Vad du kan göra för att ha säkra telekomtjänster

Din mobiltelefon och surfplatta kan innehålla information som du vill skydda för andra. Du bör därför vara medveten om att det kan finnas samma risker när du surfar med dessa som när du använder din dator.

Summering av sidan

Säkerhet för mobiler och surfplattor är viktigt eftersom dessa kan innehålla information du inte vill dela med dig av. Det är avgörande att vara försiktig med länkar i meddelanden och e-post samt att använda en lösenkod för att skydda enheterna. Vid förlust bör abonnemanget genast spärras.

Spoofing, där någon manipulerar telefonnummer för bedrägerisyften, är vanligt och kan ge intryck av att banken eller en annan organisation ringer. Det är bäst att lägga på luren och aldrig lämna ut kontouppgifter eller använda BankID på någon annans begäran.

Utländska bluffsamtal och bluff-sms är vanliga bedrägerimetoder. Vid okända nummer bör du aldrig ringa tillbaka, och bluff-sms kan rapporteras till operatörerna via numret 7726. Operatörerna har också infört åtgärder för att stoppa vissa bedrägerisamtal från utlandet. Att vara vaksam är det bästa skyddet mot dessa typer av bedrägerier.

Klicka aldrig på osäkra länkar i mejl eller sms och använd lösenkod på mobilen

Några viktiga tips är att aldrig klicka på länkar i mejl eller meddelanden som du inte känner igen, att ha en lösenkod för att kunna öppna mobilen eller surfplattan samt att genast anmäla en förlust och spärra abonnemanget så att ingen obehörig kan utnyttja detta.

Vad är spoofing?

Det förekommer att det telefonnummer som presenteras i din telefon när det ringer inte korrekt speglar vem som försöker nå dig. Fenomenet kallas för spoofing.

Att spoofa ett telefonnummer är i sig inte olagligt. Det är vanligt att företag till exempel visar ut ett huvudnummer även om en person ringer dig från sin anknytning. Att däremot använda det i bedrägerisyfte, och också lyckas med ett bedrägeri, är olagligt och bör polisanmälas.

Logga aldrig in med BankID på uppmaning av någon som ringer dig

Du kan till exempel tro att du blir uppringd av din bank eftersom du ser bankens nummer i din nummerpresentatör, men den som ringer kan vara någon som bara vill lura dig på pengar. Det kan ibland vara så att den som ringer ger dig oroväckande information om att pengar flyttas från ditt konto och ber dig logga in med ditt BankID.

Om du får ett sådant samtal är rådet att bara lägga på luren direkt. Banken eller andra organisationer ringer dig sannolikt aldrig, och definitivt inte från sina kundtjänstnummer. Om du vill kan du ringa upp banken eller den organisation som den som ringde dig sade sig representera och fråga om någon där har sökt dig, men lämna aldrig ut dina kontouppgifter och logga aldrig in på ditt BankID. Tänk också på att det inte räcker med att bara motringa numret för att se vart det går, eller kolla upp det på till exempel Hitta eller Eniro. Numret i sig är ju korrekt, det har bara använts av någon annan än den du tror. Det händer också att de spoofar privatpersoners nummer.

Majoriteten av den här typen av bedrägerier görs av organiserade ligor i utlandet. Från och med november 2023 stoppar operatörerna därför alla samtal som kommer från utlandet men visas ut som ett svenskt fast eller mobilt nummer.

Ring aldrig tillbaka på ett okänt, missat nummer från utlandet

Det kan hända att du blir uppringd av ett okänt utländskt nummer eller upptäcker att du har ett missat samtal från ett nummer du inte känner igen. Ring då aldrig tillbaka, det kan bli dyrt! Detta kallas wangiri och innebär att bedragaren vill att du ska ringa tillbaka och även om du lägger på direkt när du märker att det är något konstigt, kommer samtalet att studsas mellan utländska mobilmaster och kosta dig pengar, i värsta fall i flera timmar.

Däremot kan det vara bra att veta att det aldrig kostar dig någonting att svara när det ringer, såvida du befinner dig i Sverige. Det är bara om du själv ringer tillbaka som du kan bli debiterad. Om du råkar svara av misstag, lägg bara på luren.

Klicka aldrig på länkar i sms som du inte är säker på, det kan vara bluff-sms (smishing)

Ett sätt som bedragare använder för att lura dig att till exempel logga in med BankID eller klicka på länkar med skadlig kod är bluff-sms. Dessa sms kan se ut att komma från din bank, PostNord, din mataffär med flera.

De kan se väldigt autentiska ut, men vi uppmanar till att aldrig klicka på länkar i sms eller att logga in med BankID utan att vara helt säker på att sms:et är korrekt.

Misstänker du att du fått ett bluff-sms kan du vidarebefordra det till kortnumret 7726 (blir ordet SPAM på din knappsats) så rapporteras det till operatörerna som kan granska och stoppa vidare utskick om det bedöms vara en bluff.

OBS! Det är viktigt att du just vidarebefordrar sms:et, inte att du kopierar och skickar, eftersom det finns metadata i sms:et som måste komma med. Hur du gör för att vidarebefordra ett sms är olika på olika telefoner. Därför kan vi inte göra en enkel instruktion. Om du inte vet hur du gör på just din telefon så behöver du ta reda på det.

Sim-swapping eller simkortskloning förekommer, lägg till muntlig säkerhetskod

Sim-swapping – eller sim-kortskloning – är ännu ovanligt i Sverige men omfattningen är oklar. Metoden är inte ny men har fått ny fart med de allt vanligare e-sim-lösningarna, där det inte längre krävs något fysiskt kort utan bara en aktiveringslänk.

Om du använder e-sim kan du lägga till en muntlig säkerhetskod hos din operatör. Undvik att dela personliga uppgifter på sociala medier. Misstänker du att mobilen slutat fungera utan anledning? Agera direkt. Tänk två gånger innan du klickar på länkar – även från “kundtjänst”.

Det finns regler för datalagring av trafikuppgifter för samtal, sms m m

Det finns en skyldighet för operatörerna att lagra uppgifter för brottsbekämpande ändamål.

Det är även tillåtet för operatörer att lagra trafikuppgifter under en viss tid för att till exempel kunna fakturera slutkunder eller betala samtrafikuppgifter till andra operatörer.

Identifiering i kundtjänst är för din säkerhet

Om du kontaktar din operatör är det viktigt att de kan säkerställa att du har rätt att göra ändringar i ditt abonnemang eller ingå nya avtal. Det kan ibland uppfattas som omständligt, men är i grunden för din egen säkerhet.

Det kan antingen göras med BankID eller på annat sätt som exempelvis en kod som du får hemskickad till din folkbokföringsadress.

Hantering av dina abonnentuppgifter hos nummerupplysningstjänster

I de flesta abonnemangsavtal får du ge ditt samtycke till att uppgifter om till exempel namn och telefonnummer, får lämnas ut i till nummerupplysningstjänster. Du ska dock alltid ha möjligheten att ta tillbaka ditt samtycke. Då får inte uppgifterna lämnas ut till abonnentupplysningsföretagen.

Hemligt telefonnummer är en tilläggstjänst och följer inte med automatiskt om du byter operatör

Ett hemligt telefonnummer är en tilläggstjänst som du behöver avtala om med din operatör. Tjänsten innebär att ditt nummer inte visas för den du ringer till. Du bör dock tänka på följande:

  • Ditt nummer syns alltid när du ringer nödsamtal till 112.
  • Ditt nummer visas förmodligen i displayen när du skickar sms och mms.
  • Om du ringer från utlandet med en utländsk operatör är det inte säkert att ditt nummer döljs.

När du har hemligt nummer ska detta heller inte lämnas ut till abonnentupplysningsföretag (exempelvis Eniro och hitta.se) eller någon annan.

Har du inte hemligt nummer men vill dölja det vid enstaka samtal, eller tvärtom vill visa ditt hemliga nummer, kan du göra detta i inställningar i din telefon. Om du inte har en smartphone kan du kontakta din operatör för att få veta hur du ska göra.

Om du har hemligt nummer hos din operatör och funderar på att byta operatör måste du begära hemligt nummer även hos den nya operatören. Detta eftersom hemligt nummer inte med säkerhet flyttas med automatiskt när du byter operatör. Operatören har dock ingen skyldighet att erbjuda tjänsten hemligt nummer. Tänk därför på att kontrollera ifall den nya operatören kan erbjuda denna tjänst innan du byter operatör.

Så skyddar du din router

Både fasta och mobila bredband går genom en så kallad router.

Ett steg i att cybersäkra sig är att byta namn, även kallat SSID, och lösenord på sin router till ett namn som inte är kopplat till var du bor. Det kan vid en gruppanslutning vara ditt lägenhetsnummer i fastigheten där du bor eller helt enkelt att man själv inte tänker sig för och döper det till “min gata nummer”.

Eftersom många hem idag har smarta, uppkopplade produkter som pratar med din router via wi-fi (högtalare, robotdammsugare, tv med mera), ökar det risken för intrång. Detta kan man lösa genom att skapa ett separat nätverk, som kallas VLAN, där man kan ansluta sina olika smarta enheter och där även gäster kan koppla upp sig.

Undvik att klicka på konstiga länkar när du är ute på internet

Det kan möjliggöra för hackare att ta sig in i enheten och ta del av din information som du sparat, till exempel lösenord eller kreditkortsuppgifter.

Om du misstänker att du blivit hackad

Det är inte alltid tydligt när man har blivit hackad. Men det kan märkas i att ens uppkopplade saker beter sig annorlunda som att enheter sätter på och stänger av sig, eller att en kamera startas av sig själv. Se till att skydda din trådlösa router och andra enheter med lösenord och, om det går, med tvåfaktorsautentisering.

Vanliga frågor och svar

Vad är viktigast att tänka på när jag ska använda min mobiltelefon eller surfplatta utomlands?
Kontrollera att det går att använda ditt abonnemang eller kontantkort utomlands. Operatören är inte skyldig att erbjuda roaming. Vissa nummer kan ha en högre taxa och dessa omfattas inte av de reglerade roamingpriserna, till exempel betalsamtal, samtal till nummerupplysning och samtal till vissa myndigheter och organisationer (motsvarande 077-nummer i Sverige). Även om ett nummer är...
Har jag rätt att få fast telefoni och bredband?
Ja och nej. Enligt lagen om elektronisk kommunikation har du rätt att få telefoni till en rimlig kostnad i din fasta bostad eller ditt företag (fritidshus omfattas inte av denna rättighet). Som det ser ut i dag är dock inget telebolag, varken Telia eller något annat, skyldigt att erbjuda telefoni till alla, utan alla telebolag...
Vem ansvarar för att jag har telefoni och internet?
När det gäller tillgång till grundläggande internet (minst 10 Mbit/s enligt lag) så har idag de flesta hushåll och företag täckning med mobilt bredband via 4G, 5G eller satellit. För dig som inte kan få telefoni eller en anslutning som medger 10 Mbit/s kan Post- och telestyrelsen, PTS, upphandla bredbandsanslutningar efter ansökan från dig. Innan...
Får företag skicka direktreklam via sms till mobiltelefoner?
Enligt de etiska reglerna får direktmarknadsföring av betalteletjänster till telefon inte ske utan kundens uttryckliga medgivande. Dock får marknadsföring ske när ett etablerat kundförhållande föreligger. Ett etablerat kundförhållande föreligger exempelvis när en person gjort ett köp av tjänster från ett företag. Om du har beställt en betalteletjänst, till exempel en filmvisning, från ett företag finns...
Vilken operatör tillhör numret som ringt mig?
Om du vill ta reda på vilken operatör ett visst telefonnummer tillhör kan du göra det via Post-och telestyrelsens nummersök. Observera att om numret tillhör en operatör som erbjuder traditionell fast telefoni via telejacket kan sökningen visa Telia som operatör trots att abonnemangsavtalet kan ha ingåtts med en annan operatör.
Kan man fortfarande få fast telefoni?
Ja, du kan ha fast telefoni, t ex bredbandstelefoni eller IP-telefoni eller mobil hemtelefoni. Fast telefoni via kopparnätet är under avveckling och det sker ingen nyförsäljning.
Vad är ett fysiskt sim-kort och ett e-sim?
Ett fysiskt sim-kort är en liten plastbricka med ett inbyggt chip som sätts in i din mobiltelefon. Det fungerar som en nyckel för att ansluta telefonen till mobilnätet och möjliggör samtal, sms och surfning. SIM står för “Subscriber Identity Module,” och kortet innehåller information som identifierar dig som användare och abonnent hos din operatör. Ett...
Hur aktiverar jag ett SIM-kort?
Ett SIM-kort är avgörande för att kunna ansluta din mobiltelefon till mobilnätet och använda tjänster som samtal, sms och surfning. Aktiveringen av ett SIM-kort är enkel och varierar något beroende på operatör. Aktivera ett fysiskt SIM-kort: Sätt in SIM-kortet: Börja med att sätta in kortet i den särskilda sloten i din mobiltelefon. Sloten finns vanligen...
Hur surfar jag med internetdelning?
Mobilsurf kan innebära olika saker. Du kan ansluta din mobiltelefon till en dator och använda mobilen som ett modem. Du behöver en mobiltelefon som klarar datatrafiköverföring och vanligen surfar man inom främst 4G- och 5G-näten. OBS! 2G och 3G stängs nu successivt ner och kommer att sluta fungera i slutet av 2025. Du kan behöva se över...

Relaterade beslut

ARN 2019-10956 – Abonnent ansvarig när förlust av mobiltelefon inte anmälts
Konsumenten blev bestulen på sin mobiltelefon av en ficktjuv i Aten. Konsumenten försökte direkt spärra sitt sim-kort, men operatörens kundtjänst var stängd. Via telefonsvararen fick man enligt konsumenten inga instruktioner om hur man skulle spärra kortet utan bara att man skulle återkomma under kontorstid närmaste veckodag. Under tiden hann ficktjuven ringa för 28 937 kronor. Konsumenten...
ARN 2018-10104 – Konsumenten kunde inte bevisa att samtal inte ringts till Tunisien
En konsument blev debiterad 935 kronor för samtal till Tunisien. Konsumenten menade att han inte ringt dessa samtal, däremot hade han fått samtal från nummer i Tunisien. Möjligen hade hans hustru någon gång svarat på ett sådant samtal men det handlade i så fall bara om fem sekunder. Detta var andra gången konsumenten blivit debiterad...
ARN 2015-06915 – Betalningsansvar trots påstått intrång i router
Enligt konsumenten hade någon gjort intrång i routern och på ett otillbörligt sätt beställt stora mängder data. Konsumenten menade att mängderna var så omfattande att det inte varit möjligt för en privatperson att konsumera dem. Vid flera tillfällen när datamängd beställts hade konsumenten dessutom varit bortrest. Operatören ansåg att det inte hade funnits några fel...
ARN 2012-03820 – Saldotak för mobiltelefoni under utlandsresa
En konsument hade ett mobiltelefonabonnemang med saldotak hos operatören. Saldotaket innebar att månadsbeloppet inte skulle överstiga 300 kronor. Under en resa till Frankrike blev mobiltelefonen stulen men konsumenten spärrade inte mobilen utan förlitade sig på att maximalt behöva betala 300 kronor utifrån saldotaket. Efter en tid fick dock konsumenten en faktura på 6 125 kronor...
ARN 2012-02639 – Abonnent ansvarig för samtal som ringts med stulen mobiltelefon
Under en arbetsresa till Paris blev en konsuments mobiltelefon stulen och det dröjde flera dagar innan konsumenten gjorde en polisanmälan och spärrade abonnemanget. Enligt konsumenten berodde detta på att han trodde att telefonen hade blivit kvar hos en vän och därför inte hade haft anledning att misstänka att den var stulen. ARN menade att det...
ARN 2011-7107 – Betalningsansvar för räkning i samband med obehörigt intrång
Konsumenten, som hade ett avtal med en operatör om bredbandstelefoni, fick en räkning som gällde utlandssamtal som han inte hade ringt. Operatören menade att det som troligen hade hänt var att konsumenten blivit utsatt för bedrägeri genom intrång där någon annan använt kundens utrustning för att ringa. Enligt operatören var det dock kundens ansvar att...
ARN 2011-2203 och ARN 2011-2286 – Bristande kreditprövning innebär inte att avtal om abonnemang blir ogiltiga
En konsument tecknade åtta olika mobiltelefonabonnemang hos fyra olika operatörer under en och samma dag. Konsumenten kontaktade senare två av bolagen och ville häva sina köp. Som anledning uppgav konsumenten att han blivit tvingad att ingå avtalen av två andra män och att bolagen brustit i sin skyldighet att göra en kreditprövning enligt konsumentkreditlagen. Konsumenten...
ARN 2009-8150 – Inte oskäligt villkor att operatören får stänga av abonnemang i vissa fall
En konsument yrkade skadestånd avseende månadsavgifter samt ersättning avseende kränkning då operatören stängt av konsumentens bredbandstjänst på grund av upptäckt risk för utskick av spam och virus från konsumentens dator till andra. Nämnden konstaterade att det i bolagets särskilda villkor för bredbandstjänsten framgår att bolaget har rätt att tillfälligt begränsa eller stänga av abonnemanget om...

Senast uppdaterad: