Vad gäller för avbeställning av fiberleverans?
Du har rätt att avbeställa indragningen av fiber om leveransen inte har slutförts. Detta gäller oavsett om arbetet har påbörjats eller inte. Om du avbeställer fiberindragningen kan du dock bli ersättningsskyldig.
Summering av sidan
Du har rätt att avbeställa fiberanslutningen, men du kan bli skyldig att betala ersättning. Fiberleverantören kan ta ut en schablonersättning som varierar beroende på när avbeställningen sker. Ersättning måste vara skälig och täcka kostnader för utfört arbete samt förluster, exempelvis oanvänt material. Leverantören ska begränsa skadan och kan inte kräva mer än det överenskomna priset för tjänsten. Undantag finns om avbeställningen beror på fel som inte är ditt ansvar eller om tjänsten inte kan användas på grund av omständigheter utanför din kontroll.
Ersättning som är bestämd på förhand (schablonersättning)
Fiberleverantören har rätt ta ut ersättning vid avbeställning som är bestämd på förhand, en schablonersättning. Detta belopp behöver inte vara en fast summa som ska betalas vid alla avbeställningar utan kan variera beroende på vid vilken tidpunkt avbeställningen sker. Beloppet ska stå i avtalet.
För att en sådan ersättning ska vara giltig mot dig som konsument måste den dock vara “skälig”. Det innebär att den ska motsvara kostnader som man normalt kan anta är rimligt för redan utfört arbete och andra nedlagda kostnader som företaget haft.
Ersättning för redan utfört arbete
Om du avbeställer fiberanslutningen när arbetet redan har påbörjats, har fiberleverantören rätt till ersättning för den del av arbetet som har utförts och för sådant som måste slutföras trots avbeställningen.
Arbete som måste slutföras trots avbeställning kan till exempel vara arbete med nedmontering och bortforsling av material som inte kommit till användning.
Vid beräkningen av ersättningen utgår man ifrån avtalat pris. Är detta ett fast pris blir ersättningen proportionerlig och ofta med ett visst påslag.
Ersättning för förluster
Fiberleverantören har också rätt till ersättning för förluster i form av kostnader för den återstående delen av arbetet, oavsett om tjänsten påbörjats eller inte. Sådana kostnader kan exempelvis avse material som anskaffats speciellt för utförandet av just den avbeställda fiberindragningen och som leverantören inte kan använda någon annanstans i sin verksamhet. Leverantören kan även ha rätt till ersättning för andra förluster, exempelvis om denne avstått från annat arbete eller på annat sätt anpassat sig efter din beställning.
Kostnaden ska alltså ha inneburit en reell förlust för fiberleverantören. Denne är samtidigt skyldig att begränsa sin skada, vilket i praktiken betyder att leverantören till exempel har ett ansvar för att inte utföra mer arbete än nödvändigt efter din avbeställning.
Det finns undantag från leverantörens rätt att kräva ersättning vid avbeställning om avbeställningen beror på:
- Skada eller fel på tjänsten som inte orsakats av något förhållande på din sida
- Om du inte kan använda tjänsten på grund av författningsföreskrifter, myndighetsbeslut eller andra liknande omständigheter utanför din kontroll som konsument.
Ersättningen för förluster får inte överstiga det sammanlagda priset för den avbeställda tjänsten. Däremot kan en avbeställning i vissa fall innebära att du får betala lika mycket som om tjänsten hade utförts i sin helhet.
Underlag för avbeställningsavgift
Som utfört arbete räknas exempelvis projektering, planering och förberedelser utöver synligt arbete i form av till exempel grävning. Det är även acceptabelt att ta ut en på förhand fastställd (schabloniserad) avgift. Dock krävs det – även om en schablonavgift är avtalad – att leverantören kan visa att arbete utförts, alternativt att leverantören orsakats en förlust på grund av avbeställningen, vilket ger leverantören rätt att ta ut en avgift. Om leverantören inte kan visa det har denne inte rätt att ta ut någon avgift alls för avbeställningen.