Vad innebär bindningstid?

Avtal med bindningstid innebär att avtalet gäller under en överenskommen period. Det innebär att du måste betala för abonnemanget under hela bindningstiden, även om du till exempel flyttar och tjänsten inte fungerar i ditt nya hem. För konsumentavtal får bindningstiden på ett abonnemang vara max 24 månader. Däremot kan du ha avtalat om en längre avbetalningstid på en telefon du köpt på kredit.

Summering av sidan

Bindningstid innebär att ett avtal gäller under en bestämd tidsperiod, maximalt 24 månader för konsumentavtal. Efter den perioden övergår avtalet normalt till ett tillsvidareavtal, vilket ger rätt att säga upp det med högst en månads uppsägningstid. Det ska framgå tydligt i avtalet om bindningstid finns och hur lång den är, och operatören har ansvar att visa vad som är avtalat om detta om det uppstår oenighet. För enskilda firmor gäller samma maxgräns för bindningstid sedan den 1 september 2018.

Maximal bindningstid

Bindningstiden för ett abonnemang får inte vara längre än 24 månader och kan då inte förlängas med ytterligare bindningstid. Om avtalet har kortare bindningstid än 24 månader kan det förlängas så länge den maximala bindningstiden inte överskrids.

Det ska alltid tydligt framgå av avtalet om du har bindningstid och hur lång den är. Om du och operatören inte är överens om vad som är avtalat beträffande bindningstiden är det operatören som måste visa att bindningstid är avtalad och för hur lång tid.

När bindningstiden löper ut övergår avtalet normalt till ett så kallat tillsvidareavtal och det innebär att du har rätt att säga upp avtalet med högst en månads uppsägningstid.

Enligt Telekområdgivarnas uppföranderegler gäller en maximal bindningstid på 24 månader även för enskilda firmor från den 1 september 2018.

Om jag vill bryta bindningstiden

Under bindningstiden är du bunden till avtalet och kan inte säga upp det utan kostnad eller utan att betala en eventuell avgift. Att bryta ett avtal med bindningstid i förtid kan innebära kostnader, till exempel en slutfaktura eller en brytavgift.

Bindningstid för olika abonnemang

Det är vanligt förekommande att ha bindningstid för olika typer av abonnemang så som abonnemang för mobiltelefoni, bredband, tv, streaming och andra tjänster. Det är normalt inte tillåtet att stapla bindningstider, det vill säga att ett bundet avtal per automatik blir bundet igen när bindningstiden går ut.

Vanliga frågor och svar

Vad kan jag göra om jag fått ett företagsabonnemang fast jag är privatperson?
Om du anser att du fått ett avtal på ett företagsabonnemang trots att du anser dig vara konsument bör du skicka ett mejl eller ett brev till operatören så snart som möjligt och påtala detta. Spara en kopia. Om du blev uppringd och avtalet ingicks på telefon kan du i första hand invända att avtalet...
Hur går det till att acceptera skriftligt?
Om ett avtal ska ingås till följd av att operatören har kontaktat dig, ska denne skicka en bekräftelse på sitt anbud till dig. Avtalet ingås sedan när du skriftligen accepterar detta anbud. Om du avböjer erbjudandet redan under telefonsamtalet bör operatören inte skicka någon bekräftelse till dig. Operatörens anbud behöver inte skickas på papper, du...
Hur tar jag reda på vilka möjligheter jag har att få tv?
Du kan kontakta olika operatörer och fråga om de kan erbjuda dig en tv-tjänst. Ibland är operatörens möjlighet att erbjuda en tjänst beroende av var du bor. Om du har bredband har du sannolikt också möjlighet att beställa en tv-tjänst. Du kan också kontakta din hyresvärd, bostadsrättsförening eller motsvarande för information om möjligheterna i fastigheten....
Har jag rätt att få de fria kanalerna från min tv-operatör?
Det kan finnas en skyldighet att sända vidare de fria kanalerna i vissa kabel- och iptv-nät med flera anslutna hushåll.
Har jag rätt att få ett abonnemang?
Nej. Operatörer har ingen skyldighet att ingå avtal om tv-, bredband eller telefonabonnemang med dig. Du och operatören får själva avgöra om ni vill ingå avtal och huvudregeln är att ni får bestämma vilka villkor som ska gälla.
Får man ingå avtal om man är under 18 år?
Konsumentverket hänvisar till Föräldrabalkens regler om att minderåriga inte kan ingå avtal men det finns inget rättsfall som täcker deras påstående fullt ut. Med den tolkningen av föräldrabalken skulle en person under arton år aldrig kunna köpa någonting utan målsmans medgivande, med undantag för de egna pengar en person över sexton år tjänat genom eget...
Finns det mobilabonnemang för barn?
Om du vill skaffa mobilabonnemang åt en minderårig så finns det olika möjligheter. Mobiloperatörerna har olika erbjudanden om abonnemang anpassade för barn, och olika lösningar för familjer och extra användare. Det finns också smartklockor anpassade för barn som går att använda för att ringa och skicka meddelanden med mera. En sådan klocka kan vara bra...
Vad är viktigt att veta när jag byter internetleverantör?
Din nuvarande operatör ska se till att du kan byta till en ny bredbandsoperatör utan avbrott i tjänsten förutsatt att det är tekniskt möjligt. Operatören ska använda avtalsvillkor som innebär att ditt bredbandsabonnemang sägs upp när bytet har genomförts, såvida du inte har sagt upp avtalet vid ett tidigare tillfälle under operatörsbytet. Din nuvarande operatör...
Vilken information ska jag få vid byte av bredbandsoperatör?
Din nuvarande operatör är, i samband med att du byter bredbandsoperatör, skyldig att skriftligen informera dig om: När avtalet sägs upp och när det upphör att gälla genom bytet, såvida du inte redan sagt upp avtalet vid en tidigare tidpunkt Eventuell kvarvarande bindningstid, fakturering och andra krav enligt avtalet Hantering av eventuell utrustning som du...
När gäller skriftlighetskravet?
Om en operatör på eget initiativ kontaktar dig via telefon för att ingå ett avtal, måste du skriftligen acceptera anbudet för att det ska bli ett giltigt avtal. Observera att det bara gäller om du tecknar avtalet som konsument, för företagsavtal finns inget krav på skriftlighet. Om det är du som kontaktar operatören, eller om...

Relaterade beslut

MD 2009:35 – Villkor om prishöjningar oskäliga mot konsument
Ett bolag har i avtal till konsumenter kring abonnemang för bredband och telefoni använt avtalsvillkor som inneburit att bolaget haft rätt att under bindningstiden  omedelbart höja priset med upp till tio procent av månadsavgiften,  i enstaka fall höja priset med upp till 100 procent,  ändra sina priser om ändringen orsakats av väsentligt ökade kostnader för bolaget. Exempelvis...
MD 2009:30 – Inte oskäligt med automatisk förlängning av tidsbegränsade avtal
Ett villkor i tidsbegränsande avtal om digital-tv-abonnemang till konsumenter innebar att om uppsägning inte sker inom viss tid så förlängs avtalet automatiskt på viss tid. Alternativt att det övergår till ett tillsvidareavtal med tre månaders uppsägningstid. När det gäller en automatisk förlängning på viss tid så menade Marknadsdomstolen (MD) att det följer av det tidigare...
MD 2005:34 – Förutsättningar för uppsägning
Ett villkor i ett tidsbegränsat avtal på tolv månader om digital-tv-abonnemang till konsumenter som fastslår att om uppsägning inte sker 30 dagar före abonnemangsperiodens utgång, förlängs avtalet automatiskt med ett år i taget med samma uppsägningstid, är oskäligt. I bedömningen vägdes in att avtalet inte krävde att företaget på lämpligt sätt och i rimlig tid...
MD 2004:22 – Ändring av avtalsvillkor under bindningstiden
I avtal om bredbandsabonnemang har villkor, med innebörd att näringsidkaren under en viss inledande bindningstid har rätt att höja priset eller på andra sätt ensidigt ändra avtalsvillkoren till nackdel för konsumenten om det inte föreligger giltigt skäl som anges i avtalet, befunnits oskäligt enligt avtalsvillkorslagen.
ARN 2025-02621 – Operatören har rätt att avsluta tjänsten och slutfakturera vid uppsägning
En konsument sa upp ett mobilabonnemang som hade ett års bindningstid kvar. Operatören svarade att konsumenten då kommer slutfaktureras för hela bindningstiden. Konsumenten accepterade detta men utgick ifrån att abonnemanget skulle löpa under bindningstiden för att sedan upphöra efter bindningstidens slut. Konsumenten menade att om operatören kräver betalt för abonnemanget så måste de också leverera...
ARN 2024-00404 – Muntlig uppsägning via telefon kunde bevisas
En konsument beställde tv- och bredbandsabonnemang i mars 2020. När konsumenten ville avsluta tjänsterna visade det sig att tv-tjänsten hade 24 månaders bindningstid. I december 2020 meddelade hon operatören att hon ville avsluta avtalet i samband med bindningstidens slut. Operatören svarade att det skulle ordnas och att konsumenten inte behövde göra något ytterligare. Konsumenten märkte...
ARN 2019-13568 – Rimligt avtalsinnehåll prövat utifrån giltighetsregeln
Konsumenten ingick ett avtal om telefonabonnemang med operatören och begärde nummerflytt. I samband med att avtalet ingicks lovade operatören att konsumenten inte skulle drabbas av några kostnader till följd av detta samt att bytet skulle ske först efter att bindningstiden hos konsumentens tidigare operatör löpt ut. Trots detta tog den nya operatören över konsumentens nummer...
ARN 2018-15121 – Prishöjning tilläts ej – men bindningstid inget hinder i sig
Konsumenten beställde i juli 2018 ett bredbandsabonnemang för 169 kronor per månad med tolv månaders bindningstid. Några månader senare aviserade operatören en prishöjning till 269 kronor per månad. Som skäl angav operatören att stadsnätet höjt avgifterna för operatören. Konsumenten menade dock att det senaste avtalet mellan operatören och stadsnätet hade tecknats redan i maj. Då...
ARN 2018-12310 –Tvist om bindningstid när ett företagsabonnemang överlåts till en privatperson
En konsument tog över sin pappas företagsabonnemang och då uppstod en fråga om bindningstidens längd. Operatören menade att den totala bindningstiden var 37 månader eftersom abonnemangets nya bindningstid på 24 månader skulle inledas först när avtalstiden från företagsabonnemanget hade löpt ut. ARN menade att parterna var överens om att konsumenten hade tagit över sin pappas företagsabonnemang...

Senast uppdaterad: