Din rätt till ersättning om något blivit fel
Du kan ha rätt till ersättning vid leveransförsening eller fel på din tjänst. Din rätt till ersättning styrs till stor del av dina avtalsvillkor och omständigheterna i ditt enskilda fall.
Summering av sidan
Du kan få ersättning om något gått fel med en tjänst eller leverans. Det kan vara som prisavdrag eller skadestånd. Prisavdrag betyder att du får pengar tillbaka för tiden tjänsten inte fungerat, om det inte var ditt fel. Skadestånd kan du få om du haft extra kostnader, men då måste du visa det, till exempel med kvitton, och försökt minska skadan själv. Operatören kan ibland säga nej till ersättning i avtalet, men det måste vara rimligt.
När har jag rätt till ersättning som prisavdrag?
Din rätt till prisavdrag regleras ofta i avtalsvillkoren. Du kan till exempel ha rätt till prisavdrag som motsvarar kostnaden för tjänsten under tiden tjänsten inte fungerat, om felet inte beror på dig. Tidpunkten för när felanmälan gjordes kan också påverka prisavdraget.
Se därför vad som framgår av dina avtalsvillkor för att veta vad som gäller i ditt fall. Tänk på att om operatören friskrivit sig från ersättning i villkoren måste villkoren ändå vara skäliga.
När har jag rätt till skadestånd?
Du kan ha rätt till skadestånd för merkostnader som du har haft på grund av ett fel på tjänsten eller en leveransförsening. Det är du som konsument som ska kunna styrka de merkostnader du haft, med exempelvis kvitton eller annat underlag. Operatören har också möjlighet att friskriva sig från skadeståndsskyldighet. I en del avtal står det att operatören ska ha varit vårdslös för att du ska ha rätt till skadestånd.
Om operatören har friskrivit sig i avtalet ska begränsningen ändå vara skälig gentemot dig som konsument. Skäligheten beror på avtalsvillkorens utformning och omständigheterna i det enskilda fallet och det kan därför vara svårt att förutse vad som gäller.
Allmänna reklamationsnämnden bedömde exempelvis att ett avtalsvillkor som reservationslöst friskrev ett företag från ansvar för följdskador vid avtalsbrott var oskäligt och skulle lämnas utan avseende.