Din rätt till ersättning om något blivit fel

Du kan ha rätt till ersättning vid leveransförsening eller fel på din tjänst. Din rätt till ersättning styrs till stor del av dina avtalsvillkor och omständigheterna i ditt enskilda fall. 

Summering av sidan

Du kan få ersättning om något gått fel med en tjänst eller leverans. Det kan vara som prisavdrag eller skadestånd. Prisavdrag betyder att du får pengar tillbaka för tiden tjänsten inte fungerat, om det inte var ditt fel. Skadestånd kan du få om du haft extra kostnader, men då måste du visa det, till exempel med kvitton, och försökt minska skadan själv. Operatören kan ibland säga nej till ersättning i avtalet, men det måste vara rimligt.

När har jag rätt till ersättning som prisavdrag?

Din rätt till prisavdrag regleras ofta i avtalsvillkoren. Du kan till exempel ha rätt till prisavdrag som motsvarar kostnaden för tjänsten under tiden tjänsten inte fungerat, om felet inte beror på dig.  Tidpunkten för när felanmälan gjordes kan också påverka prisavdraget.

Se därför vad som framgår av dina avtalsvillkor för att veta vad som gäller i ditt fall. Tänk på att om operatören friskrivit sig från ersättning i villkoren måste villkoren ändå vara skäliga.

När har jag rätt till skadestånd?

Du kan ha rätt till skadestånd för merkostnader som du har haft på grund av ett fel på tjänsten eller en leveransförsening. Det är du som konsument som ska kunna styrka de merkostnader du haft, med exempelvis kvitton eller annat underlag. Operatören har också möjlighet att friskriva sig från skadeståndsskyldighet. I en del avtal står det att operatören ska ha varit vårdslös för att du ska ha rätt till skadestånd.

Om operatören har friskrivit sig i avtalet ska begränsningen ändå vara skälig gentemot dig som konsument. Skäligheten beror på avtalsvillkorens utformning och omständigheterna i det enskilda fallet och det kan därför vara svårt att förutse vad som gäller.

Allmänna reklamationsnämnden bedömde exempelvis att ett avtalsvillkor som reservationslöst friskrev ett företag från ansvar för följdskador vid avtalsbrott var oskäligt och skulle lämnas utan avseende.

Vanliga frågor och svar

Är det fel i en mobil tjänst om jag saknar täckning?
Det kan det vara. En tjänst ska motsvara vad du och operatören kommit överens om. Om täckningen är sämre än vad du blivit lovad så är det fel på tjänsten. Mobila tjänster kan påverkas av olika faktorer så som kapacitet i masten och tjänsterna brukar beskrivas i avtalsvillkoren på ett sätt som gör det svårt...
Är det fel på mitt fasta bredband om min hastighet är låg?
Det kan det vara. Om du har en låg bredbandshastighet kan det bero på ett fel på operatörens sida. Ibland kan det dock vara så att den låga hastigheten inte utgör ett fel enligt avtalet. Det räcker normalt att hastigheten når upp till avtalad minimihastighet när du har datorn ansluten med nätverkssladd för att det...
Hur ska jag klaga?
Kontakta den operatör som du anser är ansvarig. Om operatören uppmanar dig att klaga till en återförsäljare men det klagomålet inte ger resultat, kan du återigen kontakta den operatör som du har abonnemanget hos. Operatören är ansvarig för de tjänster de fakturerar dig för, även om de sålts av återförsäljare. Om operatören inte kan lösa...
Vad kan jag göra om jag fått ett företagsabonnemang fast jag är privatperson?
Om du anser att du fått ett avtal på ett företagsabonnemang trots att du anser dig vara konsument bör du skicka ett mejl eller ett brev till operatören så snart som möjligt och påtala detta. Spara en kopia. Om du blev uppringd och avtalet ingicks på telefon kan du i första hand invända att avtalet...
Säljaren lovade att jag skulle ha täckning men det har jag inte. Vad gäller?
Även om en säljare muntligen lovat dig täckning på en speciell plats, till exempel där du bor, kan det bli svårt för dig att bevisa det om det uppstår en tvist. Det bästa är därför om du får löftet skriftligt eller att det spelas in när du ingår avtal via telefon. Om du kan visa...
Kan jag häva avtalet på grund av ändringar i kanalutbudet?
Om du har ett avtal med bindningstid bör du först kontrollera vad som står i ditt avtal. Leta efter en text som handlar om förändringar i kanal- och programutbud. Det finns framför allt tre saker som har betydelse för att få häva ett avtal: Operatören ska kunna visa att det finns ett giltigt skäl, som...
Varför fungerar inte min fiber när jag flyttat in i en ny bostad och operatören säger att porten är blockerad?
När du beställer en ny tjänst kan din operatör ibland se om en annan tjänst blockerar nätet redan vid avtalstillfället. Du kan då få frågan om tjänsten tillhör någon annan och i så fall ska stängas ned när din nya tjänst aktiveras; Om din tjänst inte aktiveras när den ska bör du kontakta din bredbandsoperatör...
Hur felsöker jag en tjänst eller hårdvara?
Beroende på om felet ligger i tjänsten eller hårdvaran finns det olika sätt att felsöka. Ta kontakt med din operatör för support om du har driftsstörningar på ditt bredband eller din telefoni. De kan upplysa dig om det finns störningar som gör att internet ligger nere eller om det finns andra kända avbrott eller störningar...
Hur lång tid får det ta innan felet avhjälps?
Operatören är skyldig att avhjälpa ett fel inom “skälig tid” från den dag du anmält felet till operatören. Hänsyn ska tas till ditt behov av en fungerande tjänst. Operatören är i princip skyldig att omgående ta sig an problemet efter att du klagar och skälig tid beräknas efter vad som är normalt för att åtgärda...
Vad har jag för rättigheter vid fel eller avbrott på tjänsten?
Om det är fel i din tjänst kan du ha rätt till flera olika saker. Se även vilka rättigheter du har enligt ditt avtal. Du kan ha rätt att: Kräva att felet avhjälps, om det inte medför orimlig kostnad eller olägenhet för operatören. Detta ska ske utan någon kostnad för dig under förutsättning att felet...

Relaterade beslut

MD 2005:10 – Begränsning av skadeståndsansvar
I ett standardavtal avseende fast telefoni har vissa villkor ansetts oskäliga enligt avtalsvillkorslagen. Det gäller bland annat villkor som ger näringsidkaren rätt att stänga av avtalad telefonitjänst utan att i förväg underrätta konsumenten, villkor som begränsar såväl sättet som tiden för framställande av anspråk, villkor som begränsar skadeståndsansvar till visst belopp och även till vissa...
MD 2002:23 – Begränsning av rätten att framställa anspråk
I avtal om fast telefoni har vissa villkor befunnits oskäliga enligt avtalsvillkorslagen. Det gäller bland annat villkor som kräver skriftlig form vid uppsägning, som innehåller begränsning avseende det sätt på vilket ett anspråk skall göras gällande och den tid inom vilken ett anspråk måste framställas, som begränsar skadeståndsansvaret till visst belopp per år oavsett omfattningen...
ARN 2024-22342 – Mejldialog om kompensation bevisade inte bindande avtal
En konsument inledde en dialog med sin operatör angående kompensation för en tidigare händelse. Konsumenten menade att ett avtal ingicks och i ARN krävde han en kostnadsfri mobiltelefon, åtta kostnadsfria mobilabonnemang på livstid och återbetalning för abonnemangsavgifter som betalats. För att bevisa att ett avtal ingåtts bifogade konsumenten kopior på mejldialoger mellan honom och operatören....
ARN 2024-16890 – Ändrad IP-adress och begränsad funktionalitet ansågs utgöra fel på tjänsten
Konsumenten ingick avtal om bredband med operatören 2019. Månadskostnaden var 518 kronor. 2024 ändrade operatören konsumentens IP-adress vilket bl.a. medförde att konsumenten inte längre kunde komma åt sitt arbetes servrar. Konsumenten krävde skadestånd på två månadsavgifter för tiden som bredbandet inte fungerade. Operatören framhöll att IP-tilldelningen justerades under fyra dagar. Efter konsumentens begäran om ett...
ARN 2024-04877 – Urkopplad mast gav rätt till prisavdrag
En konsument tecknade ett familjeabonnemang för mobiltelefoni med 24 mån bindningstid i november 2023. Enligt avtalssammanfattningen var månadskostnaden 1 235 kronor. Det visade sig att tjänsten inte fungerade i området där konsumenten bodde. Utanför området kunde tjänsten dock användas. I februari 2024 meddelade konsumenten att hon ville slippa ifrån avtalet och begärde återbetalning av 2...
ARN 2023-04291 – Avtalsvillkor om följdskador ansågs oskäliga
En konsument ingick avtal om ”Villafiber 10 000 mbit/s” och tjänsten levererades först tre veckor efter avtalad tid. Konsumenten begärde ersättning med 799 kronor för en 4G-router som köpts för att ersätta internettuppkopplingen under dröjsmålet. Operatören nekade ersättning med hänvisning till avtalsvillkoren. ARN konstaterade först att det förelåg ett avtalsbrott då tjänsten inte levererats i...
ARN 2022-00160 – Ingen rätt att häva när leverantören avhjälpt fel
En konsument beställde fiberanslutning i maj 2018 men installationen dröjde. I maj 2021 skickade leverantören ett tilläggsavtal med ett nytt erbjudande där installation garanterades inom sex månader. Konsumenten accepterade detta. Fiberanslutningen driftsattes i september 2021 men konsumentens internet fungerade inte. Konsumenten felanmälde till fiberleverantören vid flera tillfällen. I februari 2022 konstaterade en tekniker bland annat...
ARN 2021-10104 – Begärt pris för reparation av fibern var skäligt
Konsumenten felanmälde fiberkabeln till fiberleverantören. Leverantören svarade att konsumenten skulle bli kontaktad av en person för att bestämma tid för reparation. Dagen efter kom en tekniker och lagade kabeln och konsumentens son som var hemma frågade vad det skulle kosta. Det visste inte teknikern. Konsumenten fick sedan en räkning på 9630 kronor. Konsumenten menade att...
ARN 2021-02254 – Rätt till viss ersättning för kostnader när operatören inte fullföljer avtal
Konsumenten fick ett bättre erbjudande om tv-abonnemang från en annan operatör och valde därför att säga upp sitt befintliga abonnemang till årsskiftet 2020/2021. Den 17 november blev hen uppringd av sin tidigare operatör, som gav konsumenten ett ännu bättre erbjudande som även avsåg bredbandsabonnemang samt informerade om att hen fortfarande hade ångerrätt. Konsumenten tackade ja...

Senast uppdaterad: