Dina rättigheter vid fel på en fiberanslutning

Om det uppstår problem med din fiberanslutning kan du ha flera rättigheter beroende på vilken typ av problem det är. Det kan vara försenad leverans, fel på installationen som exempelvis avgrävning eller andra fel som gör att du inte får en fungerande anslutning.

Summering av sidan

Om det uppstår problem med din fiberanslutning har du olika rättigheter beroende på typen av problem. Vid leveransförsening kan du hålla inne betalningen, kräva leverans eller häva avtalet. Du kan också begära skadestånd om du klagar i tid.

Vid installationsfel har du rätt till kostnadsfri åtgärd. Om felet är allvarligt kan du kräva prisavdrag, skadestånd eller häva avtalet. Det rekommenderas att ansöka om anstånd med betalningen istället för att hålla inne den.

Klagomål bör göras inom två månader, men vissa fall har en gräns på tre år eller tio år för mark och byggnader. Prisavdrag ska motsvara den billigaste åtgärdskostnaden.

Rättigheter vid leveransförsening

  • Hålla inne betalning (med belopp som krävs för att ge dig säkerhet för ditt krav). Vi rekommenderar att du meddelar fiberleverantören skriftligt att du avser att hålla inne betalningen på grund av leveransförseningen
  • Kräva leverans (om det inte medför orimlig kostnad eller problem för fiberleverantören)
  • Häva avtalet om förseningen är av väsentlig betydelse för dig
  • Begära skadestånd.
Viktigt! En förutsättning för att begära skadestånd på grund av leveransförseningen är att du klagar så snart som möjligt, dock senast inom rimlig tid efter att anslutningen är genomförd

Rättigheter vid fel på installationen

  • Du kan kräva att felet rättas till (utan kostnad för dig, om det inte medför en orimlig kostnad eller problem för fiberleverantören)
  • Du kan ha rätt till olika typer av ersättning vid fel på fiberanslutningen. Du kan till exempel ha rätt till prisavdrag och skadestånd för eventuella merkostnader.
  • Häva avtalet, det vill säga avsluta med omedelbar verkan
  • Hålla inne betalning (med belopp som krävs för att ge dig säkerhet för ditt krav).

Rekommendation: Vi rekommenderar att du i första hand begär anstånd med betalningen istället för att hålla inne den, det vill säga att fiberleverantören flyttar fram betalningsdatumet till dess att de utrett och besvarat din felanmälan.

  • För att du ska ha rätt till en eller flera av ovan nämnda punkter krävs att du klagar inom skälig – rimlig – tid efter att du märkt, eller borde ha märkt, felet. Det finns ingen uttalad tid på vad rimlig tid är men ett klagomål som görs inom två månader från att du märkt felet anses alltid ha skett inom skälig tid. Du kan inte reklamera senare än tre år efter att felet uppkom, såvida det inte handlar om arbete på mark eller på byggnader. Då har du tio år på dig, efter att uppdraget avslutades, att felanmäla . Undantag är om det finns en garanti eller liknande i avtalet.

Viktigt! En annan förutsättning för att ha rätt till ovanstående punkter är att du inte nekar fiberleverantören att åtgärda felet, exempelvis genom att låta tekniker undersöka på plats, såvida du inte har något särskilt skäl till det. Ett sådant skäl kan exempelvis vara att samma fel helt eller delvis är kvar efter två försök till åtgärd.

Du kan ha rätt till ersättning

Du kan ha rätt till ersättning om leverantören är försenad med fiberinstallationen eller om den har utförts på ett felaktigt sätt. Lagen skiljer mellan ersättning i form av prisavdrag och ersättning i form av skadestånd. Observera att personskada inte omfattas av reglerna nedan.

Prisavdrag vid fel på fiberanslutningen

Som utgångspunkt har leverantören rätt att åtgärda ett fel. Om felet inte åtgärdas har du rätt till prisavdrag. Normalt sett ska detta motsvara vad det kostar dig att få felet åtgärdat av någon annan. Du kan dock inte få prisavdrag för kostnader som du ändå skulle ha haft om installationen gjorts utan fel. Prisavdraget ska alltså motsvara kostnaden för det billigaste sättet för dig att åtgärda felet.

Skadestånd på grund av leveransförsening eller fel

Enligt lag har du ingen rätt till prisavdrag vid leveransförsening utan det är frivilligt för leverantören att erbjuda. För att du ska kunna få ersättning vid en försenad installation krävs därför att du kan visa att du har “lidit ekonomisk skada” och därför har rätt till skadestånd.

Leverantören är då skyldig att ersätta dig för den skada som du råkat ut för förutom om leverantören kan visa att fyra förutsättningar är uppfyllda:

  1. Förseningen eller felet beror på ett hinder
  2. Hindret ligger utanför leverantörens kontroll
  3. Hindret ska vara sådant att leverantören inte rimligen kunde förväntats ha räknat med det vid avtalets ingående
  4. Leverantören ska inte ha kunnat undvika eller övervinna hindret.

Leverantören är alltid skyldig att ersätta dig för skadan om resultatet av tjänsten avviker från vad företaget särskilt har utlovat.

Skada som inte beror på leveransförsening eller fel i fiberinstallationen

Om egendom som tillhör dig eller någon i ditt hushåll skadas under installation av fiberanslutningen kan leverantören vara skyldig att ersätta dig. Dock gäller inte detta om leverantören kan visa att företaget (eller dess underleverantör) inte agerat vårdslöst. Du som konsument ska också kunna bevisa att du har drabbats av skada som inträffat under arbetet med fiberinstallationen.

Skadestånd i övriga fall

För skadeståndsskyldighet utöver de fall som nämnts ovan gäller vanligen att du som konsument behöver kunna visa att leverantören orsakat skadan genom vårdslöshet.

Vanliga frågor och svar

Varför fungerar inte min fiber när jag flyttat in i en ny bostad och operatören säger att porten är blockerad?
När du beställer en ny tjänst kan din operatör ibland se om en annan tjänst blockerar nätet redan vid avtalstillfället. Du kan då få frågan om tjänsten tillhör någon annan och i så fall ska stängas ned när din nya tjänst aktiveras; Om din tjänst inte aktiveras när den ska bör du kontakta din bredbandsoperatör...
Operatören har skickat en faktura för att de skickat ut en tekniker, får de göra det?
Om du felanmält och felet visar sig bero på något förhållande hos dig, exempelvis om det är fel på din privata utrustning, får operatören kräva betalt av dig för att skicka ut en tekniker. För att ha rätt att ta ut en sådan kostnad från dig bör operatören på förhand tala om förutsättningarna innan undersökningen...
Hur gör jag för att felsöka mitt abonnemang om det inte fungerar?
I första hand kan du kontakta din operatör för tjänsten eller leverantören av din fiberanslutning för att kontrollera om det finns några kända driftsstörningar eller planerade avbrott som påverkar din tillgång till internet eller samtal. För tv-sändningar över det marksända nätet kan du kontrollera med Teracom. Om det inte finns några kända driftsstörningar kan operatören...
Vilka avtalsvillkor har tidigare ansetts oskäliga?
Exempel från Marknadsdomstolen (numera Patent- och marknadsdomstolen, PMD) Avtalsvillkor som är oskäliga mot konsumenter får förbjudas av Patent- och marknadsdomstolen. PMD har bland annat bedömt följande villkor som oskäliga: Krav på skriftlig uppsägning av avtal Begränsning av konsumentens rätt till skadestånd Krav från företaget att muntliga löften skrivs in i avtalet för att vara giltiga...
Vad gäller om ett avtalsvillkor tolkas på olika sätt?
Om ett avtalsvillkor som operatören utformat är otydligt och du och operatören har olika uppfattningar om hur villkoret ska tolkas kan din tolkning ha företräde enligt den så kallade ”oklarhetsregeln”. Denna innebär att oklarheter i ett avtalsvillkor tolkas på ett sätt som är förmånligast för den av parterna som inte har utformat villkoret, i regel...
Vad kan jag få skadestånd för?
Leverantörens ersättningsskyldighet vid försening eller fel i installationen omfattar normalt all ekonomisk skada som du kan visa att du orsakats. En begränsning gäller dock skador som förefaller som så osedvanliga, eller osannolika, följder av avtalsbrottet att leverantören inte rimligen borde ha kunnat förutse dem. Skadeståndsskyldigheten på grund av försening eller fel i tjänsten omfattar även...
Kan leverantören avtala bort sitt skadeståndsansvar?
Lagens bestämmelser är tvingande till din fördel som konsument. Detta innebär att leverantören inte kan ha avtalsvillkor som ger dig ett sämre skydd än lagen säger. Det är dock tillåtet att avtala bort ansvar för förlust i näringsverksamhet.
Vad krävs för att jag ska ha rätt till skadestånd?
Leverantören har ett långtgående ansvar för skador som uppstår på grund av fel eller försening av fiberinstallationen. Det är emellertid viktigt att påpeka att det är du som konsument som ska kunna visa på vilken ekonomisk skada du lidit på grund av felet eller förseningen. Den ersättning du anser att du har rätt till ska...

