Återbetalning av samtalspott eller surfpott

Din rätt att få återbetalning av innestående pott vid uppsägning beror på vad som står i ditt avtal med operatören. Du kan i vissa fall ha rätt till återbetalning när du byter operatör för kontantkort och reglerna ska vara balanserade mellan dig och operatören så att samma regler gäller beroende på om du eller operatören säger upp avtalet.

Summering av sidan

Från och med 3 juni 2022 gäller nya regler för kontantkort. Det betyder att du i vissa fall kan få tillbaka kvarvarande samtals- eller surfpott när du byter operatör. Operatören får inte ha avtalsvillkor som är orättvisa eller obalanserade. Ett exempel på orättvisa villkor är om operatören får behålla din förbetalda pott när du säger upp avtalet, men du själv inte har rätt till ersättning om operatören avslutar det. Om operatören hävdar att de får behålla din pott vid uppsägning, måste de visa att det står i avtalet.

Återbetalning av samtalspott och surfpott vid uppsägning eller byte av operatör

Om operatören meddelar att du förlorar din pott när du säger upp avtalet måste denne visa att det finns stöd för det i avtalet. Ett sådant avtalsvillkor får dock inte vara utformat på ett sätt som kan anses oskäligt eller obalanserat.

Ett exempel på en obalans är ett avtalsvillkor som innebär att operatören har rätt att behålla inbetalda samtalspotter när abonnenten beslutar att säga upp avtalet utan att denne har motsvarande rätt till ersättning när operatören säger upp avtalet.

Från och med den 3 juni 2022 gäller nya regler för kontantkort som innebär att operatören ska använda avtalsvillkor som kan ge dig rätt att i vissa fall få kvarstående tillgodohavanden – pott – återbetalad om du byter telefoni- eller bredbandsoperatör.

Vanliga frågor och svar

Hur tar jag reda på vilket företag som debiterat mig för en betalteletjänst?
På fakturan från operatören ska det, enligt regler som Post- och telestyrelsen (PTS) beslutat om, finnas kontaktuppgifter till det företag som ansvarar för en förmedlad tjänst. Oftast finns det ett telefonnummer till företagets kundtjänst på fakturan. Om det inte skulle finnas ett telefonnummer kan du kontakta din operatör för att fråga om de har kontaktuppgifter till företaget ifråga. Om du vet vilket betalnummer eller kortnummer som debiteringen har gått igenom finns det också flera sätt att söka reda på vilket företag som använder betalnumret. Om det är en mobil betalteletjänst och debiteringen har gått via ett kortnummer kan du skicka...
Det dras pengar på min mobilräkning från ett företag jag inte vet vad det är?
Betalteletjänster är tjänster som faktureras via telefonräkningen från operatören men som utförs av ett annat företag. När operatören tar betalt för en förmedlad tjänst går den vanliga samtals- eller sms-kostnaden till operatören, medan kostnaden för själva tjänsten går till det företag som står för den förmedlade tjänsten, tjänsteleverantören. Det är ofta flera olika företag inblandade...
Får minderåriga använda betalteletjänster eller göra andra typer av köp via ett abonnemang?
Rättsläget är inte helt klart när det gäller minderårigas användning av betalteletjänster. Det är abonnemangsinnehavarens ansvar att stå för de kostnader som uppstår vid telefoni, inklusive betalsamtal, köp i appar, andra betalteletjänster och utlandssamtal. Om abonnemangsinnehavaren upplåter telefonen till någon annan, partner, barn, granne etc, kan man säga att denna person ges “ställningsfullmakt” att använda...
Vad är en betalteletjänst/förmedlad/övrig tjänst på fakturan/räkningen?
Räkningen kan avse inköp gjorda med telefonen, exempelvis chatt- och dejtingtjänster, tävlingar eller olika mobiltjänster som ringsignaler. På fakturan benämns de ofta som förmedlade eller övriga tjänster med nummer som oftast börjar på 0900-, 0939-, 0944-, 099- eller femsiffriga kortnummer, exempelvis 72 111. Gäller ditt klagomål sådana tjänster ska du först klaga till det företag du köpt tjänsterna ifrån. I andra hand kan du vända dig till Telekområdgivarna och göra en anmälan, välj området Betalteletjänster. Viktigt! Du behöver ha din faktura framför dig så att du korrekt kan fylla i samtliga uppgifter som vi behöver.
Får operatören ta ut en fakturaavgift?
Om operatören tar ut en fakturaavgift måste det framgå av avtalet. Fakturaavgiften ska framgå av avtalet eller operatörens prislista. De flesta operatörer erbjuder alternativ till att skicka ut räkningar i pappersform som e-faktura eller autogiro. Om du väljer något av dessa alternativ kan du ofta slippa betala fakturaavgift. Kontrollera med din operatör om du kan...
Jag har inte fått någon räkning, måste jag betala ändå?
Det är viktigt att veta att du måste betala oavsett om du fått en räkning eller inte. Kontakta därför operatören om du inte fått en räkning i enlighet med avtalet. En operatör har rätt att ta betalt av dig i efterhand i upp till tre år. Därför är det mycket viktigt att du själv reagerar...
På fakturan från min operatör står det att jag köpt förmedlade eller övriga tjänster från ett företag jag aldrig hört talas om. Vad är detta?
Betalteletjänster är tjänster som debiteras via telefonräkningen från operatören men som utförs av ett annat företag. När operatören tar betalt för en förmedlad tjänst går den vanliga samtals- eller sms-kostnaden till operatören, medan kostnaden för själva tjänsten går till det företag som står för den förmedlade tjänsten, den så kallade tjänsteleverantören. Det är ofta flera...
Jag har blivit debiterad för samtal till betalsamtalsnummer som jag inte känner igen att jag ska ha ringt, vad ska jag göra?
Det kan vara lämpligt att först ta reda på vilket företag som ligger bakom det betalnummer som finns på fakturan, då den kunskapen kan vara till nytta när man försöker reda ut vad som skett. På fakturan ska operatören ange kontaktuppgifter till den tjänst/företag som debiterat. Om du blivit debiterad för betalsamtal som du inte...
Kan jag få ut samtalsspecifikationer bakåt i tiden?
Operatören har ingen skyldighet att kostnadsfritt skicka ut uppgifter om samtal som gjorts längre bakåt i tiden än den senaste fakturaperioden. Det är inte heller säkert att dessa uppgifter finns sparade. Om de finns kan operatören ta ut en avgift för att skicka uppgifterna till dig. Operatören bestämmer själv hur stor den eventuella avgiften är....
Jag har ett helt nytt mobilabonnemang och har blivit debiterad för tjänster som jag inte har beställt. Varför?
Har du nyligen skaffat ett nytt mobilabonnemang, ett mobilt bredbandsabonnemang eller ett kontantkort med nytt mobilnummer, och har du i samband med detta blivit debiterad för betalteletjänster som du inte känner till att du har beställt? Då kan det vara så att en tidigare användare av mobilnumret har startat en prenumerationstjänst av något slag som...

