Ska du resa utomlands?

När du reser utomlands finns det flera saker som är viktiga att tänka på. För att kunna ringa och ta emot samtal med din mobil eller använda ditt mobila bredband utomlands måste din svenska operatör ha ett avtal med minst en operatör i det land du befinner dig i (så kallade internationella roamingavtal). Roaming är alltså användning av ditt svenska abonnemang i utlandet. För samtal från Sverige till utländska telefonnummer (utlandssamtal) gäller operatörernas respektive prislistor till andra länder.

Summering av sidan

När du använder din mobil utomlands är det viktigt att tänka på roaming och kostnader för samtal och datatrafik. Roaming innebär att använda ditt svenska abonnemang internationellt, och det kräver att din operatör har avtal med operatörer i det land du befinner dig i. Inom EU gäller reglerade roamingpriser utan extra avgifter för samtal, sms och surf, men operatören kan begränsa datamängden. Utanför EU kan kostnaderna däremot bli mycket höga, och det rekommenderas att stänga av både dataroaming och röstbrevlådan.

Vad ingår i EU-roaming och vad gör det inte?

Särskilda typer av samtal, såsom betalsamtal och samtal till nummerupplysning, omfattas inte av reglerade priser och kan kosta mer. Även samtal till gratisnummer i andra länder kan medföra kostnader om du ringer från ett svenskt abonnemang.

För samtal från Sverige till ett svenskt mobilnummer inom EU gäller normala svenska samtalspriser, medan mottagaren inte betalar något. Utanför EU kan mottagaren dock debiteras för att ta emot samtalet samt för att lyssna av röstmeddelanden.

Vid resor nära gränser till länder utanför EU finns risk att mobilen kopplas upp mot operatörer i det andra landet, vilket kan leda till oväntade kostnader.

Ombord på fartyg och flygplan kan mobilen anslutas till satellitnätverk, vilket gör det särskilt viktigt att undersöka vilka priser som gäller. För att undvika oförutsedda kostnader kan du aktivera flygplansläget.

Exempel:

Samtal från Sverige till ett svenskt mobilnummer inom EU:

Du är i Sverige och ringer din kusin som är på semester i Tyskland på hens svenska nummer. För dig blir det samma pris som att ringa inom Sverige och din kusin som tar emot samtalet betalar ingenting. Det kostar inte heller något om du kommer till hens röstbrevlåda. Om hen vill lyssna av meddelandet är det samma kostnad som hen har för samtal inom Sverige.

Samtal från Sverige till ett svenskt mobilnummer utanför EU:

Du är i Sverige och ringer din morbror som är på semester i Thailand. För dig blir det samma pris som att ringa inom Sverige men din morbror betalar enligt operatörens prislista för att ta emot samtalet. Om samtalet kopplas till din morbrors röstbrevlåda får han betala även för det och också för att lyssna av ditt meddelande.

Samtal från Sverige till ett utländskt fast eller mobilt nummer:

Du är i Sverige och ringer din faster som bor i Spanien. Du betalar den utlandstaxa som gäller enligt din operatörs prislista. Dessa priser är inte reglerade och operatören får därmed ta vilket pris som helst. Din faster betalar ingenting.

Samtal inom EU (utanför Sverige):

Du ringer från Danmark med ditt svenska abonnemang till din syster som bor i Portugal på hennes fasta eller mobila nummer. För dig blir det samma pris som att ringa inom Sverige och din syster som tar emot samtalet betalar ingenting.

Samtal till Sverige från EU:

Du ringer hem till mamma från skolresan i Frankrike. För dig blir det samma pris som att ringa inom Sverige och din mamma som tar emot samtalet betalar ingenting.

Samtal till Sverige från ett land utanför EU:

Du ringer från Thailand med ditt svenska abonnemang hem till Sverige. Du betalar enligt operatörens prislista.

Använd gärna vår checklista före, under och efter din resa

 

Före resan

Operatörerna har ingen skyldighet att erbjuda roaming i alla mobilabonnemang. Om du är osäker på om det ingår, kontakta din operatör. De flesta erbjuder då olika typer av paket som du kan köpa för att kunna använda mobilen i utlandet.

Ta också reda på villkoren för att använda mobilen i det land du ska resa till.  Kontrollera med din operatör vad som gäller vid satellituppkoppling eftersom mobilen kan anslutas till satellitnätverk ombord på fartyg och flygplan. Att använda ditt svenska abonnemang utanför EU kostar oftast avsevärt mer än inom EU.

Om du reser utanför EU kan det löna sig att köpa ett kontantkort i det land du reser till, men då måste du innan resan ta reda på om din mobiltelefon är låst till din operatör. Om mobiltelefonen är operatörslåst kan du inte använda ett utländskt kontantkort i den.

Utanför EU kan du få betala både för att ta emot och lyssna av meddelanden som talas in på ditt mobilsvar. Vill du undvika kostnader för debitering av mobilsvar kan du stänga av tjänsten tillfälligt. Kom ihåg att göra det innan du reser utomlands. Det räcker inte med att endast stänga av mobiltelefonen när du kommit utomlands eftersom telefonsvararen då fortfarande är aktiverad.

Ta med PIN- och PUK-koderna ifall du exempelvis tappar mobiltelefonen eller om den blir stulen. Tänk på att inte förvara koderna tillsammans med telefonen.  Se till att du vet hur du kommer i kontakt med din operatör från utlandet.

Innan du reser kan det vara smart att ladda ner filmer, serier, musik och poddar via ett säkert Wi-Fi-nätverk hemma. På så sätt slipper du både använda mobildata utomlands och förlita dig på osäkra offentliga Wi-Fi-nätverk under resan.

Under resan

All användning av mobila tjänster i utlandet kallas för roaming. Både samtal och datatrafik går genom en utländsk mobiloperatörs nät – roamas. Normalt behöver du inte själv aktivera roaming om det ingår i ditt abonnemang.

Alla operatörer ska tillhandahålla en kostnadsfri spärrfunktion för roaming av datatrafik, både inom och utanför EU. Observera att detta inte gäller vid uppkoppling mot satellit, exempelvis på fartyg eller flygplan.

Viktigt! Undersök om operatören kan meddela att du har nått upp till gränsen under pågående surfning/nedladdning eller om det endast är möjligt efter ett avslutat surftillfälle. Om operatören inte kan meddela dig eller spärra tjänsten under pågående surfning/nedladdning kan kostnaden bli betydligt högre än det spärrbelopp som har satts upp.

Spärren gäller även utanför EU om detta är möjligt. Om du som konsument befinner dig i ett land där operatören inte tillåts att övervaka din förbrukning, ska du kostnadsfritt vid inresan utan onödigt dröjsmål meddelas via sms om att kostnadsspärren inte kan erbjudas.

Kom också ihåg att meddelanden via appar som iMessage eller MMS med bilder och video kräver data om du inte är ansluten till Wi-Fi. Överväg därför att använda vanliga sms eller meddelandeappar som fungerar offline när du är på språng.

Observera att en kreditspärr inte säkert slår till vid det belopp som du har bestämt om du befinner dig utomlands, eftersom det kan förekomma en fördröjning mellan den utländska operatören och din svenska operatör.

Ett effektivt sätt att slippa roamingkostnader är att sätta mobilen i flygplansläge och slå på Wi-Fi. Det förhindrar automatisk anslutning till mobilnät, minskar batteriförbrukningen och säkerställer att du bara använder data via Wi-Fi.

Tänk dock på att vara försiktig med offentliga Wi-Fi-nätverk. De är ofta okrypterade och kan innebära en säkerhetsrisk. Hackare skapar ibland falska nätverk som ser legitima ut, men i själva verket är fällor. Dessa nätverk kan ha namn som liknar välkända nätverk – till exempel ”Café Guest” eller ”Free Airport Wi-Fi”. Använd därför bara nätverk du litar på – och gärna en VPN-anslutning vid hantering av känsliga uppgifter.

  • På iPhone bör även funktionen Wi-Fi Assist stängas av, för att undvika att mobilen använder mobildata när Wi-Fi-signalen är svag.
  • På Android-enheter finns liknande funktioner med namn som Smart Network Switch, Adaptiv Wi-Fi eller Växla till mobildata – även dessa bör stängas av innan du reser.

Framförallt utanför EU kan det löna sig att köpa ett kontantkort. Det förutsätter dock att den mobiltelefon du använder inte är låst till din svenska operatör. Använder du ett utländskt kontantkort betalar du inget när du blir uppringd och kan begränsa kostnaden till den summa kortet är laddat med. Notera att du får ett annat nummer till din mobiltelefon om du väljer ett utländskt kontantkort.

Du bör även se upp när du använder mobila tjänster i närheten av gränser mellan ett EU-land och ett land som inte är med i EU. Det eftersom datatrafiken då kan kopplas via grannlandets nät om det ger bättre mottagning. Du kan då få betala lika mycket som om tjänsterna skulle ha använts utanför EU. Var därför uppmärksam på vilken operatör och vilket nät som används.

Tänk på att omedelbart spärra SIM-kortet och polisanmäla en stöld av mobiltelefonen. På så sätt minskar du risken att drabbas av höga kostnader på grund av att någon annan ringer eller surfar med din stulna mobil.

Efter resan

Om du har kopplat ur mobilsvar behöver du aktivera det igen när du kommer tillbaka till Sverige.

Vanliga frågor och svar

Hur tar jag reda på vilket företag som debiterat mig för en betalteletjänst?
På fakturan från operatören ska det, enligt regler som Post- och telestyrelsen (PTS) beslutat om, finnas kontaktuppgifter till det företag som ansvarar för en förmedlad tjänst. Oftast finns det ett telefonnummer till företagets kundtjänst på fakturan. Om det inte skulle finnas ett telefonnummer kan du kontakta din operatör för att fråga om de har kontaktuppgifter till företaget ifråga. Om du vet vilket betalnummer eller kortnummer som debiteringen har gått igenom finns det också flera sätt att söka reda på vilket företag som använder betalnumret. Om det är en mobil betalteletjänst och debiteringen har gått via ett kortnummer kan du skicka...
Det dras pengar på min mobilräkning från ett företag jag inte vet vad det är?
Betalteletjänster är tjänster som faktureras via telefonräkningen från operatören men som utförs av ett annat företag. När operatören tar betalt för en förmedlad tjänst går den vanliga samtals- eller sms-kostnaden till operatören, medan kostnaden för själva tjänsten går till det företag som står för den förmedlade tjänsten, tjänsteleverantören. Det är ofta flera olika företag inblandade...
Får minderåriga använda betalteletjänster eller göra andra typer av köp via ett abonnemang?
Rättsläget är inte helt klart när det gäller minderårigas användning av betalteletjänster. Det är abonnemangsinnehavarens ansvar att stå för de kostnader som uppstår vid telefoni, inklusive betalsamtal, köp i appar, andra betalteletjänster och utlandssamtal. Om abonnemangsinnehavaren upplåter telefonen till någon annan, partner, barn, granne etc, kan man säga att denna person ges “ställningsfullmakt” att använda...
Vad är en betalteletjänst/förmedlad/övrig tjänst på fakturan/räkningen?
Räkningen kan avse inköp gjorda med telefonen, exempelvis chatt- och dejtingtjänster, tävlingar eller olika mobiltjänster som ringsignaler. På fakturan benämns de ofta som förmedlade eller övriga tjänster med nummer som oftast börjar på 0900-, 0939-, 0944-, 099- eller femsiffriga kortnummer, exempelvis 72 111. Gäller ditt klagomål sådana tjänster ska du först klaga till det företag du köpt tjänsterna ifrån. I andra hand kan du vända dig till Telekområdgivarna och göra en anmälan, välj området Betalteletjänster. Viktigt! Du behöver ha din faktura framför dig så att du korrekt kan fylla i samtliga uppgifter som vi behöver.
Får operatören ta ut en fakturaavgift?
Om operatören tar ut en fakturaavgift måste det framgå av avtalet. Fakturaavgiften ska framgå av avtalet eller operatörens prislista. De flesta operatörer erbjuder alternativ till att skicka ut räkningar i pappersform som e-faktura eller autogiro. Om du väljer något av dessa alternativ kan du ofta slippa betala fakturaavgift. Kontrollera med din operatör om du kan...
Jag har inte fått någon räkning, måste jag betala ändå?
Det är viktigt att veta att du måste betala oavsett om du fått en räkning eller inte. Kontakta därför operatören om du inte fått en räkning i enlighet med avtalet. En operatör har rätt att ta betalt av dig i efterhand i upp till tre år. Därför är det mycket viktigt att du själv reagerar...
På fakturan från min operatör står det att jag köpt förmedlade eller övriga tjänster från ett företag jag aldrig hört talas om. Vad är detta?
Betalteletjänster är tjänster som debiteras via telefonräkningen från operatören men som utförs av ett annat företag. När operatören tar betalt för en förmedlad tjänst går den vanliga samtals- eller sms-kostnaden till operatören, medan kostnaden för själva tjänsten går till det företag som står för den förmedlade tjänsten, den så kallade tjänsteleverantören. Det är ofta flera...
Jag har blivit debiterad för samtal till betalsamtalsnummer som jag inte känner igen att jag ska ha ringt, vad ska jag göra?
Det kan vara lämpligt att först ta reda på vilket företag som ligger bakom det betalnummer som finns på fakturan, då den kunskapen kan vara till nytta när man försöker reda ut vad som skett. På fakturan ska operatören ange kontaktuppgifter till den tjänst/företag som debiterat. Om du blivit debiterad för betalsamtal som du inte...
Kan jag få ut samtalsspecifikationer bakåt i tiden?
Operatören har ingen skyldighet att kostnadsfritt skicka ut uppgifter om samtal som gjorts längre bakåt i tiden än den senaste fakturaperioden. Det är inte heller säkert att dessa uppgifter finns sparade. Om de finns kan operatören ta ut en avgift för att skicka uppgifterna till dig. Operatören bestämmer själv hur stor den eventuella avgiften är....
Jag har ett helt nytt mobilabonnemang och har blivit debiterad för tjänster som jag inte har beställt. Varför?
Har du nyligen skaffat ett nytt mobilabonnemang, ett mobilt bredbandsabonnemang eller ett kontantkort med nytt mobilnummer, och har du i samband med detta blivit debiterad för betalteletjänster som du inte känner till att du har beställt? Då kan det vara så att en tidigare användare av mobilnumret har startat en prenumerationstjänst av något slag som...

Relaterade beslut

ARN 2023-19824 – Abonnenten har en skyldighet att ta del av avtalsvillkoren vid beställning via sms
Konsumenten befann sig i ett land utanför EU och fick ett sms från sin operatör med ett erbjudande om en tjänst för utlandssamtal. I sms:et framgick bland annat att ”Med [tjänsten] ringer, sms:ar och mms:ar du utomlands under en vecka utan att behöva fundera på höga kostnader” samt en uppmaning att läsa mer på operatörens...
ARN 2023-16903 – Konsumenten behövde inte betala extra för gratissamtal utomlands
Under en utlandsresa i Frankrike debiterades konsumenten 2 800 kronor extra för tre samtal till kundtjänsten för ett biluthyrningsföretag. Normalt betalade konsumenten en fast månadsavgift på 739 kronor för sitt abonnemang. I samband med inresan till Frankrike fick konsumenten ett sms-meddelande från sin operatör om att han kunde ringa för samma pris som i Sverige. Konsumenten...
ARN 2023-12809 – Inget betalningsansvar för satellittrafik utan avtalsstöd
En konsument debiterades för satellittrafik när hon befann sig i en hamn under en utlandsvistelse. Innan hon reste läste hon på operatörens hemsida att samtal fungerar som vanligt som i Sverige. Konsumenten fick ingen information om att det kan ske en debitering för satellittrafik. I ARN begärde hon återbetalning av kostnaden för satellittrafiken. Operatören motsatte...
ARN 2022-05007 – Kostnad för surf vid utlandsvistelse över ett månadsskifte
En konsument hade varit på semester utanför EU över ett månadsskifte. Under resan fick konsumenten ett sms av sin operatör där det stod följande: ”För att skydda dig mot höga surfkostnader utomlands är en kostnadskontroll på 550 kronor/månad aktiverad (om du inte har tagit bort eller ändrat summan). Surfar du upp hela beloppet får du...
ARN 2019-13443 – Konsumenten fick betala för datatrafik via satellit
Konsumenten åkte båt från Sverige till Polen och fick ett sms om att hen var ansluten via satellit och att samtal, data, sms och mms därför blev dyrare än vanlig taxa inom Sverige. Konsumenten menade att telefonen inte användes förrän i Polen, men fick ändå en faktura där det ingick en kostnad på 521 kronor...
ARN 2019-10956 – Abonnent ansvarig när förlust av mobiltelefon inte anmälts
Konsumenten blev bestulen på sin mobiltelefon av en ficktjuv i Aten. Konsumenten försökte direkt spärra sitt sim-kort, men operatörens kundtjänst var stängd. Via telefonsvararen fick man enligt konsumenten inga instruktioner om hur man skulle spärra kortet utan bara att man skulle återkomma under kontorstid närmaste veckodag. Under tiden hann ficktjuven ringa för 28 937 kronor. Konsumenten...
ARN 2019-01441 – Extremanvändning av mobilabonnemang i annat EU-land
Konsumenten tecknade ett svenskt mobilabonnemang. Innan abonnemangstiden hade löpt ut flyttade han till Tyskland och sa upp abonnemanget via telefon. Operatören accepterade inte uppsägningen. Konsumenten hävdade att han under samtalet fått information om att priserna i Tyskland skulle vara desamma som i Sverige. Han litade på operatören och använde abonnemanget i Tyskland. Det visade sig...
ARN 2018-13912 – Operatören lämnat tillräcklig prisinformation då konsumenten surfat i utlandet
I samband med en utlandsresa till Schweiz blev en konsument debiterad 31 772 kronor för datatrafik i utlandet. Operatören hade lagt in en spärr som gjorde att konsumenten inte skulle kunna få en högre kostnad än 550 kronor för användning av datatrafik i utlandet. Denna spärr kunde tas bort om konsumenten skickade ett sms till operatören...
ARN 2018-12797 – Abonnent som befunnit sig i Kroatien debiterades för datatrafik i Bosnien
En konsument debiterades för roamingavgifter i Bosnien trots att han vid tillfället befann sig i Kroatien. Konsumenten motsatte sig debiteringen och menade att ett tekniskt fel uppstått. Han ansåg att operatören inte uppfyllt sin informationsskyldighet om uppkopplingen mot det bosniska nätet, då sådan information skickats ut till konsumenten några dagar innan själva uppkopplingen mot det...

Senast uppdaterad: