Så Funkar Det

Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (DAL)

Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler gäller när konsumenter handlar via postorder, internet, telefon eller utanför företagets vanliga affärslokaler, till exempel vid hembesök eller annan endast tillfällig försäljning i köpcentrum eller på gatan. Säljaren ska bland annat informera om hur konsumenten kan ångra köpet och hur lång tid den har på sig att göra detta.

Information innan avtal

Enligt lagen ska företaget innan avtalet ingås informera konsumenten om:

  • Sitt namn och sin adress
  • Varans eller tjänstens viktigaste egenskaper
  • Varans eller tjänstens pris, inklusive skatter och avgifter
  • Leveranskostnader
  • Sättet för betalning och för leverans
  • Reglerna för ångerrätten
  • Kostnaden för att ett medel för distanskommunikation används om inte kostnaden är beräknad efter normaltaxa
  • Vilken tid som erbjudandet gäller
  • Avtalets kortaste löptid

Den information som företaget ger till konsumenten ska vara anpassad till det sätt som försäljningen sker på, exempelvis per telefon, per internet eller vid hemförsäljning. Om försäljningen sker via telefon ska företagets säljare i början av varje samtal informera om sin identitet och sitt namn. Om företaget använder ett annat företag för försäljningen ska konsumenten få information om det. Konsumenten ska också få information om vad samtalets syfte är, exempelvis att sälja en tjänst.

Information efter avtal

När företaget och konsumenten har ingått ett avtal ska konsumenten få information om:

  • Företagets namn och adress
  • Varans eller tjänstens huvudsakliga egenskaper
  • Varans eller tjänstens pris, inklusive skatter och avgifter
  • Leveranskostnader
  • Sättet för betalning och för leverans
  • Ångerrätten och kontaktuppgifter till den som man kan ångra sig till
  • Adressen, telefonnumret, e-postadressen samt gatuadress till det ställe där konsumenten kan klaga
  • Vilka garantier och service som ingår
  • Villkoren för att säga upp avtalet om avtalet gäller tills vidare eller gäller för en längre tid än ett år

Relaterade beslut

ARN 2024-04782 – Operatören måste kunna bevisa att avtalet accepterades efter samtalet
En konsument blev uppringd av en telefonförsäljare om ett nytt mobilabonnemang den 18 januari 2024. Den 8 februari 2024 meddelade konsumenten att det påstådda avtalet skulle upphävas. Tjänsten levererades den 22 februari 2024. Konsumenten hävdade att avtalet var ogiltigt och krävde skadestånd på 3000 kronor. Operatören motsatte sig kravet och hänvisade till ett digitalt skriftligt...
ARN 2023-26304 – Ånger via sms/mms till operatörens e-postadress ansågs ändamålsenligt
Konsumenten blev uppringd av en telefonförsäljare och tackade ja till fyra telefonabonnemang. Efter några dagar ångrade sig konsumenten och meddelade företaget att han ångrade sig via sms/mms till operatörens e-postadress. Operatören ansåg att ångern inte kommit in i rätt tid eftersom den inte gjorts på rätt sätt. Operatören hänvisade till information i avtalet och orderbekräftelsen...
ARN 2022-21739 – Förlängd ångerfrist – otillräcklig information om ångerrätt
Konsumenten blev uppringd av en säljare som erbjöd ett billigare mobilabonnemang. Ungefär två månader senare, i samband med att konsumenten fick den första fakturan för mobilabonnemanget, ville konsumenten häva avtalet. Konsumenten var kritisk till hur aggressiv säljaren varit samt att operatören inte lämnat tillräcklig information om ångerrätten vid distansavtal. I ARN krävde konsumenten att få...
ARN 2021-15555 – Förlängd ångerfrist – ingen information om förutsättningar för utövande av ångerrätt
I april 2021 tecknade konsumenten ett film- och tv-abonnemang via sin tv-box med tolv månaders bindningstid. Efter en månad ville konsumenten häva köpet och menade att abonnemanget hade tecknats utan konsumentens vetskap. Den första frågan ARN prövade var om det rörde sig om ett bindande avtal. ARN fann att avtalet hade tecknats via konsumentens tv-box...
ARN 2020-24427 – Förlängd ångerfrist – operatören kunde inte bevisa ångerrättsinformation
Konsumenten blev uppringd av en återförsäljare till operatören den 23 maj 2019 och ingick då ett avtal om mobilt bredband med en bindningstid på 24 månader. Bredbandet fungerade till en början, men slutade sedan plötsligt att fungera. Konsumenten bestred de kommande fakturorna med hänvisning till felet. Den 1 augusti 2019 kontaktade han operatören och ville...
ARN 2019-14785 – Tillräcklig betänketid enligt skriftlighetskravet eftersom avtalet accepterats efter att samtalet avslutats
Den 7 februari 2019 blev konsumenten uppringd av en återförsäljare som erbjöd sig att hjälpa henne med hennes befintliga abonnemang hos hennes dåvarande operatör. Konsumenten gick med på detta och fick även en surfplatta och hörlurar på köpet. Efter tre månader hörde försäljaren av sig igen. Han erbjöd konsumenten ett bättre pris på bredbandsabonnemangen. Säljaren...
ARN 2019-12833 – Rätt att ångra köp som gjorts i galleria
Konsumenten beställde ett tv-abonnemang av en säljare i en galleria i september 2018. Konsumenten hade först blivit kontaktad av säljaren på en annan plats i gallerian. Säljaren erbjöd ett bättre avtal än konsumenten redan hade. Det nya avtalet innebar en prissänkning och 12 månaders bindningstid. När månadskostnaden höjdes efter 12 månader kontaktade konsumenten operatören och...
ARN 2019-11692 – Operatören måste kunna visa vilket anbud konsumenten har accepterat genom sin underskrift
I januari 2019 ingick konsumenten ett avtal om ett produktpaket samt ett mobilabonnemang via telefonförsäljning. Enligt konsumenten uppgav säljaren vid samtalet att operatören skulle ta över hennes abonnemang hos dåvarande operatör och att det skulle bli billigare. Säljaren påstod även att de samarbetade med hennes operatör. Detta stämde inte och konsumenten fakturerades sedan av båda...
ARN 2019-00765 – Konsumenten hade inte rätt att ångra enbart abonnemanget vid paketköp
En konsument köpte vid samma tillfälle en mobiltelefon och ett mobilabonnemang av en operatör. Abonnemanget kostade 195 kronor per månad och telefonen avbetalades med 50 kronor per månad. Konsumenten begärde inom 14 dagar att få ångra enbart abonnemangsavtalet, vilket operatören inte gick med på. Konsumenten menade att abonnemanget och telefonen är två separata saker oberoende...

Senast uppdaterad: