Hur vet jag vad som är ett fel på min tjänst?
Om det är fel på din tjänst kan du ha vissa rättigheter. De problem du upplever med en tjänst kanske operatören känner till och kan hjälpa dig med, eller så kan operatören ge dig tips på hur du ska felsöka tjänsten. Det är viktigt att reda ut om operatören har ansvar för problemet eller om problemet ligger i utrustning som du ansvarar för. Om ni inte är överens om att det är ett fel på tjänsten, till exempel om operatörens felsökning inte visar på fel, kan du behöva bevisa det för att få rätt till påföljder.
Summering av sidan
Om det är fel på din tjänst, kontrollera först om felet beror på operatören eller din utrustning. Du måste kunna visa att tjänsten är fel för att få åtgärd eller ersättning.
En tjänst är felaktig om den inte fungerar som avtalat, om säljaren gett fel information eller om den inte håller vad garantin utlovar. Vid tvist måste du kunna bevisa vad som gäller.
Vad krävs för att en tjänst ska vara felaktig?
- Tjänsten inte är fackmässigt utförd
- Tjänsten avviker från vad som har avtalats
- Tjänsten avviker från information du fick av säljaren när du ingick avtalet eller som framkom vid marknadsföringen av tjänsten
- Säljaren inte upplyst dig om viktiga egenskaper hos tjänsten, tjänstens lämplighet och nytta för dig i förhållande till priset eller andra särskilda omständigheter som säljaren insåg eller borde ha insett hade betydelse för dig och som påverkade dig att ingå avtalet
- Garanti eller liknande finns och tjänsten försämras under denna tid
OBS! Vid tvist om vad som är avtalat, så är huvudregeln att den som påstår att någonting är avtalat också måste bevisa det. det vill säga att om du menar att det är fel på din tjänst är det också du som måste bevisa detta.
Telekområdgivarnas råd om du vill felanmäla din tjänst
- Kontakta operatören och informera om problemet.
- Ofta kan du få support direkt som löser problemet, eller inom en rimlig tid som ni kommer överens om eller som du får tidsuppskattning på.
- Om operatören inte avhjälper felet inom rimlig tid, eller om ni inte är överens om det faktiskt finns ett fel på tjänsten, rekommenderar vi att du skickar ett skriftligt klagomål till operatören.
Viktigt vid felanmälan! Se till att du sparar underlag som visar när du felanmäler eftersom det kan påverka din rätt till prisavdrag.
Är det en leveransförsening?
- Kontakta operatören och meddela att tjänsten inte levererats.
- Om operatören inte kan lösa problemet, och du vet eller misstänker att förseningen inte beror på något förhållande hos dig, bör du skicka ett skriftligt klagomål till operatören.
Checklista för att klaga till operatören
Bocka av följande punkter för att göra ett klagomål. Du kan även ladda ner en reklamationsmall i word här.