersättning)

Fiberleverantören har rätt ta ut ersättning vid avbeställning som är bestämd på förhand, en schablonersättning. Detta belopp behöver inte vara en fast summa som ska betalas vid alla avbeställningar utan kan variera beroende på vid vilken tidpunkt avbeställningen sker. Beloppet ska stå i avtalet.

För att en sådan ersättning ska vara giltig mot dig som konsument måste den dock vara “skälig”. Det innebär att den ska motsvara kostnader som man normalt kan anta är rimligt för redan utfört arbete och andra nedlagda kostnader som företaget haft.

Ersättning för redan utfört arbete

Om du avbeställer fiberanslutningen när arbetet redan har påbörjats, har fiberleverantören rätt till ersättning för den del av arbetet som har utförts och för sådant som måste slutföras trots avbeställningen.

Arbete som måste slutföras trots avbeställning kan till exempel vara arbete med nedmontering och bortforsling av material som inte kommit till användning.

Vid beräkningen av ersättningen utgår man ifrån avtalat pris. Är detta ett fast pris blir ersättningen proportionerlig och ofta med ett visst påslag.

Ersättning för förluster

Fiberleverantören har också rätt till ersättning för förluster i form av kostnader för den återstående delen av arbetet, oavsett om tjänsten påbörjats eller inte. Sådana kostnader kan exempelvis avse material som anskaffats speciellt för utförandet av just den avbeställda fiberindragningen och som leverantören inte kan använda någon annanstans i sin verksamhet. Leverantören kan även ha rätt till ersättning för andra förluster, exempelvis om denne avstått från annat arbete eller på annat sätt anpassat sig efter din beställning.

Kostnaden ska alltså ha inneburit en reell förlust för fiberleverantören. Denne är samtidigt skyldig att begränsa sin skada, vilket i praktiken betyder att leverantören till exempel har ett ansvar för att inte utföra mer arbete än nödvändigt efter din avbeställning.

Det finns undantag från leverantörens rätt att kräva ersättning vid avbeställning om avbeställningen beror på:

  • Skada eller fel på tjänsten som inte orsakats av något förhållande på din sida
  • Om du inte kan använda tjänsten på grund av författningsföreskrifter, myndighetsbeslut eller andra liknande omständigheter utanför din kontroll som konsument.

Ersättningen för förluster får inte överstiga det sammanlagda priset för den avbeställda tjänsten. Däremot kan en avbeställning i vissa fall innebära att du får betala lika mycket som om tjänsten hade utförts i sin helhet.

Underlag för avbeställningsavgift

Som utfört arbete räknas exempelvis projektering, planering och förberedelser utöver synligt arbete i form av till exempel grävning. Det är även acceptabelt att ta ut en på förhand fastställd (schabloniserad) avgift. Dock krävs det – även om en schablonavgift är avtalad – att leverantören kan visa att arbete utförts, alternativt att leverantören orsakats en förlust på grund av avbeställningen, vilket ger leverantören rätt att ta ut en avgift. Om leverantören inte kan visa det har denne inte rätt att ta ut någon avgift alls för avbeställningen.

Vanliga frågor och svar

Vad kan jag få betala om jag avbeställer min fiberanslutning?
Om du avbeställer innan leveransen har slutförts har företaget rätt till ersättning för den del av tjänsten som redan har utförts och för arbete som måste utföras trots avbeställningen. Ersättningen får endast motsvara priset på det som faktiskt har utförts. Företaget har även rätt till ersättning för förluster i form av kostnader för den återstående...
Hur länge är jag bunden av en beställning?
Det finns ingen lag som uttryckligen reglerar hur lång tid du som konsument kan vara bunden av en beställning av leverans av fiberanslutning. Enligt Konsumentverket bör dock en leveranstid vara längst 24 månader.

Relaterade beslut

ARN 2023-04291 – Avtalsvillkor om följdskador ansågs oskäliga
En konsument ingick avtal om ”Villafiber 10 000 mbit/s” och tjänsten levererades först tre veckor efter avtalad tid. Konsumenten begärde ersättning med 799 kronor för en 4G-router som köpts för att ersätta internettuppkopplingen under dröjsmålet. Operatören nekade ersättning med hänvisning till avtalsvillkoren. ARN konstaterade först att det förelåg ett avtalsbrott då tjänsten inte levererats i...
ARN 2021-15639 – Fiberleverantör måste fullgöra avtalad installation när konsumentens intresse överväger 
Konsumenten beställde i november 2018 en fiberanslutning. Installationen blev inte slutförd och efter 35 månader krävde konsumenten leverans av installationen. Hen uppgav att han hade stort behov av fiber och att han blivit informerad om att det är möjligt att gräva fiber till hans hus. Leverantören uppgav att de inte kan leverera fiberanslutningen till konsumentens...
ARN 2020–16875 – Ingen avbrottsavgift när leverantören inte kunde bevisa att grävning hade gjorts
En konsument begärde betalningsbefrielse för en avbrottsfaktura om nästan 18 000 kronor när mer 24 månader hade passerat och fibern ännu inte var levererad. Leverantören ville ha betalt för de tjänster som utförts men konsumenten var säker på att någon grävning inte hade skett. Leverantören menade att majoriteten av projektet som adressen ingick i hade slutförts...
ARN 2020-23551 – Leverantören kunde inte visa hinder utanför sin kontroll
Konsumenten beställde en fiberinstallation av leverantören. Drygt tre år senare fick konsumenten ett brev från leverantören som annullerade ordern. Konsumenten begärde då att leverantören skulle utföra arbetet enligt avtal. Leverantören menade att nödvändiga tillstånd och nyttjanderättsavtal med tredje part sökts men inte fåtts trots försök med alternativa framfartsvägar över andra fastigheter. Avtalet kunde därför inte...
ARN 2020-21152 – Rätt till ersättning för mobilt bredband vid försening
Konsumenten kontaktade leverantören 2017 per telefon för att beställa installation av fiber och mobilt bredband. Leverantören skickade ett anbud för fiberinstallation och enligt konsumenten kontaktade denne leverantören via telefon för att bekräfta sin beställning. Leverantören lade in en förhandsbeställning till ett pris på 16 900 kronor. Några månader senare meddelade leverantören, på fråga från konsumenten, att...
ARN 2020-04290 – Rätt att häva om leverantör inte kan visa kostnader för fastigheten
Konsumenten begärde att få häva avtalet eftersom driftsättning inte hade skett inom 24 månader i enlighet med avtalet och uppgav att leverantören inte hade fått tillstånd att anlägga fiber i området. Leverantören hänvisade till att förseningen berodde på tredje part, i det här fallet kommunen som nekat ledningsrätt, och uppgav att man inväntade en dom...
ARN 2019-19828 – Rätt att frånträda när leverantören menade att tredje part försenat projektet
Konsumenten beställde fiberanslutning till sin fastighet. När 24 månader gått ville konsumenten frånträda avtalet med hänvisning till att denne enligt avtalet hade rätt att säga upp det om installation inte skett inom dessa 24 månader. Konsumenten begärde att leverantören skulle hämta sin utrustning och även ersätta de 6 900 kronor som konsumenten hade betalat i samband...
ARN 2019-19080 – Ersättningsgill kostnad vid leveransförsening
Konsumenten beställde fiber den 7 november 2016 för 19 900 kronor. Enligt avtalet skulle installationen vara färdigställd den 7 november 2018. Tre år senare var arbetet fortfarande inte färdigt. När konsumenten klagade på detta krävdes han på 6 900 kronor i avbeställningsavgift, men leverantören hänvisade endast till de allmänna villkoren och presenterade inte vad denne haft...
ARN 2019-18408 – Drygt ett års leveransförsening ansågs utgöra ett väsentligt avtalsbrott
En konsument beställde fiber i november 2017. I mars 2018 överläts avtalet till en annan leverantör. I samband med överlåtelsen fick konsumenten information om att den nya leverantören skulle ansöka om diverse tillstånd. Detta kunde ta upp till nio månader men leveransen beräknades ske under 2018. Efter att mer än 24 månader gått sedan avtalet...

Senast uppdaterad: