Har du fått en räkning på en klumpsumma i efterskott?

Även om du inte har fått en faktura eller räkning från din operatör, kan denne ha rätt att i efterhand fakturera en klumpsumma, så kallad “efterdebitering”. Det är därför viktigt att du själv reagerar på om du inte får fakturor som du borde fått, annars riskerar du att bli debiterad för upp till tre år bakåt.

Summering av sidan

Operatörer har rätt att fakturera upp till tre år bakåt i tiden och preskriptionstiden kan förlängas genom att operatören skickar krav eller påminnelser. Operatörer är inte skyldiga att kostnadsfritt skicka ut äldre samtalsuppgifter och måste avidentifiera eller förstöra trafikuppgifter när de inte längre behövs.

En operatör har rätt att fakturera tre år bakåt

En räkning från operatören till konsumenten preskriberas först efter tre år. Ett krav från konsumenten till operatören, exempelvis en begäran om återbetalning på grund av felaktig fakturering, preskriberas däremot först efter tio år.

Preskriptionstiden kan förlängas genom att operatören skickar krav eller påminnelse till dig eller genom att du betalar en del av skulden (preskriptionsavbrott). Då räknas en ny preskriptionstid från dagen för påminnelsen. Samma sak gäller ett krav från dig på operatören.

Om operatören skickar ut räkningar i en klumpsumma, så kallad efterdebitering, behöver det alltså inte vara i strid med lagen. Det kan bero på att operatören missat att ta upp ett belopp tidigare eller därför att de är beroende av faktureringsunderlag från något annat företag. Operatören måste kunna redogöra för underlaget för räkningen. Om du anser att räkningen är felaktig eller om du inte har råd att betala in hela summan på en gång kan du kontakta operatören och be att få en avbetalningsplan eller försöka komma överens om någon annan lösning.

Vanliga frågor och svar

Hur tar jag reda på vilket företag som debiterat mig för en betalteletjänst?
På fakturan från operatören ska det, enligt regler som Post- och telestyrelsen (PTS) beslutat om, finnas kontaktuppgifter till det företag som ansvarar för en förmedlad tjänst. Oftast finns det ett telefonnummer till företagets kundtjänst på fakturan. Om det inte skulle finnas ett telefonnummer kan du kontakta din operatör för att fråga om de har kontaktuppgifter till företaget ifråga. Om du vet vilket betalnummer eller kortnummer som debiteringen har gått igenom finns det också flera sätt att söka reda på vilket företag som använder betalnumret. Om det är en mobil betalteletjänst och debiteringen har gått via ett kortnummer kan du skicka...
Det dras pengar på min mobilräkning från ett företag jag inte vet vad det är?
Betalteletjänster är tjänster som faktureras via telefonräkningen från operatören men som utförs av ett annat företag. När operatören tar betalt för en förmedlad tjänst går den vanliga samtals- eller sms-kostnaden till operatören, medan kostnaden för själva tjänsten går till det företag som står för den förmedlade tjänsten, tjänsteleverantören. Det är ofta flera olika företag inblandade...
Får minderåriga använda betalteletjänster eller göra andra typer av köp via ett abonnemang?
Rättsläget är inte helt klart när det gäller minderårigas användning av betalteletjänster. Det är abonnemangsinnehavarens ansvar att stå för de kostnader som uppstår vid telefoni, inklusive betalsamtal, köp i appar, andra betalteletjänster och utlandssamtal. Om abonnemangsinnehavaren upplåter telefonen till någon annan, partner, barn, granne etc, kan man säga att denna person ges “ställningsfullmakt” att använda...
Vad är en betalteletjänst/förmedlad/övrig tjänst på fakturan/räkningen?
Räkningen kan avse inköp gjorda med telefonen, exempelvis chatt- och dejtingtjänster, tävlingar eller olika mobiltjänster som ringsignaler. På fakturan benämns de ofta som förmedlade eller övriga tjänster med nummer som oftast börjar på 0900-, 0939-, 0944-, 099- eller femsiffriga kortnummer, exempelvis 72 111. Gäller ditt klagomål sådana tjänster ska du först klaga till det företag du köpt tjänsterna ifrån. I andra hand kan du vända dig till Telekområdgivarna och göra en anmälan, välj området Betalteletjänster. Viktigt! Du behöver ha din faktura framför dig så att du korrekt kan fylla i samtliga uppgifter som vi behöver.
Får operatören ta ut en fakturaavgift?
Om operatören tar ut en fakturaavgift måste det framgå av avtalet. Fakturaavgiften ska framgå av avtalet eller operatörens prislista. De flesta operatörer erbjuder alternativ till att skicka ut räkningar i pappersform som e-faktura eller autogiro. Om du väljer något av dessa alternativ kan du ofta slippa betala fakturaavgift. Kontrollera med din operatör om du kan...
Jag har inte fått någon räkning, måste jag betala ändå?
Det är viktigt att veta att du måste betala oavsett om du fått en räkning eller inte. Kontakta därför operatören om du inte fått en räkning i enlighet med avtalet. En operatör har rätt att ta betalt av dig i efterhand i upp till tre år. Därför är det mycket viktigt att du själv reagerar...
På fakturan från min operatör står det att jag köpt förmedlade eller övriga tjänster från ett företag jag aldrig hört talas om. Vad är detta?
Betalteletjänster är tjänster som debiteras via telefonräkningen från operatören men som utförs av ett annat företag. När operatören tar betalt för en förmedlad tjänst går den vanliga samtals- eller sms-kostnaden till operatören, medan kostnaden för själva tjänsten går till det företag som står för den förmedlade tjänsten, den så kallade tjänsteleverantören. Det är ofta flera...
Jag har blivit debiterad för samtal till betalsamtalsnummer som jag inte känner igen att jag ska ha ringt, vad ska jag göra?
Det kan vara lämpligt att först ta reda på vilket företag som ligger bakom det betalnummer som finns på fakturan, då den kunskapen kan vara till nytta när man försöker reda ut vad som skett. På fakturan ska operatören ange kontaktuppgifter till den tjänst/företag som debiterat. Om du blivit debiterad för betalsamtal som du inte...
Kan jag få ut samtalsspecifikationer bakåt i tiden?
Operatören har ingen skyldighet att kostnadsfritt skicka ut uppgifter om samtal som gjorts längre bakåt i tiden än den senaste fakturaperioden. Det är inte heller säkert att dessa uppgifter finns sparade. Om de finns kan operatören ta ut en avgift för att skicka uppgifterna till dig. Operatören bestämmer själv hur stor den eventuella avgiften är....
Jag har ett helt nytt mobilabonnemang och har blivit debiterad för tjänster som jag inte har beställt. Varför?
Har du nyligen skaffat ett nytt mobilabonnemang, ett mobilt bredbandsabonnemang eller ett kontantkort med nytt mobilnummer, och har du i samband med detta blivit debiterad för betalteletjänster som du inte känner till att du har beställt? Då kan det vara så att en tidigare användare av mobilnumret har startat en prenumerationstjänst av något slag som...

Relaterade beslut

ARN 2021-00083 – Retroaktiv nätavgift
En konsument flyttade 2012 från sin bostad till en annan adress och därmed till ett annat nät. Konsumenten flyttade med sig sin bredbandstjänst och operatören fortsatte att debitera denne som vanligt för tjänsten. På sin tidigare adress betalade hen ingen nätavgift och eftersom konsumenten inte blev fakturerad för någon sådan till en början hade hen...
ARN 2016-03015 - Rätt att ta betalt för abonnemang i efterhand
En konsument hade ett mobilabonnemang som ledde till att konsumenten ovetandes fick en skuld som senare gick till inkasso. Konsumenten begärde makulering alternativt halvering av skulden. Operatören anförde att konsumenten inte blivit debiterad för aktuellt abonnemang under drygt tre år. Det belopp konsumenten skulle betala uppgick till närmare 18000 kronor. Operatören efterdebiterade konsumenten för tre...
ARN 2012-02418 – Rätt att ta betalt för samtal i efterhand
En konsument sade upp sitt telefonabonnemang hos en operatör men fick sedan räkningar för samtal som gjorts innan uppsägningen gjordes. Operatören menade att detta berodde på ett systemfel och konsumenten menade att han inte borde drabbas av operatörens fel. ARN menade att en utgångspunkt när det gäller debitering av abonnemangskostnader är att konsumenten är skyldig...

Senast uppdaterad: