Har du fått en räkning på en klumpsumma i efterskott?
Även om du inte har fått en faktura eller räkning från din operatör, kan denne ha rätt att i efterhand fakturera en klumpsumma, så kallad “efterdebitering”. Det är därför viktigt att du själv reagerar på om du inte får fakturor som du borde fått, annars riskerar du att bli debiterad för upp till tre år bakåt.
Summering av sidan
Operatörer har rätt att fakturera upp till tre år bakåt i tiden och preskriptionstiden kan förlängas genom att operatören skickar krav eller påminnelser. Operatörer är inte skyldiga att kostnadsfritt skicka ut äldre samtalsuppgifter och måste avidentifiera eller förstöra trafikuppgifter när de inte längre behövs.
En operatör har rätt att fakturera tre år bakåt
En räkning från operatören till konsumenten preskriberas först efter tre år. Ett krav från konsumenten till operatören, exempelvis en begäran om återbetalning på grund av felaktig fakturering, preskriberas däremot först efter tio år.
Preskriptionstiden kan förlängas genom att operatören skickar krav eller påminnelse till dig eller genom att du betalar en del av skulden (preskriptionsavbrott). Då räknas en ny preskriptionstid från dagen för påminnelsen. Samma sak gäller ett krav från dig på operatören.
Om operatören skickar ut räkningar i en klumpsumma, så kallad efterdebitering, behöver det alltså inte vara i strid med lagen. Det kan bero på att operatören missat att ta upp ett belopp tidigare eller därför att de är beroende av faktureringsunderlag från något annat företag. Operatören måste kunna redogöra för underlaget för räkningen. Om du anser att räkningen är felaktig eller om du inte har råd att betala in hela summan på en gång kan du kontakta operatören och be att få en avbetalningsplan eller försöka komma överens om någon annan lösning.