Relaterade beslut

MD 2000:24 – Samtalspotter, uppsägning, oskäligt avtalsvillkor
Ett avtalsvillkor för mobilteleabonnemang som innebär att en operatör har rätt att behålla förskottsbetalda samtalspotter när en abonnent beslutar att säga upp avtalet, utan att abonnenten har motsvarande rätt till ersättningsbelopp när operatören säger upp avtalet, är att anse som oskäligt enligt avtalsvillkorslagen.
ARN 2024-11509 – Återbetalning av två års månadsavgifter när avtalet inte kunde bevisas 
Konsumenten ansåg att operatören debiterat honom för dubbla tv-abonnemang i 23 månader under 2022 till 2024. Enligt konsumenten syntes inte båda abonnemangen på Mina sidor. Konsumenten begärde återbetalning för det ena abonnemanget. Operatören motsatte sig konsumentens krav och menade att konsumenten hade två olika tv-abonnemang sedan många år tillbaka. Abonnemangen hade initialt legat hos två...
ARN 2023-32544 – Ångerrätt vid påfyllning av tv-kontantkort
En konsument ville ångra ett köp av ett tv-abonnemang men nekades av operatören. Operatören anförde att konsumenten hade fyllt på ett kontantkort för att utnyttja tjänsten och då saldot börjat utnyttjas direkt nekades ånger av köpet med hänvisning till operatörens villkor. ARN utgick från huvudregeln om ångerrätt och vidare till det undantag från ångerrätt som...
ARN 2020-16013 – Ingen rätt till ersättning för sparad surf efter villkorsändring
Konsumenten hade haft mobilt bredband via sin operatör sedan 2017. I tjänsten ingick en möjlighet för konsumenten att spara upp till 100 GB surf. I juni 2020 upptäckte hen att operatören hade genomfört en villkorsändring och att hen därmed blivit av med sin insparade surfpott. Konsumenten menade att detta var en retroaktiv ändring av avtalet...
ARN 2019-10879 – Operatören hade inte rätt att ta betalt för samma tv-paket två gånger
Konsumenten hade bredbands- och tv-paket hos en operatör sedan oktober 2013. I december 2018 märkte konsumenten att operatören fakturerade dels ett stort paket av tjänster, dels ett mindre paket (benämnt ”lagom”). Det mindre paketet ingick i det stora och båda dessa har redovisats på samma faktura. Konsumenten påtalade felet till operatören för att få tillbaka...
ARN 2018–10612 – Ångerrätt vid påfyllning av kontantkort
Konsumenten beställde påfyllning av kontantkort för en kabel-tv-tjänst. Kortet fungerade inte och konsumenten ville avsluta avtalet men nekades då operatören menade att ångerfristen löpt ut. Operatören hänvisade till avtalsvillkoren där det står att ångerrätten för påfyllning av kontantkort slutar att gälla om det datum då påfyllningen börjar användas inträffar inom ångerfristen. Eftersom konsumenten hade meddelat ånger...
ARN 2018-02365 – Ej rätt till återbetalning av innestående pott
En konsument hade ett ”Pott” mobilabonnemang. När abonnemanget hade avslutats begärde konsumenten att få ut den innestående potten i pengar och ansåg att denna rätt framgick av avtalsvillkoren. Operatören ansåg dock att innestående pott inte skulle återbetalas vid avslutat abonnemang och hänvisade till avtalsvillkoren. ARN konstaterade att det framgick av de aktuella avtalsvillkoren att en...
ARN 2017-06349 – Så kallade företagsavtal i strid med tro och heder
En konsument blev vid flertalet tillfällen uppringd av en operatör som menade att det vid samtalen ingåtts avtal om flera företagsabonnemang. Konsumenten ifråga är blind, saknar arbetsförmåga och hade enbart sjukersättning. Konsumenten behöver även hjälp med att ta del av muntlig och skriftlig information. Konsumenten hade tidigare haft en enskild firma men bedrev inte längre någon...
ARN 2017-05793 – Konsumenten kunde inte bevisa att det avtalats om att datatrafik som inte förbrukats ska sparas till nästa månad
En konsument tecknade avtal med en operatör om ett mobilabonnemang med tillhörande 7 GB datatrafik per månad. Konsumenten upptäckte att den data han inte förbrukade nollställdes varje månad istället för att sparas. Konsumenten begärde att operatören skulle avhjälpa det han ansåg vara ett fel och få tillbaka all data som han hade betalat för men...

Senast uppdaterad: