Dina rättigheter vid fel på en fiberanslutning
Om det uppstår problem med din fiberanslutning kan du ha flera rättigheter beroende på vilken typ av problem det är. Det kan vara försenad leverans, fel på installationen som exempelvis avgrävning eller andra fel som gör att du inte får en fungerande anslutning.
Summering av sidan
Om det uppstår problem med din fiberanslutning har du olika rättigheter beroende på typen av problem. Vid leveransförsening kan du hålla inne betalningen, kräva leverans eller häva avtalet. Du kan också begära skadestånd om du klagar i tid.
Vid installationsfel har du rätt till kostnadsfri åtgärd. Om felet är allvarligt kan du kräva prisavdrag, skadestånd eller häva avtalet. Det rekommenderas att ansöka om anstånd med betalningen istället för att hålla inne den.
Klagomål bör göras inom två månader, men vissa fall har en gräns på tre år eller tio år för mark och byggnader. Prisavdrag ska motsvara den billigaste åtgärdskostnaden.
Rättigheter vid leveransförsening
- Hålla inne betalning (med belopp som krävs för att ge dig säkerhet för ditt krav). Vi rekommenderar att du meddelar fiberleverantören skriftligt att du avser att hålla inne betalningen på grund av leveransförseningen
- Kräva leverans (om det inte medför orimlig kostnad eller problem för fiberleverantören)
- Häva avtalet om förseningen är av väsentlig betydelse för dig
- Begära skadestånd.
Rättigheter vid fel på installationen
- Du kan kräva att felet rättas till (utan kostnad för dig, om det inte medför en orimlig kostnad eller problem för fiberleverantören)
- Du kan ha rätt till olika typer av ersättning vid fel på fiberanslutningen. Du kan till exempel ha rätt till prisavdrag och skadestånd för eventuella merkostnader.
- Häva avtalet, det vill säga avsluta med omedelbar verkan
- Hålla inne betalning (med belopp som krävs för att ge dig säkerhet för ditt krav).
Rekommendation: Vi rekommenderar att du i första hand begär anstånd med betalningen istället för att hålla inne den, det vill säga att fiberleverantören flyttar fram betalningsdatumet till dess att de utrett och besvarat din felanmälan.
- För att du ska ha rätt till en eller flera av ovan nämnda punkter krävs att du klagar inom skälig – rimlig – tid efter att du märkt, eller borde ha märkt, felet. Det finns ingen uttalad tid på vad rimlig tid är men ett klagomål som görs inom två månader från att du märkt felet anses alltid ha skett inom skälig tid. Du kan inte reklamera senare än tre år efter att felet uppkom, såvida det inte handlar om arbete på mark eller på byggnader. Då har du tio år på dig, efter att uppdraget avslutades, att felanmäla . Undantag är om det finns en garanti eller liknande i avtalet.
Viktigt! En annan förutsättning för att ha rätt till ovanstående punkter är att du inte nekar fiberleverantören att åtgärda felet, exempelvis genom att låta tekniker undersöka på plats, såvida du inte har något särskilt skäl till det. Ett sådant skäl kan exempelvis vara att samma fel helt eller delvis är kvar efter två försök till åtgärd.
Du kan ha rätt till ersättning
Du kan ha rätt till ersättning om leverantören är försenad med fiberinstallationen eller om den har utförts på ett felaktigt sätt. Lagen skiljer mellan ersättning i form av prisavdrag och ersättning i form av skadestånd. Observera att personskada inte omfattas av reglerna nedan.
Prisavdrag vid fel på fiberanslutningen
Som utgångspunkt har leverantören rätt att åtgärda ett fel. Om felet inte åtgärdas har du rätt till prisavdrag. Normalt sett ska detta motsvara vad det kostar dig att få felet åtgärdat av någon annan. Du kan dock inte få prisavdrag för kostnader som du ändå skulle ha haft om installationen gjorts utan fel. Prisavdraget ska alltså motsvara kostnaden för det billigaste sättet för dig att åtgärda felet.
Skadestånd på grund av leveransförsening eller fel
Enligt lag har du ingen rätt till prisavdrag vid leveransförsening utan det är frivilligt för leverantören att erbjuda. För att du ska kunna få ersättning vid en försenad installation krävs därför att du kan visa att du har “lidit ekonomisk skada” och därför har rätt till skadestånd.
Leverantören är då skyldig att ersätta dig för den skada som du råkat ut för förutom om leverantören kan visa att fyra förutsättningar är uppfyllda:
- Förseningen eller felet beror på ett hinder
- Hindret ligger utanför leverantörens kontroll
- Hindret ska vara sådant att leverantören inte rimligen kunde förväntats ha räknat med det vid avtalets ingående
- Leverantören ska inte ha kunnat undvika eller övervinna hindret.
Leverantören är alltid skyldig att ersätta dig för skadan om resultatet av tjänsten avviker från vad företaget särskilt har utlovat.
Skada som inte beror på leveransförsening eller fel i fiberinstallationen
Om egendom som tillhör dig eller någon i ditt hushåll skadas under installation av fiberanslutningen kan leverantören vara skyldig att ersätta dig. Dock gäller inte detta om leverantören kan visa att företaget (eller dess underleverantör) inte agerat vårdslöst. Du som konsument ska också kunna bevisa att du har drabbats av skada som inträffat under arbetet med fiberinstallationen.
Skadestånd i övriga fall
För skadeståndsskyldighet utöver de fall som nämnts ovan gäller vanligen att du som konsument behöver kunna visa att leverantören orsakat skadan genom vårdslöshet.