Har något blivit fel på din fiberanslutning?
Att klaga eller felanmäla innebär att du inom en viss tid meddelar fiberleverantören som installerat din fiberanslutning vad som är fel. Du kan också bestrida räkningar som du anser är felaktiga. För att leverantören ska kunna hjälpa dig och för att du, om ni inte kommer överens, senare ska kunna ställa krav på ersättning eller annat ska du omgående efter att du upptäckt felet felanmäla till leverantören.
Summering av sidan
Om du upptäcker ett fel med din fiberanslutning eller drabbas av en leveransförsening, ska du klaga så snart som möjligt, helst inom två månader. Kontakta den leverantör som installerade anslutningen, och skriv gärna ett skriftligt klagomål för att ha dokumentation. Inkludera kundnummer, kontaktuppgifter och en tydlig beskrivning av felet samt vad du önskar som lösning. Det är viktigt att vara tydlig så att leverantören förstår vad du vill. Spara alltid en kopia av ditt klagomål.
Felanmäl alltid omgående efter att du upptäckt felet
Vid fel måste du klaga (reklamera, felanmäla) inom rimlig tid från det att du märkt, eller borde ha märkt, felet för att ha rätt till exempelvis prisavdrag, hävning eller skadestånd. Vid leveransförsening måste du också klaga så snart som möjligt, dock senast inom rimlig tid efter att anslutningen är genomförd. Ett klagomål som sker inom två månader ska alltid anses ha kommit in i rätt tid.
Om du inte märkt och kunnat felanmäla inom rimlig tid finns giltiga ursäkter, exempelvis tillfälliga omständigheter av personlig natur, som sjukdom eller vistelse på annan ort. Även andra omständigheter som gjort att du inte förstått att tjänsten varit felaktig tidigare kan vara ett giltigt skäl.
Så här felanmäler du till fiberleverantören
Ska du kontakta fiberleverantören eller tjänsteoperatören?
Kontakta alltid i första hand den leverantör som har installerat din fiberanslutning. Om det däremot uppstår fel på din bredbandstjänst så bör du istället kontakta din tjänsteoperatör och inte leverantören.
Gör helst ett skriftligt klagomål
Det finns inga lagliga “formkrav”, det vill säga leverantören får inte kräva att du klagar på ett visst sätt, till exempel via telefon. Leverantören får dock rekommendera dig att klaga på ett visst sätt, vilket ofta kan förenkla hanteringen av klagomålet för båda parter. Är du osäker, ring leverantören och fråga vart du ska skicka ditt klagomål. Viktigt att tänka på:
- Vi rekommenderar att du gör ett skriftligt klagomål (till exempel via chatt, e-post, brev eller kontaktformulär) för att kunna visa att du har klagat och när du har klagat. Använd gärna vår reklamationsmall. Du bör alltid se till att spara en kopia av ditt klagomål. Om du pratar med leverantören på telefon, rekommenderar vi att du dels ber om en skriftlig bekräftelse, dels tar fullständigt namn på den du pratar med, samt begär att de skriver anteckningar om (loggar) samtalet.
- Ett meddelande från dig till företaget anses ha nått mottagaren om du har skickat det på ett “ändamålsenligt sätt”. Vad detta är bedöms efter omständigheterna i det enskilda fallet. E-post, fax eller telefon är normalt tillräckligt. (Ett muntligt klagomål via telefon kan dock vara svårt att bevisa i efterhand om du inte fått skriftlig bekräftelse.) Ett meddelande via brev anses alltid skickat på ett ändamålsenligt sätt.
- Det är företaget som “bär risken” för meddelandet. Detta betyder att om du sänt meddelandet på ovan nämnda sätt anses det ha nått företaget oavsett om det förvanskas, försenas eller inte kommer fram till operatören. Du måste emellertid kunna bevisa att du skickat meddelandet och när om leverantören menar att det inte kommit fram. Det är därför viktigt att kommunicera skriftligt och spara en kopia. Viktiga meddelanden som skickas med brev kan vara bra att skicka rekommenderat.
- Du ansvarar för att leverantören förstår avsikten med ditt meddelande. Om leverantören missförstår din avsikt har det ingen betydelse att du skickat ett meddelande till leverantören på ett korrekt sätt. Var därför tydlig med att du vill reklamera/klaga.
Checklista för att göra ett klagomål
Du kan också ladda ner en mall i word-format här.