Relaterade beslut

MD 2005:10 – Begränsning av skadeståndsansvar
I ett standardavtal avseende fast telefoni har vissa villkor ansetts oskäliga enligt avtalsvillkorslagen. Det gäller bland annat villkor som ger näringsidkaren rätt att stänga av avtalad telefonitjänst utan att i förväg underrätta konsumenten, villkor som begränsar såväl sättet som tiden för framställande av anspråk, villkor som begränsar skadeståndsansvar till visst belopp och även till vissa...
MD 2002:23 – Begränsning av rätten att framställa anspråk
I avtal om fast telefoni har vissa villkor befunnits oskäliga enligt avtalsvillkorslagen. Det gäller bland annat villkor som kräver skriftlig form vid uppsägning, som innehåller begränsning avseende det sätt på vilket ett anspråk skall göras gällande och den tid inom vilken ett anspråk måste framställas, som begränsar skadeståndsansvaret till visst belopp per år oavsett omfattningen...
ARN 2024-16890 – Ändrad IP-adress och begränsad funktionalitet ansågs utgöra fel på tjänsten
Konsumenten ingick avtal om bredband med operatören 2019. Månadskostnaden var 518 kronor. 2024 ändrade operatören konsumentens IP-adress vilket bl.a. medförde att konsumenten inte längre kunde komma åt sitt arbetes servrar. Konsumenten krävde skadestånd på två månadsavgifter för tiden som bredbandet inte fungerade. Operatören framhöll att IP-tilldelningen justerades under fyra dagar. Efter konsumentens begäran om ett...
ARN 2024-04877 – Urkopplad mast gav rätt till prisavdrag
En konsument tecknade ett familjeabonnemang för mobiltelefoni med 24 mån bindningstid i november 2023. Enligt avtalssammanfattningen var månadskostnaden 1 235 kronor. Det visade sig att tjänsten inte fungerade i området där konsumenten bodde. Utanför området kunde tjänsten dock användas. I februari 2024 meddelade konsumenten att hon ville slippa ifrån avtalet och begärde återbetalning av 2...
ARN 2023-04291 – Avtalsvillkor om följdskador ansågs oskäliga
En konsument ingick avtal om ”Villafiber 10 000 mbit/s” och tjänsten levererades först tre veckor efter avtalad tid. Konsumenten begärde ersättning med 799 kronor för en 4G-router som köpts för att ersätta internettuppkopplingen under dröjsmålet. Operatören nekade ersättning med hänvisning till avtalsvillkoren. ARN konstaterade först att det förelåg ett avtalsbrott då tjänsten inte levererats i...
ARN 2022-23336 – Rätt till skälig ersättning för skada som orsakats av försummelse
Konsumenten beställde installation av fiber och i samband med grävningen uppstod skador på fasaden på konsumentens fastighet. Konsumenten menade att en underleverantör som grävde på tomten körde in en kedjegrävare i fasaden på huset vilket medförde skador. På marken under skadan syntes spår från maskinen. I ARN uppgav konsumenten att det skulle kosta 13 300 kronor...
ARN 2022-05598 – Leverantören har rätt att avhjälpa ett fel och därmed undvika andra felpåföljder
En konsuments fiberanslutning slutade att fungera och han felanmälde därför till sin bredbandsoperatör i november 2021. Vid felsökning i december 2021 konstaterades att fiberkabeln var knäckt på konsumentens tomt och att ny fiber behövde blåsas in. Det gick dock inte att blåsa in ny fiber vid detta tillfälle, troligtvis på grund av att fibern frusit...
ARN 2022-00160 – Ingen rätt att häva när leverantören avhjälpt fel
En konsument beställde fiberanslutning i maj 2018 men installationen dröjde. I maj 2021 skickade leverantören ett tilläggsavtal med ett nytt erbjudande där installation garanterades inom sex månader. Konsumenten accepterade detta. Fiberanslutningen driftsattes i september 2021 men konsumentens internet fungerade inte. Konsumenten felanmälde till fiberleverantören vid flera tillfällen. I februari 2022 konstaterade en tekniker bland annat...
ARN 2021-15639 – Fiberleverantör måste fullgöra avtalad installation när konsumentens intresse överväger 
Konsumenten beställde i november 2018 en fiberanslutning. Installationen blev inte slutförd och efter 35 månader krävde konsumenten leverans av installationen. Hen uppgav att han hade stort behov av fiber och att han blivit informerad om att det är möjligt att gräva fiber till hans hus. Leverantören uppgav att de inte kan leverera fiberanslutningen till konsumentens...

Senast uppdaterad: