Vad är fiber och hur fungerar det?

En stor del av Sveriges hushåll har idag tillgång till fiber. Vissa områden är dock kvar och i de områden som är utbyggda finns det fastigheter som kan anslutas i efterhand.

Summering av sidan

Fiber ger snabb uppkoppling med lika hög hastighet för att ladda upp och ner. Signalen går via optiskt ljus.

Placera fiberuttaget centralt i hemmet för bäst Wi-Fi. Undvik källare och undanskymda platser.

Trådlös uppkoppling beror på router, antal användare och hinder som väggar.

I ett öppet nät väljer du operatör. I ett slutet nät finns bara en operatör.

Hur fungerar fiberanslutning tekniskt?

Fiberanslutning innebär att du får en signal via optiskt ljus. Detta gör att det går att komma upp i höga hastigheter och du kan överföra stora mängder datatrafik.

Du får också samma hastighet för upp- och nedladdning, det vill säga att skicka respektive ta emot data (exempelvis skicka mejl, streama film etcetera.)

Den bästa placeringen för ditt fiberuttaget

En central placering av mediaomvandlaren/mediaboxen/fiberuttaget i huset ökar möjlighet till en bra trådlös uppkoppling oavsett var du befinner dig i huset. Det kan vara lockande att sätta den på en undanskymd plats i exempelvis en källare, men det kan göra det mycket svårare att få ett bra trådlöst nätverk. Var därför noga med att komma överens med leverantören om var anslutningen placeras och rådfråga gärna din fiberleverantör och bredbandsoperatör.

Att koppla upp fiber trådlöst via Wi-Fi

För att få trådlös uppkoppling (Wi-Fi) i huset används en router. Även om du har en hög hastighet i fiberuttaget är det inte säkert att du får samma hastighet när du surfar trådlöst. Det är i sådana fall vanligen hårdvaran (till exempel för svag router eller gammal dator/mobil) som är den svaga länken.

Hastigheten kan också bero på antalet användare. Trådlös uppkoppling är även känslig för störningar och hinder, som magnetiska fält och tjocka väggar. Det innebär att hastigheten påverkas av både var i hemmet du befinner dig och hur många andra trådlösa enheter som kopplar upp sig samtidigt.

Vad är skillnaden på ett öppet och ett slutet nät?

Det finns både öppna och slutna fibernät.

Om nätet är öppet kan du välja mellan flera operatörer som erbjuder tjänster. Annars har du bara en operatör för till exempel tv och bredband.

Relaterade beslut

ARN 2024-02346 – Operatören är bunden av marknadsföring om obegränsad surf
Konsumenten beställde ett mobilabonnemang med obegränsad surf med maxhastighet. När han förbrukat 1000 GB, sänktes hastigheten till 2 Mbit/s. I ARN krävde konsumenten att operatören skulle leverera obegränsad surf med maxhastighet och bifogade en skärmdump från operatörens hemsida där bland annat följande framgick: ”Skulle det vara skönt att aldrig behöva tänka på att koppla upp...
ARN 2021-09777 – Rätt att begränsa hastigheten vid extremanvändning av bredbandstjänsten
Den 9 oktober 2020 beställde konsumenten fast bredband via mobilnätet för 499 kronor i månaden med 24 månaders bindningstid av operatören. Den 21 december upptäckte konsumenten att operatören begränsat hastigheten på bredbandet och felanmälde detta till operatören samma dag. Operatören höjde då gränsen för den maximala hastigheten från 1 TB till 1,6 TB. Konsumenten hänvisade...
ARN 2019–01057 – Ej fel på tjänst när router placerats på avtalad plats
En konsument beställde fiberanslutning och en router placerades av tekniker på ett sådant sätt att trådlös uppkoppling inte fungerade i hela huset. Konsumenten ville att routern skulle placeras på ett annat ställe men detta ville operatören inte stå till tjänst med. Konsumenten yrkade på avhjälpande av felet och få den trådlösa tjänst som var överenskommen....
ARN 2018–07965 - Lägre hastighet än avtalat vid trådlös anslutning är inte fel på tjänsten
En konsument beställde bredband, telefoni och tv-tjänster och bredbandet skulle ha en hastighet på 100 Mbit/s. Bredbandet kom inte upp i denna hastighet och tv:n hade dålig funktion. Konsumenten reklamerade och krävde ominstallation, i andra hand återbetalning av abonnemangskostnader och även skadestånd. Konsumenten yrkade också på hävning av tjänsterna. Operatören hänvisade till villkoren där det...
ARN 2018-12908 – Konsumenten måste medverka till felavhjälpning
En konsument hade beställt ett bredbandsabonnemang med hastigheten 250/100Mbit/s från sin operatör. I samband med detta fick han en ny router från operatören. Efter installationen uppgick bredbandshastigheten endast till 20 procent av den avtalade hastigheten. Då konsumenten klagade på detta till operatören blev han informerad om att operatören endast garanterade den avtalade hastigheten när datorn...
ARN 2018-12187 – Rätt att häva avtal på grund av låg bredbandshastighet
En konsument ingick avtal om bredbandstjänst med hastigheten 250/100, men konsumenten ansåg att han endast haft en tiondel av denna hastighet. Han fick använda kabel de första 14 dagarna, trots att han köpt router av företaget. Han kunde därför inte testa routern innan ångerfristen gått ut och avslutade tjänsten efter tre veckor. Han har inte...
ARN 2017-08961 – Konsumenten kunde inte bevisa muntligt löfte om att trådlös anslutning skulle fungera
En konsument beställde installation av bredband, telefoni, tv och trådlös router. Enligt konsumenten redogjorde han tydligt för sina behov och säljaren lovade att det inte var några problem att få trådlös anslutning. Efter flera besök av tekniker konstaterades dock att det krävdes kablar för att tv:n skulle fungera i huset. Med anledning av detta begärde...
ARN 2017-06142 – Problem med bredband inte att se som fel på tjänsten
En konsument begärde hävning av sitt bredbandsavtal eftersom han ansåg att tjänsten inte fungerat som den borde och att internet ofta hade varit långsamt eller inte fungerat. Operatören motsatte sig kravet om hävning och menade att inga fel hade kunnat hittas med de verktyg som används för att på avstånd mäta om det förekommer ett...
ARN 2016-03461 – Låg hastighet inte skäl att få avbryta avtal om mobilt bredband
En konsument beställde ett mobilt bredband med en hastighet på upp till 100 Mbit/s. Enligt konsumenten utlovades att hastigheten skulle vara mellan 20-100 Mbit. Efter ungefär ett halvår upptäckte konsumenten att hastigheten endast uppgick till runt 18 Mbit/s. konsumenten begärde att felet på tjänsten skulle åtgärdas, eller att abonnemanget skulle hävas. Operatören motsatte sig konsumentens...

Senast uppdaterad: