Att byta telefonoperatör och flytta nummer

Om du vill byta operatör och flytta ditt telefonnummer till en ny operatör är din tidigare operatör skyldig att kostnadsfritt lämna över numret – portera det – till din nya operatör även om du har bindnings- och/eller uppsägningstid kvar hos din tidigare operatör.

Summering av sidan

Vid byte av telefonoperatör har du rätt att kostnadsfritt flytta (portera) ditt nummer till en ny operatör, även om du har bindningstid eller uppsägningstid kvar hos din tidigare operatör. Den nya operatören ansvarar för själva nummerflytten. Efter att ett abonnemang har sagts upp är den nuvarande operatören skyldig att hålla numret tillgängligt för flytt i en månad, om inget annat avtalats. Det är dock den nya operatören som avgör om numret kan tas emot och eventuellt tar ut en avgift för detta. För fasta nummer kan du behålla numret vid flytt inom samma riktnummerområde, men det är inte garanterat att du får flytta numret till ett annat område eller till mobiltelefon.

Vad är viktigt att tänka på när jag vill flytta mitt nummer?

Det är några saker som är bra att känna till om du ska byta operatör och vill behålla ditt telefonnummer. Din nya operatör ansvarar för själva flytten av numret.

Om du säger upp ditt abonnemang för att byta operatör har din nuvarande operatör en skyldighet att hålla ditt nummer tillgängligt för flytt en månad efter att avtalet upphört om ni inte kommit överens om något annat.

En operatör har dock inte en skyldighet att ta emot ett nummer. Din nya operatör avgör alltså om de tar emot ditt nummer och har även rätt att ta betalt för att ta över ditt nummer.

Du har även möjlighet att behålla ditt fasta telefonnummer om du flyttar till ny bostad inom samma riktnummerområde. En operatör kan låta dig flytta ditt fasta telefonnummer till ett annat riktnummerområde, eller till en mobiltelefon, men det går inte att kräva att operatören låter dig göra det.

Detta är viktigt att tänka på när du ska byta operatör för telefoni eller bredband

Kontakta din befintliga operatör

Viktigt! Säg INTE upp avtalet ännu! 

Kontakta din nya operatör
Nu kan du säga upp ditt avtal

Vanliga frågor och svar

Räcker det att jag gör en uppsägning på telefon?
Om du gör uppsägningen via telefon bör du be om en skriftlig bekräftelse på denna. Annars kan det bli svårt för dig att visa att du sagt upp avtalet om det uppstår en tvist om detta. Även om du kan visa att du ringt operatören så är det inte säkert att det räcker eftersom du...
Hur ska jag göra om jag vill ångra avtalet?
Du kan ångra dig via e-post, brev eller telefon. Om du och operatören inte är överens om du har ångrat dig eller inte, är det du som måste kunna bevisa att du skickat ett meddelande om ånger på ett ändamålsenligt sätt och när det skickades. Det är därför fördelaktigt ur bevissynpunkt att ångra sig skriftligt...
Får operatören ändra villkor om jag har bindningstid?
Avtal med bindningstid innebär att avtalet gäller under en överenskommen period. En villkorsändring av ett avtal med bindningstid är endast tillåten om operatören har uppgett ett giltigt skäl som står angivet i avtalet. Om operatören däremot ändrar villkoren under bindningstiden, utan att hänvisa till ett giltigt skäl som finns angivet i avtalet, kan det anses...
Jag ska flytta och kan inte använda tjänsten på min nya adress, kan jag säga upp avtalet fast jag har bindningstid kvar då?
Nej. Du är vanligtvis bunden av ditt tidigare avtal även om du flyttar tjänsten till en annan operatör eller om du flyttar till en adress där din operatör inte kan leverera tjänsten till dig. Det innebär att du måste betala under bindningstiden även om du inte kan använda tjänsten.
Måste jag betala för hårdvaran om jag får säga upp abonnemanget?
Om du enligt lag har rätt att säga upp eller häva ett avtal i förtid är du inte skyldig att betala någon annan kompensation till operatören än en slutfaktura för utrustning (exempelvis mobiltelefon, router eller tv-box) som du behåller. Bestämmelsen omfattar hela ditt paketköp, gäller avtal med bindningstid och innebär en gräns för hur mycket...
När avvecklas 2G- och 3G-näten och vem är ansvarig?
Post- och Telestyrelsen (PTS) har ett regeringsuppdrag att följa avvecklingen av 2G- och 3G-näten samt vilka informationsinsatser som genomförs med anledning av avvecklingen. Information om avvecklingen finns även på bytnät.nu som är en webbplats som drivs av branschorganisationen TechSverige. Det finns också information hos mobiloperatörerna. Avvecklingen av 3G-nätet pågår för närvarande och avvecklingen planeras vara...
Kan jag få tillbaka ett förlorat nummer?
Ett avstängt abonnemang har inte något telefonnummer som kan flyttas. Därför måste numret återaktiveras hos den operatör som för tillfället har numret för att därefter kunna flyttas. Fråga därför din operatör om detta är möjligt och om du kan få tillbaka numret. Det händer att numret läggs i så kallad karantän under en period. Detta...
Är jag fortfarande bunden av avtalet, om jag inte flyttar med tjänsten till min nya adress?
Som huvudregel ansvarar du för att betala för ett abonnemang till dess att bindnings- och/eller uppsägningstid upphör enligt avtalet. Det gäller även om du flyttar till en bostad där operatören inte kan leverera tjänsten, såvida du inte har avtalat om något annat med operatören. Du kan fråga operatören om det går att förkorta bindningstiden eller minska kostnaden på...
När tar Telia bort kopparnätet hos mig?
Varför har jag fått en faktura trots att jag sagt upp avtalet?
Kontrollera med operatören varför du fått fakturan. Det kan exempelvis handla om uppsägningstid, fakturering av samtalskostnader i efterskott eller att det av någon anledning inte finns ett avslut registrerat på abonnemanget. Tänk på att om ni inte är överens om att du sagt upp abonnemanget, så bär du bevisbördan för det.

Relaterade beslut

ARN 2024-06838 – Avtalat pris för bredbandstjänsten gällde även efter ändrat tjänsteutbud
Konsumenten beställde en bredbandstjänst med hastigheten 2/2 Mbit/s för 62 kronor per månad via en kundportal. Tjänsten hade ingen bindningstid och ett rabatterat pris under tolv månader. Några månader efter beställningen byttes kommunikationsoperatören i stadsnätet som konsumentens fastighet tillhörde ut. Inför bytet fick konsumenten information från kommunikationsoperatören om att han behåller nuvarande avtal och bredbandshastighet...
ARN 2021-02254 – Rätt till viss ersättning för kostnader när operatören inte fullföljer avtal
Konsumenten fick ett bättre erbjudande om tv-abonnemang från en annan operatör och valde därför att säga upp sitt befintliga abonnemang till årsskiftet 2020/2021. Den 17 november blev hen uppringd av sin tidigare operatör, som gav konsumenten ett ännu bättre erbjudande som även avsåg bredbandsabonnemang samt informerade om att hen fortfarande hade ångerrätt. Konsumenten tackade ja...
ARN 2019-13568 – Rimligt avtalsinnehåll prövat utifrån giltighetsregeln
Konsumenten ingick ett avtal om telefonabonnemang med operatören och begärde nummerflytt. I samband med att avtalet ingicks lovade operatören att konsumenten inte skulle drabbas av några kostnader till följd av detta samt att bytet skulle ske först efter att bindningstiden hos konsumentens tidigare operatör löpt ut. Trots detta tog den nya operatören över konsumentens nummer...
ARN 2017-11047 – Öppet eller slutet nät?
En konsument beställde fiberinstallation med öppet nät och tecknade samtidigt ett abonnemangsavtal med 12 månaders bindningstid. När konsumenten ett år efter abonnemangstiden ville byta leverantör var nätet ett stängt nät. Konsumenten hade dock möjlighet att gå över till en annan leverantörs nät och få öppen fiber för 2000 kronor. Kostnaden var, enligt konsumenten, för att...
ARN 2016-11868 – Konsumenten är skyldig att meddela operatören att telefonnumret ska flyttas till en annan operatör vid uppsägning
En konsument skulle byta operatör och gjorde därför en uppsägning av sitt fasta telefonabonnemang. Enligt konsumenten ställde den befintliga operatören inga frågor om huruvida telefonnumret skulle upphöra eller om det skulle flyttas till en annan operatör.  Operatören krävde sedan 995 kronor av konsumenten för att koppla upp tjänsten igen för att kunna flytta numret till...
ARN 2015-10734 –Konsumenten måste själv avsluta tidigare abonnemang
Konsumenten tecknade ett telefonabonnemang med en ny operatör. Försäljaren lovade att företaget skulle ordna allt som rörde bytet av operatör och konsumenten trodde därför att operatören skulle kontrollera att bindningstiden hos den tidigare operatören hade gått ut. Det visade sig dock att den tidigare operatören ville ha betalt för återstående bindningstid. Den nya operatören menade...
ARN 2013-10300 – Rätt att avsluta nummer vid avstängning
En konsument tecknade ett nytt avtal som innebar att hans tidigare abonnemang låstes upp och telefonnumret flyttades till ett kontantkortsabonnemang. Konsumenten ingick avtalet under förutsättning att han skulle få behålla sitt nummer. När konsumenten inte hade fyllt på kontantkortet på tolv månader avslutades kontantkortsabonnemanget och konsumenten förlorade sitt nummer som gavs till annan abonnent. Konsumenten...
ARN 2009-9769 – Operatörsbyte är att likställa med en uppsägning
Konsumenten skickade ett e-postmeddelande till operatörsombudet i stadsnätet, hos vilken han beställt bredbandet, med besked om att han ville byta bredbandsoperatör. Någon bekräftelse från operatörsombudet eller operatören kom inte men månadsfakturorna från operatören upphörde. Ett år senare fick konsumenten en faktura från operatören som avsåg månadsavgifter från tiden efter begäran om operatörsbyte. Konsumenten begärde prisavdrag...

Senast uppdaterad: